Vacatures bevatten lyrische omschrijvingen op jacht naar die ene gemotiveerde, hoog opgeleide spin in het web met talent, gevoel voor humor, verantwoordelijkheidsgevoel en ruime werkervaring. Het is geen geheim dat de vacaturetekst de basis vormt van een vacature. Maar vaak worden keywords bij het opstellen van de vacature vergeten. Een gemiste kans, want keywords bepalen of de kandidaat de vacature überhaupt ziet!
Een vacature die uitsluitend spreekt over “accountmanager” zal namelijk nooit gevonden worden door kandidaten die zoeken op “vertegenwoordiger”, “account [spatie] manager”, “verkoper” of “buitendienstmedewerker”. Aangenomen dat op elk woord evenveel gezocht wordt, betekent dit een stijging van honderden procenten in je resultaat.
Bijna alle vacaturesites geven de mogelijkheid om onzichtbare keywords aan een vacature te koppelen. Dit voorkomt dat je alle keyword varianten (inclusief verkeerd gespelde woorden) in de lopende vacaturetekst hoeft te zetten. Maar hoe weet je nou welke keywords je het beste kunt gebruiken? Test een aantal keywords en kijk welke het beste werken. Denk hierbij aan synoniemen, Engelse termen naast Nederlandse omschrijvingen, per ongeluk verkeerd getypte woorden etc. Waarschijnlijk komen goed scorende keywords je ook van pas bij de titel van de vacature.
Een kleine waarschuwing: zorg wel dat de keywords relevant blijven…. want als kandidaten ergens een hekel aan hebben dan is het wel het vinden van vacatures waar ze niet naar zoeken!
Usus magister est optimus!