HirePort: een revolutionaire disruptor uit de Nederlandse polder

HirePort logoEnkele dagen geleden was er enige reuring binnen het Nederlandse recruitmentwereldje als gevolg van een marketing- artikel in Quote met als titel: Bekende (tech-)ondernemers investeren miljoen in hr-platform HirePort.

Prima, maar waarom zou ik daar nou tijd aan willen besteden? Nou, allereerst omdat er nergens in het artikel de term AI voorkomt, dus wat bezielt die bekende (tech-) ondernemers dan om geld te steken in HirePort? Maar mogelijk maak ik me zorgen om niets. Want misschien is de business van HirePort wel helemaal niet gebaat bij AI:

‘Ons platform brengt een revolutie teweeg in de manier waarop tech-bedrijven en recruiters samenwerken,’ blaast medeoprichter Bram Medema […] hoog van de toren.

Bij een revolutie in 2023 had ik toch wel op tenminste een heel klein beetje AI gerekend. Als was het maar om de koppensnellers tevreden te stellen.

En dan is er nog dit:

[…] we ‘doorgaan met het verstoren van het traditionele externe rekruteringsmodel’.

Zonder AI? Al was het maar voor de vorm? Echt niet? Nu ben ik toch wel echt nieuwsgierig geworden. Tijd voor een nader onderzoek.

Homepage
Dit is de homepage van HirePort:

Hireport homepage

Groen met paarsblauw, dat geeft een redelijk Britse koninklijk huis vibe af. En paarsblauwe knoppen met een kleurgradient, waarom? Oh, natuurlijk, omdat het kan. Ik ben daardoor meteen op dat paarsblauwe bolletje gaan klikken, maar daar gebeurde niets. Waarom niet, is de kleur geen cue to action? hmmm… De homepage heeft geen global navigation, maar wel een hamburger. En als ik daarop klik krijg ik een… global navigation te zien. Heel merkwaardig. Nog even terug naar de tekentafel misschien? Je hebt tenslotte een miljoen pegulanten om het effe wat beter te kunnen doen.

De werkgever
Met Hireport kan ik blijkbaar snel seniore sales & tech medewerkers inhuren. Via de 100 (waarom 100?) beste (volgens wie, wat?) freelance recruiters van Europa (zou Hireport een dependance in alle Europese landen hebben?). Maar wat is dan die alles verstorende revolutie? Nou, dit krijg ik te zien als ik op een grote paarse knop met het label Post your job klik:

USP's HirePort

Yep, dat is de verstorende revolutie. En wat ik extra leuk vind is de laatste regel. Intermediairs wordt vriendelijk gevraagd ergens anders te gaan spelen. Zegt de intermediair. Dat maakt de potentiële markt voor HirePort in ieder geval een stuk kleiner en daarmee overzichtelijker. Maar of dat slim is?

In termen van verwarring maakt bovenstaande tekst er een potje van; in de tweede regel staat dat ik vanaf vandaag kandidaten ga ontvangen; twee regels verder staat dat ik binnen enkele dagen kandidaten ga ontvangen. Wat is het nou?

Maar goed, ik ben een een goede bui dus ik zal er niets van zeggen. En laat ik gewoon eens de proef op de som nemen. Ik klik op een grote groene (waar is het paars met gradient gebleven?) knop en moet vervolgens de volgende zes schermen, in een volstrekt andere look en feel (en effing magere UX) doormodderen:

Vragenlijst HirePort, 1

Vragenlijst HirePort, 2

Vragenlijst HirePort, 3

Vragenlijst HirePort, 4

Vragenlijst HirePort, 5

Vragenlijst HirePort, 6

Mooi he? Vijf vragen, zes schermen, waarbij slechts drie schermen gaan over het functieprofiel. Zonder meer een verstorende revolutie. Misschien is één scherm gewoon not done in 2023? Hoewel ik me zomaar kan voorstellen dat het voor de gebruiker een stuk prettiger is om niet als een bonobo op een groene knop te hoeven blijvren rammen. En nog een klein puntje van kritiek, als ik deze vragenlijst inga kan ik niet tussentijds ontsnappen. Ik zit in een Typeform gevangenis tot ik alle vragen heb beantwoord. Niet bepaald een fijne ervaring.

En waarom worden een aantal vragen niet ondersteund met referentie-tabellen? Zoals de functie (vraag 1), of de skills (vraag 2). En dan is er nog vraag 3, waar een eindeloze variatie aan zaken kan worden ingevuld. Geen idee wat dit toevoegt en waarom dit niet langer kan worden uitgevraagd. En dat is het. Geen opleiding, geen uren/week, geen salarisindicatie. Arme recruiter die hier iets zinnigs uit moet halen.

