Michel Rijnders heeft enkele dagen geleden in zijn glazen bol gekeken en daar het volgende in gezien: binnen 2 – 5 jaar zijn vacaturesites en CV databases in hun huidige vorm volstrekt overbodig.
Zo, die staat! En Michel zal je niet snel op ongefundeerde uitspraken betrappen. En ook deze keer heeft hij gegronde redenen om zo’n uitspraak te doen: rich search results snippets en search options. Twee nieuwe opties van Google.
Beide opties zijn bedoeld om Google gebruikers snel te meest relevante zoekresultaten te laten vinden. Een logische stap in de continue verbetering van de de zoekmachine aller zoekmachines.
En daarmee een bedreiging vormend voor zoekmachines op allerlei gebied. Inclusief vacaturesites en CV databases. Tenslotte zijn dit niet veel meer dan walled gardens met een verzameling vacatures resp. CV’s. En een zoekfunctie.
Rich search results snippets
Mogelijk iets te technisch, maar wel buitengewoon belangrijk voor toekomstige SEO inspanningen van iedereen die graag ziet dat er in het zoekresultaat van Google op hun link wordt geklikt.
Dit is een voorbeeld van zo’n snippet ‘in werking’ in een zoekresultaat:
De informatie direct onder de link is dankzij de achterliggende techniek van rich search results snippets.
De getoonde informatie is voorzien van speciale tags waardoor de Google spider ze kan herkennen. Dit is dus extra werk voor SEO specialisten die ongetwijfeld een warme en liefdevolle relatie met Google onderhouden…
Hier liggen natuurlijk ruime mogelijkheden voor vacature aanbieders om relevante informatie in het zoekresultaat te tonen. En natuurlijk net zo hard om relevante informatie van personen te tonen.
Search options
Een fraai stukje functionaliteit waarmee je zoekresultaten kan verfijnen. En ik wil er een paar tonen aan de hand van een zeer eenvoudige zoekopdracht: recession.
Zo is er de mogelijkheid om het volume aan zoekresultaten in de tijd te zien (timeline). In onderstaand voorbeeld toont de onderste grafiek het aantal zoekopdrachten in de periode 2000 – 2009 voor recession; met fraaie pieken in 2001/2002 en 2008-2009:
De grafieken zijn interactief; dus als ik op een deel van de grafiek klik krijg ik een detaillering te zien en de zoekresultaten passen zich aan.
De mogelijkheid van het zien van gerelateerde zoektermen (Wonder Wheel) is grafisch ook interessant:
In dit geval ben ik via recession, via recession and interest rates op Recession mortgage interest rates terecht gekomen. En de resultaten staan nu rechts van het Wonder Wheel en passen zich ook aan met iedere keuze die ik maak.
Ook kan ik ‘verfijnen’ door te kiezen voor Video, forums of reviews.
Fraaie mogelijkheden; overigens op dit moment met aanzienlijk minder potentie dan de rich search results snippets voor online recruitment. Tenzij Google veel meer verfijningsmogelijkheden in het zoekresultaat gaat aanbieden; juist op relevante kenmerken voor werkzoekers en recruiters. En dan komen zaken als locatie, salaris, opleiding, full-/part-time aan de orde.
Google Profiles
Vanuit online recruitment perspectief is er ook nog een derde relevante Google component; ook al bestaat die een tijdje langer: Google Profile. Waar iedereen zijn/haar (zoveelste) profiel aan kan maken.
Op dit moment vrijwel volstrekt zinloos; want wat moet je er verder mee? Vooral als je al een Facebook, Hyves of LinkedIn profiel hebt.
Nou, in combinatie met de reach search results snippets en search options kan Google Profile wel eens een stuk interessanter worden voor zowel werkzoekers als recruiters. Zoals Jim Stroud laat zien:
Dat is wel een reden om een Google Profile te nemen. Zeker als je op zoek bent naar werk of opdrachten. Hoewel ik nog geen enkel element van rich search results snippet kan ontwaren; toch wel een voorwaarde om ervoor te zorgen dat iemand op dit zoekresultaat klikt.
Maar op dit moment zijn de alternatieven beter; als Linkedin profielen op basis van rich search results snippets worden ontsloten kan hier een aanzienlijk fraaier profiel worden getoond.
Nawoord
Ik denk dat Michel de toekomst iets te rooskleurig bekijkt; vanuit het perspectief van Google wel te verstaan. Althans, als het om vacaturesites gaat. CV databases zijn allang ten dode opgeschreven; sociale netwerken nemen deze rol razendsnel over.
