Goed voorbeeld doet goed volgen. Zo zie ik althans de informatie die Nationale Vacaturebank (NVB) nu biedt. Nadat Monsterboard sinds begin van dit jaar maandelijks de verse statistieken toont, komt Nationale Vacaturebank nu ook met vergelijkbare informatie. Alleen in dit geval per kwartaal.
Maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken. En al helemaal niet omdat we nu eindelijk een cijfermatige vergelijking kunnen maken tussen de twee grootste commerciele vacaturesites van Nederland!
Nationale Vacaturebank
Allereerst dus even de statistieken van Nationale Vacaturebank over het eerste kwartaal van 2009:
Nou, dat zijn indrukwekkende cijfers! En ze zijn natuurlijk niet allemaal direct vergelijkbaar met de cijfers van Monsterboard.
Opvallend is het onderscheid in CV’s wat door NVB wordt gemaakt. Het totaal aan CV’s in de database is zo’n 600.000, waarvan slechts 150.000 doorzoekbaar en opvraagbaar zijn door recruiters. De overige 450.000 zijn van kandidaten die het CV uitsluitend zelf meesturen indien ze via NVB solliciteren.
Oftewel 1 op de 4 CV’s is ‘slechts’ beschikbaar in de CV database; een gegeven wat Nationale Vacaturebank keurig aangeeft als je een CV gaat zoeken; maar niet als je als werkgever naar algemene informatie over de producten van Nationale Vacaturebank op zoek bent.
In dat laatste geval wordt namelijk gesproken over meer dan 400.000 CV’s; een hoger aantal:
Een cijfermatige bake-off
Maar het gaat vooral om een cijfermatige vergelijking tussen Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Het moment waarop we natuurlijk allemaal met smart hebben gewacht. En dat ziet er zo uit:
Buitengewoon interessant dus! Want mijn interpretatie is dat Monsterboard als vacaturesite aanzienlijk effectiever is in vergelijking met Nationale Vacaturebank.
Waar de bezoekcijfers nog licht in het voordeel van Nationale Vacaturebank zijn, tonen alle andere cijfers een sterk voordeel voor Monsterboard aan.
De ratio bekeken vacatures per bezoek ligt bij Monsterboard op 2,1 terwijl NVB op 1,5 blijft steken. Een verschil van 40% in het voordeel van Monsterboard! En hoewel geen van beide sites het aantal sollicitaties vermeld ga ik er op basis van dit verschil vanuit dat Monsterboard ook hier met de eer gaat strijken.
En dan zijn er vooral het aantal nieuwe accounts en aantal nieuwe CV’s. Tja, daar is er niet eens sprake van enige vorm van competitie. Hier heeft Monsterboard straatlengtes voorsprong op NVB.
Conclusie
Bij de traditionele vacaturesites draait het allemaal om volume. En op dit gebied is er een zeer duidelijke koploper in Nederland: Monsterboard. Als ik in deze tijd maar op een plek een vacature zou kunnen plaatsen dan weet ik nu in ieder geval waar ik dat zou doen.
jos
says:@Annelies
Ik ga je gelijk inhuren als jij mij heel concreet aan kan geven wat voor veel betere deals jij weet te halen in met vergelijkbare aantallen.
Let wel, het betreft hier een reguliere werkgever. Als ik onderhandel namens W&S, Uitzendbureau’s etc. dan liggen de bedragen beduidend lager.
Wellicht dat de prijzen anno mei 2009 nog lager zijn bij de inkoop.
Jan-Willem
says:@Marc: in een discussie op Hrlog zegt een marketing executive van Total Jobs zelf dat ze middels gerichte marketing campagnes gratis vacatures etc. weggeven…. En van Monsterboard heb ik een aantal offertes in mijn mailbox zitten, met gratis aanbiedingen!
@Annelies: rustig aan, a.u.b.! En ik las goed, je had het over Vacaturebank en die bestaat niet meer als zelfstandige site. Nu kom je opeens met Nationale Vacaturebank…. Dus s.v.p. niet meteen zo schreeuwen, bedankt!
