Vernieuwde StepStone nu nog nieuwer

Logo en logotype StepStone Het is nog maar kort geleden dat StepStone haar nieuwe site lanceerde en een ferme sprong voorwaarts maakte. Maar in de Nordics is daar alweer een nieuwe stap aan toegevoegd, voor zover ik dat tenminste kan beoordelen.

Tenslotte is mijn Deens, Noors en Zweeds van een abominabel niveau; het enige wat ik fatsoenlijk uit kan spreken is knäckebröd. En natuurlijk Johann Olav Koss.

En hoewel er natuurlijk allerlei online vertalers rondzwerven heb ik wel eens een vertaling van een van mijn blog postings gezien. En dat levert veel ondbedoelde hilariteit op. Dus die vertrouw ik niet.

Afijn, zo ziet de Nederlandse StepStone site er uit:

StepStoen | Homepage Nederland
De zoekfunctie is een spitting image van Nationale Vacaturebank. Maar de homepage ziet er wel prettig uit. In mijn optiek althans.

En dit is de vernieuwde, Zweedse variant:

image

Het Nationale Vacaturebank karakter van de zoekfunctie is aanzienlijk verminderd en het aantal zoekvelden is tot 2 terug gebracht; de de facto standaard in vacaturesite land. Dat is dus allemaal positief nieuws.

Maar helaas is in de grote schoonmaak ook de zoekknop gesneuveld en vervangen door een zoekhyperlink. En dat is nou weer erg dom. Nou ja, 2 stappen vooruit en 1 achteruit is ook niet slecht. Toch?

Nou, ik vind ook het loslaten van de persoon tussen de twee sleutelfuncties van een vacaturesite niet slim:

StepStone | Zoekfunctie Nederland

Door de foto wordt een verbinding gelegd tussen het zoeken van vacatures en het plaatsen van een CV. De twee primaire functies van een vacaturesite. Met een (visuele) dominantie van de zoekfunctie.  En die laat StepStone nu los:

StepStone | Zoekfunctie Zweden
Ik vraag me af of dit de conversie het aantal bezoeken versus het aantal CV’s ten goede gaat komen. En de balans is een stuk minder geworden.

Vervolgens heeft StepStone goed naar Totaljobs gekeken en een hele serie functiegebieden onder de zoekfunctie geplakt:

StepStone | Functiegebieden
Zoeken per categorie dus. Prettig voor de werkzoeker en ook heel aangenaam voor zoekmachines.

Maar wacht eens? Heeft Nationale Vacaturebank niet net zoiets geimplementeerd? Jawel, al staat het niet op deze manier op de homepage. Zou StepStone toch weer leentjebuur hebben gespeeld bij onze Groningse vacaturesite?

Wie weet, maar StepStone heeft het dan wel beter gedaan, want het zoekresultaat ziet er tenminste niet zo scharrig uit als bij Nationale Vacaturebank…

Verder staan er in de Zweedse variant ook nog wat populaire vacatures op de homepage, waarbij ik me altijd weer afvraag wat dat betekent. Is dat populair voor StepStone omdat de werkgever veel betaald of omdat de vacature vaak bekeken is of zijn dit de meest recente vacatures, of is er nog een ander criterium.

Conclusie
StepStone heeft snel na de introductie van de nieuwe site een aantal veranderingen aangebracht op haar homepage. Mogelijk op basis van de eerste analyses van gebruikersgedrag. Waarbij overigens niet alle veranderingen een verbetering zijn.

Het wachten is op de introductie van deze nieuwe variant in Nederland.

Nawoord
Hoewel ik heel wat sites op de voet volg is dit niet het geval voor de Scandinavische online recruitment sites. Maar ik kreeg de volgende dwingende tip in mijn inbox:

Hi Marc,
StepStone in Denemarken/Zweden/Noorwegen hebben een nieuwe versie van de nieuwe homepage zoals StepStone Nederland gebruikt. Testen zou ik zeggen!
Ik wou je opinie alvast zien op RecruitmentMatters, dit is een anonieme hint/tip 🙂
Groeten!

Tja, wie is bestand tegen een dergelijk vriendelijk verzoek… Ik niet.

Geef een reactie

7 Comments
  • Gijs Bos
    says:

    @Marc:  A/B (of multivariate) tests zijn inderdaad zeer handige instrumenten  om sites te optimaliseren. Dankzij dat soort tests verandert een mening in een verbetering met een waarschijnlijkheidspercentage.
    Voor de aandachtige lezers: de nieuwe homepage is niet het grote nieuws van StepStone, dat duurt nog een paar nachtjes voor ik dat bekend kan maken.

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Mijn bronnen worden blijkbaar met de dag beter, ook al zijn sommigen anoniem.
     
    En er is in mijn optiek een mix van verbeteringen en mindere punten te constateren. Heeft Stepstone de mogelijkheid om bijvoorbeeld A/B testing te doen zodat verschillende varianten van de homepage simultaan kunnen worden getest? Dan wordt het een stuk eenvoudiger om zaken zoals een zoekknopbutton versus een hyperlink te testen. Uiteindelijk heeft alleen de gebruiker altijd gelijk.

  • Gijs Bos
    says:

    @Marc: je hebt goede bronnen, want de site is inderdaad pas net live gegaan. En van StepStone komt de mail niet.
    Ik kan wel wat insider toelichting geven: aan de hand van een analyse van de statieken van Nederland Frankrijk en Italie hebben we o.a. een aantal Hand Mouse Click(HMC) analyses gedaan. Op basis daarvan hebben we de nieuwe versie gemaakt die nu inderdaad in Skandinavie getest wordt.
    We hebben een aantal doelstellingen waaronder meer searches,  SEO en meer zichtbaarheid van het StepStone merk (als je goed kijkt heeft het logo meer prominentie gekregen) en nog een paar kleinere punten. Ook de zoekresultaten zijn  nog beter geworden.
    Dit is een van de voordelen dat StepStone in een flink aantal landen aanwezig is. We kunnen snel en goed testen en die investeringen over meerdere landen afschrijven. Dit alles heeft betere resultaten voor onze opdrachtgevers en kandidaten tot gevolg.
    Met betrekking tot jouw suggesties: ik zal deze zelf oppakken en de feedback met Recruitment Matters lezers delen.