Als HirePort denkt hiermee haar specs binnen te halen dan kan er nog veel miscommunicatie volgen met alle verstoringen van dien.

Het zeer vreemde afsluitscherm (mijn mening natuurlijk) is wel de kers op de taart. Thanks for telling us more about you? Ik heb heel weinig verteld over de rol, en vrijwel niets (buiten mijn e-mailadres) over mij. Maar goed, content kan natuurlijk snel veranderd worden.

En het HirePort team wat contact met mij gaat zoeken zal dit allemaal mogen uitpluizen? Dat schaalt lekker… En daar is inderdaad wel een team voor nodig gezien de zeer beperkte informatie, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat ik toch maar door één persoon zal worden benaderd. En dat klopt, in mijn geval is dat Bram Medema, één van de oprichters van HirePort. Die mij uitnodigt voor een “30 min video demo / call doen om van gedachten te wisselen als je het leuk vindt”.  Natuurlijk vind ik dat leuk maar ik ben een site aan het testen die ook zonder video genavigeerd moet kunnen worden als die investeerders tenminste rendement op hun miljoen willen realiseren. Het gesprek met Bram Medema was overigens zeer aangenaam; een aardige man (met fraaie baard) die vanzelfsprekend zeer bullish is over HirePort. Overigens bleek uit het gesprek dat HirePort al omzet maakt, dus dat stadium is al bereikt en daarmee ga ik er vanuit dat in de EUR 1M als een Series A kan worden gezien.

Maar genoeg over de werkgeverzijde van HirePort. En op naar de recruiter kant, waar de magic van het matchen (in een vorig leven heeft Medema ook iets met AI ondersteunde candidate matching gedaan volgens zijn LinkedIn profiel) moet gaan gebeuren. Dus… zijn het eigenlijk sourcers, of recruiters? En wat is hun tooling om hen daarbij te ondersteunen? En wat gebeurt er als een kandidaat is gevonden en misschien nog wel interessanter, wat gebeurt er als een kandidaat door de werkgever wordt afgewezen? Vragen, vragen, vragen… Hoewel ik denk één cruciale vraag te hebben beantwoord.


De recruiter(/sourcer)

Dit is de ‘homepage’ van de recruiter:

HirePort homepage voor recruiters

Heb je het gezien? Mooi he! Een global navigation. Hoewel niet zo global dat het ook bij de echte homepage te zien is, en dat is toch wel merkwaardig. Of is hier soms sprake van een nieuwe generatie homepage die we beter zoekplaatje kunnen noemen?

Overigens is het niet de bedoeling dat HirePort gaat concurreren met (bepaalde?) intermediairs. Nee, zij moeten juist de spil van het platform worden. ‘Wij hebben diep respect voor recruiters die hun eigen bedrijf zijn begonnen als freelancers of niche-agentschappen en geloven dat ze tot de beste in de branche behoren,’ aldus Medema. Iets minder diplomatiek: corporate recruiters zijn klootjesvolk…

En recruiters/sourcers kunnen niet meteen aan de bak:

The invite-only platform for independent recruiters and niche agencies, who seek high-quality jobs at leading companies without the burden of business development.

Oh, de recruiters/sourcers worden door HirePort geselecteerd. Ook dat zal lekker schalen, zeker over Europa… En als er dan recruiters worden uitgenodigd door HirePort dan krijgen ze pas betaald als een kandidaat wordt aangenomen door de werkgever. Dat gaat veel gemotiveerde recruiters opleveren, zoveel is duidelijk… Ik krijg een heel sterke Uber vibe van deze pagina.

Als ik op de Apply now knop (waarom is er geen Apply tomorrow of Apply next week? Of zonder cynisme: waarom niet gewoon een Apply button?) klik, krijg ik vervolgens een kalender te zien:

HirePort homepage voor recruiters, afspraak

Boter bij de vis. Geen verdere uitleg nodig. Ik kan een gesprek verwachten met Esther Peeters, Recruiter Success Manager, van wel 15 hele minuten. Als ik tenminste een afspraak zou maken. Wat ik natuurlijk niet doe. Ik heb tenslotte al een afspraak van een half uur staan met Bram Medema.

Wat ik wel kan vinden zijn screenshots (of beter: artists impressions) van schermonderdelen waarmee de recruiter met HirePort kan communiceren. Zoals deze, met opdrachten:

HirePort, vacatures

Een briefing in brief… En dan klinkt een fee van EUR 15.000 leuk (in een artists impression) maar hoeveel zal het gemiddeld zijn? En is dit echt alle informatie? Welke bedrijfsinformatie is beschikbaar of moet je dat zelf uitzoeken? En is de opdracht exclusief of kan iedereen intekenen? En wat is de doorlooptijd? En is het budget inclusief eventuele vacatureplaatsingen? En is relocatie(budget) bespreekbaar en beschikbaar? En hoe loopt de communicatie met het bedrijf, via HirePort?

