Schreef ik enkele dagen geleden over betaaldiensten voor werkzoekers, blijkt Monster ondertussen ook iets dergelijks te bieden:
Links de CV pimping service, rechts de CV carpet bombing service. Tijd voor een nader onderzoek. Waarbij ik vandaag eerst maar eens de CV carpet bombing service ga bekijken. Morgen de CV pimp.
Als ik op de link Learn more klik krijg ik vervolgens dit te zien:
Voor ‘slechts’ $67,95 (wie verzint toch dit soort bedragen?) kan ik mijn CV naar (gespecialiseerde…) recruiters knallen. Hoera?
Daarmee schaart Monsterboard zich bij een uiterst armoedig rijtje namen zoals Resumeblaster, ResumeSpider, ResumeZapper, ResumeRabbit, ResumeMailman en ongetwijfeld een hele serie anderen. Diep, diep triest…
Maar goed, laat ik eerst eens even het proces verder doorlopen. Daarvoor moet ik wel even een (of meerdere) functies en bedrijfstakken selecteren. Als ik vervolgens op Continue klik krijg ik dit te zien:
Er zijn 118 recruiters gevonden die mijn CV gaan krijgen! Wat zullen ze allemaal blij zijn en mij direct gaan bellen!!
Ik kan overigens ook nog een aantal extra opties kiezen. Zoals het na 21 dagen opnieuw sturen van mijn CV, naar dezelfde recruiters. Voor $ 24,95. Hoezo, vertrouwd Monster haar geselecteerde, gespecialiseerde recruiters soms niet?
Afijn, als ik wederom op Continue klik kom ik op een pagina waar ik een introductiebrief en mijn CV moet plakken, en een aantal gegevens moet invullen waarna ik zou moeten betalen. Wat ik natuurlijk niet doe.
Monster levert een hele, hele dure CV distributie service! En Monster is daarmee een ordinaire resumeblaster geworden. Gatver!
Conclusie
Monster biedt met deze dienst een wel merkwaardige uitbreiding van haar service. Want helpt ze hier werkzoekers mee? Anders dan geld uit hun zak te kloppen? En hoe reageren klanten die geld hebben betaald voor het plaatsen van een vacature? Zijn die blij dat werkzoekers al op de homepage worden weggelokt naar een CV blaster?
Ik snap er niets van. Tenzij Monster in hoge nood zit en elke dollar brood- en broodnodig heeft. Maar het lijkt meer op een paniekreactie die een goed overwogen keuze. Want als klant zou ik op mijn achterste benen staan.