Recruiters en blogging: The twain shall never meet?

Recruiters zijn account managers van hun bedrijf. Niet van de producten of diensten van hun bedrijf, maar van het bedrijf zelf. Zij verkopen het imago van het bedrijf vanuit het perspectief van werk: employment branding. Hun klanten: toekomstige werknemers.

En er is een probleem; het aantal klanten loopt terug. En als de verkopen tegenvallen, komt een bedrijf vanzelf in de problemen. Dus dienen recruiters harder hun best te doen; creatief te zijn in het vinden van nieuwe klanten. Terzijde: het blijft natuurlijk ook verstandig je bestaande klanten tevreden te houden, maar dat is niet waar een recruiter zich mee bezig hoeft te houden.

Ik wil kort stilstaan bij de creativiteit van recruiters door naar Amerika te kijken. Networking is een cruciaal onderdeel van recruiting; met de enorme groei van het Internet is online networking zo mogelijk nog belangrijker geworden.

Online networking beperkt zich niet tot LinkedIn, Xing, MySpace, Hyves, etc. Online networking is ook blogging.

In Amerika is er een snel groeiende groep van recruiters die bloggen. De reden hiervoor is heel simpel. De recruiter is via zij/haar blog namelijk zichtbaar voor en benaderbaar door toekomstige werknemers. En als de recruiter in staat is het employer brand te koppelen aan aantrekkelijke, leesbare blogs over ‘werken bij’ wordt een menselijke dimensie aan het bedrijf toegevoegd. Een buitengewoon waardevolle dimensie die een geheel eigen aantrekkingskracht kan vormen.

In Nederland is de spoeling, voor zover mij bekend, nog heel erg dun op dit gebied. In mijn (hopeloze) zoektocht naar een fatsoenlijke online recruitment ervaring bij de AEX bedrijven heb ik nog geen bedrijf gezien waar recruiters bloggen. Ook de grotere intermediairs hebben geen blog (Monster uitgezonderd, maar weer alleen in Amerika).

Kent iemand voorbeelden van recruiters die bloggen in Nederland? Buiten Expand wel te verstaan…

Deze blog is eerder verschenen op Expand

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Mike:
    Het fenomeen recruiters en blogging begint langzaam op gang te komen in Nederland. En dat is een goede ontwikkeling.
    Eens te meer omdat Google verse informatie positiever is gaan waarderen, zodat je online ook nog eens beter vindbaar wordt.
    Maar nog veel belangrijker is de employment branding die van blogging door recruiters uit kan gaan. Een niet te onderschatten impact, met name voor de nieuwe generatie (Gen Y).

  • Mike Bovendeaard
    says:

    Marc, Ik zal niet beweren dat ik de recruiter ben die altijd blogt, maar wel steeds meer, ik zier zeker de toegevoegde waarde in, out of the box effect…