Solliciteren bij Randstad, de volhouder wint

ICONISCH LOGO #4 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van  Total Design - DesignDiggerNaar aanleiding van mijn bevindingen over het sollicitatieproces bij Indeed (hier en hier) sta ik vandaag stil bij het zeer omvangrijke sollicitatieproces van Randstad, maar vooral bij het gecombineerde traject: een werkzoeker moet in geval van een Randstad-vacature op Indeed eerst door het sollicitatieproces van Indeed heen voordat hij/zij/x aan het feitelijk echte sollicitatieproces op de Randstad site kan gaan beginnen. Voor de combinatie van deze twee sollicitati-ervaringen kan de werkzoeker maar beter een vrije dag nemen, en mogelijk een Xanaxje. Deze combinatie kan overigens zeer regelmatig voorkomen, Randstad heeft ongeveer 1/3 deel van haar vacatures ook op Indeed staan.


Het sollicitatieproces

Bij uitzender Randstad is voor het aanmaken van een vacature-alert al noodzakelijk om een account bij de site aan te maken, dus het hoeft geen verbazing te wekken dat dit bij het solliciteren op een vacature ook het geval is. Overigens is het goed te vermelden dat Randstad alleen op de vacaturedetailpagina een knop om te kunnen solliciteren toont, en niet al op de vacaturezoekresultaat pagina. En dat is dus positief:

Vacaturedetailpagina Randstad, deel 1

Vacaturedetailpagina Randstad, deel 1

De knop solliciteren is weinig dominant aanwezig in het blauwe vlak, maar blijft met scrollen wel altijd zichtbaar en wordt ook duidelijker doordat er minder informatie in het blauwe vlak wordt getoond:

Vacaturedetailpagina Randstad, deel 2

Vacaturedetailpagina Randstad, deel 2

Als de bezoek op de knop solliciteren klikt, krijgt de bezoeker een registratiepagina te zien, inclusief stappen voor het aanmaken van een profiel. Een onnodige en wel zeer intrusieve manier voor het completeren van een online sollicitatie:

Registratieformulier Randstad

Registratieformulier Randstad

Deze exercitie heb ik al gedaan bij het aanmaken van een vacature-alert, maar het is nog altijd een bijzonder uitgebreide, en vanuit het perspectief van een bezoeker, onnodige exercitie:

Sollicitatieformulier Randstad

Sollicitatieformulier Randstad

Nadat op de knop versturen (wat is er mis met solliciteren, of liever nog wat persoonlijker: solliciteer? Want dat is wat de bezoeker gaat doen. Nu lijkt het er op dat de gegevens worden opgeslagen met de verwachting dat er nog een sollicitatiestap volgt, maar niets is minder waar) is geklikt, krijgt de bezoeker de bedankt pagina te zien.

Bedanktpagina Randstad, deel 1

Bedanktpagina Randstad, deel 1

De bedanktpagina van Randstad is uitgebreid (in ieder geval is de pagina erg lang) maar er ontbreekt een cruciaal stuk informatie : de vacature waarop is gesolliciteerd. Op z’n minst de functietitel, maar het liefst ook de locatie en de werkgever/vacaturehouder. En als laatste ook nog een link naar de vacature.

Bedanktpagina Randstad, deel 2

Bedanktpagina Randstad, deel 2


Bedanktpagina Randstad, deel 3

Bedanktpagina Randstad, deel 3


Verder ontvangt de sollicitant ook nog een e-mail met als titel <Voornaam>, we hebben je sollicitatie ontvangen! en als afzender Randstad:

E-mail Randstad in reactie op sollicitatie, deel 1

E-mail Randstad in reactie op sollicitatie, deel 1


Ook in de bedankt e-mail van Randstad wordt, in navolging van de online bedanktpagina, geen melding gemaakt van de vacature waarop is gesolliciteerd. Op z’n minst de functietitel, maar het liefst ook de locatie en de werkgever/vacaturehouder. En als laatste ook nog een link naar de vacature.

Inderdaad, ook hier is er sprake van een vermijdbaar leesteken. Zowel in de titel (<Voornaam>, we hebben je sollicitatie ontvangen!) als in de tekst (Je sollicitatie is binnen!). Een aanzienlijk beter alternatief, waarbij Randstad de wereld niet vanuit het eigen perspectief zou bekijken maar juist vanuit het perspectief van de bezoeker, is dit: Bedankt voor je sollicitatie. En in dit geval is een uitroepteken zelfs mogelijk zonder dat je er een Nationale Postcodeloterijgevoel bij krijgt: Bedankt voor je sollicitatie! De ontvanger kan, afhankelijk van de grootte van zijn/haar/x gevoel voor eigenwaarde, oprecht geloven dat de afzender blij is met deze sollicitatie.

