XING pivot naar een banennetwerk, LinkedIn heeft het pleit gewonnen

Logo XINGBegin dit jaar maakte ik nog een kwantitatieve vergelijking tussen LinkedIn en XING, althans voor zover het de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) betrof. Tenslotte had XING geen ambities buiten dit domein en LinkedIn streeft nog altijd world domination na. Mijn conclusie was toendertijd:

LinkedIn is aan een onafwendbare opmars bezig in het Duitssprekende deel van de wereld. En hiermee lijkt de ondergang XING slechts een kwestie van tijd, zeker bij ongewijzigd beleid. Alleen in Duitsland heeft XING nog een kleine kans om het tij te keren, maar ook daar lijkt het eigenlijk al te laat. Ik zet mijn geld op de Deathpool.

XING lijkt te hebben geluisterd en heeft haar beleid gewijzigd. Vanaf nu is XING geen social professional network maar een banennetwerk. Vrij vertaald: een vacature-netwerk maar in werkelijkheid is XING niet meer van een vacaturesite te onderscheiden. Dus…

In het persbericht stelt XING het volgende:

XING transformeert naar een banennetwerk en plaatst de zoektocht naar een baan centraal in haar strategische heroriëntatie. Met de volgende ‘highlights’:

  • Nieuwe startpagina van XING biedt inspiratie voor werkzoekenden
  • Meer dan 1 miljoen banen op de XING-vacaturemarkt
  • Nieuwe functies bieden een gepersonaliseerde zoekervaring
  • Meer dan 20.000 recruiters zullen in de toekomst prominent op XING worden gepresenteerd, waardoor het voor leden nog eenvoudiger wordt om “gevonden te worden”

Dit klinkt eerlijk gezegd bijzonder mager. Nieuwe startpagina biedt inspiratie… Hoe kom je er op. En zoals zal blijken is er niets nieuws te ontdekken aan de homepage. Tegelijkertijd is 1 miljoen vacatures natuurlijk wel veel, maar in vergelijking tot Nederland doet XING het iets beter met Jobbird. En met alleen een getal ga je het verschil natuurlijk ook niet maken. En over die nieuwe functies die een gepersonaliseerde zoekervaring bieden ga ik later nog op zoek. Onderscheidend is wel de laatste highlight, maar daar wordt verwezen naar de toekomst. Dus daar hebben we nu nog niets aan.

Laat ik eens de vernieuwde website bekijken:

De homepage
Dit is het dan, die ‘inspiratie-biedende’ homepage:

Homepage XING

Homepage XING

Zeg het maar. Het lijkt me eerder een homepage zonder enige inspiratie, maar dat kan ook een goede zaak zijn. Het is zeker geen uitstekende homepage want daarvoor hapert er zelfs aan deze minimalistische homepage nog teveel. Het voert te ver om hier in deze context meer aandacht te besteden, ik verwijs graag naar twee artikelen die hier in detail op ingaan:

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 4: de zoekfunctie

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 4: de zoekfunctie. Appendix

De vacaturezoekresultaatpagina
Als ik op de knop Find jobs klik, krijg ik dit te zien:

Vacature zoekresultaatpagina XING
Vacaturezoekresultaatpagina XING

Alles is ineens Duits geworden, maar dat kan ik XING niet euvel duiden. Tenslotte is het een Duitstalige site. Maar waarom is de homepage dan in het Engels?

Opvallend is dat XING heeft gekozen voor een vacaturezoekresultaatpagina en niet voor een combinatiepagina? De grote vacaturesites, inclusief het Duitse Stepstone (en sites zoals Indeed, LinkedIn en Glassdoor), zijn vrijwel unaniem in hun keuze voor de combinatiepagina. Wat is de reden van XING om hiervan af te wijken?