Annelies Sassenberg
says:@ Jan – Willem
NEE!! lees goed
Nationale Vacaturebank
Zij gaven ons 2 gratis jobs en 60 credits voor hun CV database
Ruben @ Freep
says:hahaha dit is prachtig, voor de nieuwe RM site meteen meenemen. Wat betaal jij voor……
Marc Drees
says:@Jan-Willem:
Vertel meer…
Jan-Willem
says:@Annelies: ik denk dat je nu in de war bent met Total Jobs en Monsterboard…..
Annelies Sassenberg
says:@ Jos
Ik zou maar ander werk zoeken, want onderhandelen kan je niet.
De Vacaturebank geeft nu zelfs gratis vacatures en CV database weg, je moet gewoon zo lang mogelijk nee blijven zeggen.
jos
says:Met enige regelmaat onderhandel ik, namens mijn klanten, met de diverse jobboards. Mijn ervaring is dat je de beste deal binnen sleept als je op de laatste dag van het kwartaal gaat onderhandelen en dan rond 16.30 uur.
Hieronder een aantal deals zoals ik deze eind december 2008 heb gesloten voor een reguliere werkgever met merendeel hbo/wo vacatures in de randstad.
100 vacatures plaatsen + CV database (jaar contract)
Careerbuilder 4000 euro (incl. google adwords campagne)
Monsterboard 10.000 euro (standaard account)
Nationale Vacature Bank 13.200 euro (plus 7 topbaan upgrades)
Wie lezer volgt met zijn/haar deal opgave?
Frans Greven
says:Bezoekcijfers zijn toch helemaal niet interessant, dat is dezelfde manier van denken die de kranten met hun oplage hanteren. Meet gewoon waar je respons vandaan komt en deel het met elkaar, that’s all. Uiteindelijk zal dat ook het afrekenmodel gaan worden. Kwestie van tijd.
Marc Drees
says:@Annelies:
Waarom zou je adverteren in print? Je stelt slechts het onvermijdelijke er mee uit; de onvermijdelijke dood van het dagblad in haar huidige vorm.
En ik sluit me aan bij Robert; ik ben zeer benieuwd naar de echte advertentieprijzen in de markt. Want het moet de vacaturesites toch wel aardig aan de lippen staan op dit moment.
robert
says:@annelies laat je ons dit dan ook weten?
Annelies Sassenberg
says:Wat ik vreemd vind is dat er nog steeds vacatures in de zaterdag editie van de telegraaf staan.
Had daar een offerte opgevraagd, ze vragen de hoofdprijs en niks is meetbaar. Ze blijven maar hameren op de grote van de oplage.
We hebben nu bij beide online aanbieders een offerte gevraagd, ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn en wat het verschil daarin is.
Thomas Waldman
says:Mooie vergelijking Marc. Maar laten we wel wezen, marktleider in een uitstervend marktmodel is natuurlijk toch een prijs.
Als ik slechts op 1 kanaal banen zou mogen plaatsen zou ik dat a.) per functie specifiek bekijken en b.) op een doelgroep gericht kanaal doen.
Bas van de Haterd
says:@Jan-Willem: nogmaals, ik vind dat dus onzin dat ze dat kunnen vertellen. Want ze geven cijfers wat ze zelf meten, terwijl het echte resultaat veel moeilijker te meten is aangezien velen buiten het board om solliciteren.
Jan-Willem
says:@ Anton: Elk beetje jobboard kan dit soort cijfers aan klanten tonen…Als klant zou ik dit ook minimaal eisen….Behalve die glazen bol indicatie, die is natuurlijk lachwekkend. En wat inderdaad als die indicatie niet wordt gehaald?? Dan is dat dus gewoon jammer voor de klant, die wel mooi in een gebakken-lucht-salesverhaal is getrapt…..