Het tutoyeren van de ontvanger is altijd een risicogebied omdat ook dit heel snel een Nationale Postcodeloterijgevoel oproept. En dat wil je niet als afzender, aangezien de bezoeker dan negatieve associaties kan hebben (“dit gaat me onvermijdelijk op enig moment geld kosten”) met de inhoud van de e-mail.

De bedankt e-mail van Randstad bevat naast het bedanken voor de sollicitatie nog een link en een knop naar alle vacatures, een link om topwerkgevers (hoe weet Randstad wat topwerkgevers voor mij zijn? Of zijn dit topwerkgevers voor Randstad…), een item over vaste banen, een item over het vergroten van je kansen (maar met een link naar alle vacatures), een item over vragen stellen aan Randstad, een mogelijkheid om deze e-mail te beoordelen via emoticons en een footer met o.m. social bedelbuttons.

E-mail Randstad in reactie op sollicitatie, deel 2

E-mail Randstad in reactie op sollicitatie, deel 2

Probeer je je nu eens in de positie van een solliciterende werkzoeker te verplaatsen, en dan met deze context: je heb op Indeed een vacature van Randstad gevonden en je bent door de sollicitatie-ervaring van Indeed heen gegaan. Aansluitend kom je op de Randstad site en je gaat door bovenstaande sollicitatie-ervaring heen. Hoe groot schat je de kans dat je op een schaal van 1 (nooooit solliciteren) tot 10 (beste sollicitatie-ervaring ever) een score van hoger dan 1 gaat geven voor de gebruikservaring van het sollicitatieproces?

Ik heb de afdeling woordvoering van Randstad benaderd met de volgende vraag:

Is Randstad op de hoogte van het feit dat Indeed het voor sollicitanten moeilijk maakt om te solliciteren, waardoor het aantal sollicitanten (en de beleving door sollicitanten) lager kan zijn dan zonder de door Indeed opgeworpen blokkades?

Na enig aandringen kreeg ik de volgende reactie van ‘s werelds grootste uitzender:

Randstad probeert het sollicitatieproces op de eigen kanalen zo makkelijk en duidelijk mogelijk te maken voor talenten. We hebben echter geen invloed op het beleid en de procedures van externe kanalen. Talenten hebben de vrijheid om op hun eigen voorwaarden te solliciteren via het kanaal dat ze zelf willen gebruiken. Over het kanaal van hun keuze geven we geen inhoudelijke reactie, vragen daarover kan je beter bij het betreffende platform stellen.

Zoals gezegd is het belangrijk voor ons dat onze vacatures een breed bereik hebben, omdat dit ten goede komt aan zowel werkzoekenden als werkgevers. Het doorplaatsen van vacatures op externe websites, waaronder Indeed, helpt dit bereik te vergroten en zorgt ervoor dat zoveel mogelijk talenten de kans krijgen om loopbaanmogelijkheden te ontdekken. We blijven onszelf uiteraard inzetten voor het verbeteren van het sollicitatieproces op onze eigen platformen, zodat we talenten een gebruiksvriendelijke en respectvolle ervaring kunnen bieden.

Slotopmerkingen

Randstad is blijkbaar van mening dat dat de ervaring van een werkzoeker met het merk Randstad pas op de eigen site begint. Voor de grootste uitzender ter wereld is dit een wel een zeer naïef perspectief, en ik kan me dit eerlijk gezegd niet voorstellen. Als het wel zo is, dan werkt Randstad willens en wetens mee aan een volstrekt onvoorspelbaar sollicitatieproces voor werkzoekers, waarbij de start bij een willekeurige aggegator of vacaturesite elke keer weer anders kan zijn, afhankelijk van hoeveel gegevens deze site van haar bezoekers wil aftroggelen. En in het tweede deel komt de mogelijk al zeer gedemotiveerde bezoeker ook nog eens het zeer omvangrijke sollicitatieproces van Randstad tegen. Ga er maar aan staan.

Dat Randstad claimt geen invloed te hebben op het beleid en procedures van externe kanalen is bijzonder doorzichtig. Een wereldwijd opererende uitzender die met een wereldwijd opererende aggregator geen afspraken kan maken, klinkt mij wereldvreemd in de oren. Ik ga er vanuit dat Indeed en andere aggregatoren en vacaturesites graag Randstad als klant willen hebben. En daar kunnen specifieke afspraken natuurlijk bij horen.

Randstad lijkt verder een wat beperkt wereldbeeld te hebben. Pas als een ’talent’ via andere touchpoints uiteindelijk bij Randstad binnenkomt, begint de zorg van Randstad. De eerdere ervaringen met het Randstad brand via de verschillende touchpoint doet Randstad af als irrelevant, in de wetenschap dat die ervaringen negatief kunnen zijn. Een zeer bijzondere houding in een tijd van forse schaarste aan werkzoekenden. Diezelfde werkzoekenden weten nu in ieder geval hoeveel Randstad om hen geeft.

Geef een reactie