Voor (veel) meer details verwijs ik graag naar de volgende artikelen rondom de vacaturezoekresultaat- en combinatiepagina:

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 5: de filter- en sorteerfunctie

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 5: de filter- en sorteerfunctie. Appendix

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites Aflevering 6: de herstelfunctie

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 6: de herstelfunctie, Appendix

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 7: vacature-alert

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 7: vacature-alert. Appendix

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 8: het zoekresultaat

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 8: het zoekresultaat. Appendix

De vacaturedetailpagina
Als ik op één van de vacatures klik, kom ik op de vacaturedetailpagina:

Vacaturedetailpagina XING

Vacaturedetailpagina XING

Solliciteren lijkt standaard te gebeuren op de website van de vacaturehouder en dat is een goede zaak natuurlijk. Tegelijikertijd is het te hopen dat de werkzoeker direct op het sollicitatieformulier/de sollicitatipagina terecht komt en niet op een andere pagina (homepage, zoekresultaatpagina of vacaturedetailpagina). Maar dat is natuurlijk eenvoudig te testen door op de knop Zur Arbeitgeber-Website te klikken:

Voor (veel) meer details verwijs ik graag naar onderstaande artikelen over de vacaturedetailpagina:

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 9: de vacaturedetails

Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 9: de vacaturedetails. Appendix

Zur Arbeitgeber-Website blokkade

Helaas, helaas, XING gedraagt zich niet beter dan een ordinaire vacature-aggregator zoals Indeed:

Zur Arbeitgeber-Website blokkade XING

Zur Arbeitgeber-Website blokkade XING

Om te kunnen solliciteren bij de werkgever/vacaturehouder moet ik me bij XING registreren, en het liefst ook nog een cv achterlaten. Dus XING wil zieltjes verzamelen op basis van de niet-onderscheidende dienst van het online aanbieden van vacatures. Dat zal vast en zeker een succes worden!

XING biedt een tweetal functies aan die de vacaturetekst verrijken; een salarisindicatie en bedrijfsinformatie vanuit kununu (lees: Glassdoor look-alike die onderdeel is van hetzelfde concern als waar XING toe behoort). De salarisindicatie is een levensgevaarlijke component omdat deze niet afkomstig is van de werkgever, de bedrijfsinformatie is natuurlijk een verrijking maar is zeer beperkt. Doorklikken naar kununu levert meer informatie op, maar heb je daar zin in voor elke vacature die je bekijkt?:

XING: Salarisindicatie en bedrijfsinformatie

XING: Salarisindicatie en bedrijfsinformatie

Overigens is die salarisindicatie niet verrassend gezient het feit dat Thomas Kindler (managing director XING) tot en met maart 2021 nog een C-level executive van Experteer was.

Opvallend is verder de afwezigheid van een cv-parser, XING maakt gebruik van een cv-generator (Lebenslauf.com) maar daarvoor moet de werkzoeker wel een profiel bij XING hebben. Da’s niet zo handig voor nieuwe gebruikers, die mogelijk al gewend/verwend zijn met een cv-parser op basis van een digitaal cv.

Kindler noemt de positie van XING uniek:

“Er zijn veel banenplatforms, maar slechts één banennetwerk en dat is XING. We bieden onze gebruikers een platform waar ze aantrekkelijke banen kunnen vinden en tegelijkertijd kunnen worden gevonden door interessante bedrijven en toonaangevende recruiters. We ondersteunen hen bij het eenvoudig solliciteren op interessante banen en bevorderen natuurlijk ook de uitwisseling tussen hen.”

Dat laatste punt, de “uitwisseling tussen hen” was dus de bestaansreden van de vorige XING-incarnatie. Nu bestaat het nog als voetnoot, want verder is het niets meer en niets minder dan een me-too vacaturesites met een gedateerde screenflow.

Slotopmerkingen
Gaat XING met deze pivot de Deathpool vermijden? Het lijkt me dat het een erg drukke oceaan heeft gekozen om in rond te zwemmen en dat tegelijkertijd het onderscheidende karakter is verkleind. XING is een me-too product geworden en dat lijkt me wel het laatste wat je met een pivot wenst te bereiken. Maar in tegenstelling tot de C-level fatbrains bij XING ben ik maar een simpele vacaturesitewatcher, dus wat weet ik er nou eigenlijk van?

Geef een reactie