Van Medema leer ik dat de werkgever en de recruiter direct communiceren over kandidaten. Daar zit HirePort niet tussen. En de vacatureinformatie zou heel rijk zijn op basis van de informatie die door HierePort van de werkgever wordt gevraagd. Er is volgens Medema meer informatie beschikbaar dan in een publiek beschikbare vacature. Dat zijn twee onzekerheid weggenomen, maar er zijn natuurlijk nog allerlei andere dingen die een echte recruiters/sourcer zou willen weten bovenop de beschikbare informatie. Meer uitleg op de site zou daarbij enorm kunnen helpen.

En dit is blijkbaar for managing every process:

HirePort, candidates funnel

Hier word ik toch wel heel erg stil van, maar misschien ben ik de enige die denkt dat de recruitment wereld toch iets complexer in elkaar zit. Hebben ze me gewoon een beetje zitten voor te liegen…

En dit is dan de HirePort oplossing for all communication:

HirePort, communication

Hier kan ik geen chocola van maken.

Overigens bleek in mijn gesprek met Bram Medema dat er meer dan artist impressions zijn; er is een toepassing voor de recruiter doelgroep, die meer functionaliteit bevat dan je op basis van de site zou verwachten. In hoeverre dat recruiters (niet zijnde grotere intermediairs of corporate recruiters) kan verleiden zal de toekomst uitwijzen hoewel Medema wel aangaf dat er ondertussen al een behoorlijk aantal recruiters met de applicatie werken.

De partner
Overigens blijkt er naast een opdrachtgever en een recruiter/sourcer er ook nog een derde rol te bestaan: als partner. Zoals blijkt uit de dropdown For Recruiters in onderstaande pagina:

HirePort homepage for recruiters, dropdown


En als partner zijn er wederom twee rollen te vergeven:

HirePort, partner programs

Dat begint al een hele kerstboom te worden, maar de refer recruiters is nog niet actief, ook al suggereert de knop Coming soon anders. En dan bedoel ik natuurlijk niet de tekst op de knop, maar het feit dat de knop actief oogt en de cursor ook veranderd on-hover.

Dus voorlopig maar even terug naar de Refer Companies, als ik daar op de knop Learn more (waarom niet Learn more now?)

HirePort, partner benefits

Ik heb besloten om in één klap de NV Databank database naar HirePort te sturen zodat ik vanaf dat moment kan binnenlopen dankzij de revenue share optie. Eindelijk heb ik mijn droombaan gevonden! Thanks HirePort!

En de road to partnership is een één – twee – drietje:

HirePort, road to partnership

En als ik dan op de knop Become a partner klik krijg ik dit te zien:

HirePort, road to partnership, register

Een joviale Howdy partner begroet mij op deze pagina, een afwijking van de tone of voice in vergelijking met de rest van de site. Om nog maar te zwijgen van de zwarte knop. Maar zoals al eerder gezegd, dit soort content is bijzonder eenvoudig aan te passen. Doen. Wees consistent.

Als ik op de knop Register klik krijg ik dezelfde kalenderpagina te zien als bij de recruiteraanmelding. Die Esther Peeters gaat het druk krijgen…

Slotopmerkingen
Tijdens de review van Hireport zweefde regelmatig het woord Uber voor mijn geestesoog. En dat is niet aardig bedoeld omdat ik recruiters bij HirePort op termijn in een vergelijkbare rol terecht zie komen als chauffers bij Uber. Misschien maak ik me bezorgd om niets en dat hoop ik dus vooral voor recruiters die besluiten om in te stappen. Maar als de afhankelijkheid van een dergelijk platform te groot wordt, is het eigenlijk al te laat. Oftewel, laat het een acquisitie kanaal zijn maar zeker niet je enige kanaal. Want dan heb je je ziel en zaligheid verkocht, zonder het te weten.

De site is heel leeg, zeker gezien de hoeveelheid content die er (niet) is. HirePort zou er goed aan doen om het aantal schermen drastisch te verkleinen, waarmee de site ook een stuk overzichterlijker wordt. Ook zou het prettig zijn als ik binnen dezelfde webpage tab kan blijven in plaats van ettelijke tabs (HirePort, Typeform, Calendly) open te hebben na een reisje door de site.

Is HirePort een voorbeeld van revolutionaire disruptie? Dat lijkt me niet maar dat laat ik graag aan een oordeel in de toekomst. HirePort poolt recruiters en vacatures met behulp van technologie op een manier die me beperkt schaalbaar lijkt. En krijg je nou concurrentie tussen recruiters bij het vervullen van de vacatures en geven werkgevers hun vacatures exclusief aan HirePort?

Geef een antwoord