Maar voor vacaturesites is het wel zaak om zo snel mogelijk in te spelen op de nieuwe mogelijkheden die Google biedt en verder zal doorontwikkelen. Het gevaar bestaat dat vertical search engines de nieuwe ontwikkelingen beter en sneller zullen exploiteren dan de vacaturesites.
Google kan zeker een nagel in de doodskist van vacaturesites worden; maar dit zal niet de enige factor zijn. Vacaturesites die zich niet weten aan te passen worden van drie kanten fijngeperst: Google, vertical search engines en sociale netwerken.
Op langere termijn vinden vacatures en werkzoekers elkaar op een totaal andere manier. Zonder tussenkomst van vacaturesites of intermediairs. Maar zover zijn we nog (lang) niet. Voor vacaturesites is het dus zaak om hun business model en toegevoegde waarde zeer zorgvuldig tegen het licht te houden. Nu is er nog tijd om dat te doen. Straks is het te laat.
Werkgevers dienen hun HRMS/ATS leverancier onder druk te zetten om ervoor te zorgen dat hun vacatures (eindelijk) optimaal vindbaar zijn binnen de nieuwe zoekmogelijkheden. Waar ze in mijn optiek beter vandaag dan morgen mee kunnen beginnen.
Marc Drees
says:@Rob:
Ik heb de stopwatch ingedrukt!
Rob van Elburg
says:Michel is een recruitment techneut pur sang met een geweldig geloof in technische toepassingen. Zijn kennis etc hieromtrend is bijna ongenaakbaar. Vind het elke keer daarom prachtig om te lezen.
Jammer alleen is dat hij bevindingen bijna altijd vertaalt naar de dagelijkse praktijk en hier dan stellige uitspraken over recruitment in het algemeen overdoet.
Mijn geloof en vertrouwen in CV databases is sinds de intrede van internet onveranderd. Hoger opgeleiden willen gevonden worden en de snelste en makkelijkse weg is nog steeds de CV database. Verfijningen etc lijken dan goed, maar juist van de CV database hebben wij geleerd dat invullen van dezelfde codes structureel dezelfde kandidaat doet opleveren. Qua search verliest dit het dan van het “scrollen” om juist de individuele kandidaat naar boven te toveren, een kandidaat die veelal amper bezig is met optimalisatie en maar 3 of 4 x in zijn leven met recruitment te maken krijgt. Deze cap is door recruiters wel te slechten (lees Michel) maar is nooit aan te leren aan hoger opgeleiden, simpelweg omdat ze wel wat beters hebben te doen dan in de huid van de recruiter te kruipen. Die zullen dus snel kiezen voor CV uploaden bij een marktleider. Easy does it & altijd succes. Dat gaat nog wel 3-5 jaar door.
We zullen zien wie over 3-5 jaar gelijk heeft. Marc, houd jij het bij?
Onno
says:Er zit hier wel een kern van waarheid in. Jammer voor recruitment buro’s maar je moet het nuanceren. Een recruitmentburo zal ook cv screening, selectie-interviews, assessments etc etc aanbieden wat niet iedere onderneming inhouse wenst te doen. De trend in de huidige tijd is outsourcing van niet kern-activiteiten. Dit uit het oogpunt van flexibiliteit en cost-control. Recruitment is (naast diverse andere HR activiteiten) heel goed uit te besteden.
Kortom, het is tweezijdig. Ik verwacht geen teruggang van recruitment via tussenpersonen, wel waarschijnlijk een andere manier om zowel werkgevers als werknemers te bereiken en diensten te leveren.
https://www.peakfields.com
Job
says:“Op langere termijn vinden vacatures en werkzoekers elkaar op een totaal andere manier. Zonder tussenkomst van vacaturesites of intermediairs. Maar zover zijn we nog (lang) niet. Voor vacaturesites is het dus zaak om hun business model en toegevoegde waarde zeer zorgvuldig tegen het licht te houden.”
Ik denk dat er een grote taak is weggelegd voor goede w&Selectie buro’s.
Simpelweg ‘recruiten’ is er waarschijnlijk steeds minder bij.
Maar bekijk het ook eens vanuit de kant van de werkzoekende: wil hij gevonden worden, of zoekt hij zelf gewoon naar een vacature in google/yahoo/etc.
Dan heb je dus sowiezo al niet meer te maken recruiters.