Wat dat betfret ben ik het met Bas eens, dat als je een indicatie afgeeft, dat je die dan ook moet halen, anders met terugwerkende kracht korting of zo….
Bas van de Haterd
says:Wat een discussie weer, maar even terug te komen op die opmerking van Anton, daar geloof ik dus geen ruk van. Ook gezien het feit dat je nu eenmaal veel verkeer krijgt van een advertentie naar je corporate career site (iets dat een VNU onderzoek recent bevestigde) en het werkelijke aantal sollicitanten dus hoger is dan wat een jobboard zelf kan meten. Het feit dat Monsterboard dit doet vind ik dus ook totaal niet slim van ze, want ze underselling zichzelf.
Overigens zou het pas stoer zijn als ze dan ook bereid zouden zijn op basis van zo’n prognose af te rekenen 🙂 Wij verwachten 10 sollicitaties, dus als je er minder dan 8 verwacht krijg je met terugwerkende kracht korting of zo 🙂
recruiterrrrr
says:@anoniem
Ze heeft blijkbaar 3 jaar niet op de site gekeken!
recruiterrrrr
says:@anoniem
Ze heeft blijkbaar 3 jaar niet op de site gekeken!
Anoniempje
says:@Priscilla,
En zit jij op de zelfde afdeling binnen Monsterboard als Anton…?
Priscilla van der Kleij
says:Ik heb zelf veelvoudig naar cv’s gezocht en vacatures geplaatst op Nationale Vacaturebank en om eerlijk te zijn vind ik deze website erg slecht en gebruikersonvriendelijk.
De website is voor geen van de gebruikersgroepen (sollicitanten, werkgevers, werving-en selectiebureaus, etc.) gebruiksvriendelijk. Ik zou liever zien dat ze hiermee aan de slag zouden gaan, zodat het zoeken naar cv’s en voor de sollicitantes het zoeken naar vacatures een stuk soepeler zou verlopen.
xavier van loon
says:@ Anton..ok bedankt voor t antwoord…het leek me ook al redelijk logisch.
De algemene cijfers die monsterboard publiceert hoeven een serieuze klant natuurlijk niets te zeggen, het gaat tenslotte om de cijfers van je eigen vacature. Ook zou ik willen weten op hoeveel vacatures de kandidaat nog meer heeft gereageert, buiten de eigen vacature en het liefst op welke vacatures…maar dit zal wel door privacy beleid niet mogelijk zijn.
Jammer want dit zijn wel de interessante cijfers.
Waar zijn de cijfers verdeelt in branche, starers/ervaren/senior, opleidingsniveau etc etc? een gemiste kans van MB of gewoon niet interessant omdat ze dan klanten verliezen?
Per Haakman
says:@ Anton: Hoe lang werk je al bij Monsterboard?? 😉
Anton Van Zomeren
says:Ik weet in ieder geval dat Monsterboard je deze cijfers kan leveren als klant zijnde.
Sterker nog ze kunnen je zelfs een indicatie geven van het aantal reacties voordat je besluit klant te worden.
En ze bereiken ook werkzoekenden die zich buiten Monsterboard bewegen.
Op dit moment kent Monsterboard in mijn ogen geen enkele concurrent. Als je dan toch je geld uitgeeft waarom dan niet meteen goed?
xavier van loon
says:Ook interessant zouden de cijfers zijn over het aantal sollicitanten die via de site solliciteren.
Heb altijd sterk eht gevoel dat die cijfers schrikbarend laag zijn en dat ze daarom uit reclame oogpunt niet uitgegeven worden.
Vraag me af of je als klant kan opvragen hoevaak je vacature (per dag/week/periode)bekeken is, weet iemand dat?
Bas van de Haterd
says:Top vergelijking!
Jammer dat NVB niet het aantal searches ook bekend maakt. Want dan kan je goed kijken naar het aantal searches vs het aantal bezoekers vs het aantal bekeken vacatures en de effectiviteit nog beter in kaart brengen.