Het belooft een drukke dag te worden. Vanochtend al opende USG People het nieuwe cijferseizoen. De kwartaalomzet kromp alsnog 9% en daarmee kwam de omzet uit op EUR 684 miljoen. Op die omzet verloor USG People EUR 5 miljoen.
En met die vroege bekendmaking van de cijfers breekt USG People met de traditie van voormalig topman Ron Icke. In diens tijd was USG People op Adecco na de hekkensluiter van het cijferseizoen. Nu is USG People zelfs concurrent Manpower voor, die de cijfers van het eerste kwartaal vanmiddag bekendmaakt.
Vanaf dat moment kunnen we cijfers gaan vergelijken. Voor nu houden we het bij een eerste analyse: USG People verloor in zijn belangrijkste markt Nederland fors marktaandeel.
Volgens de ABU daalde de gemiddelde Nederlandse uitzendomzet in de eerste drie perioden van 2010 tussen 13 procent en 8 procent. In Nederland deed USG People het veel slechter met een krimp van 20 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal, een jaar eerder. Dat USG People achterbleef heeft grotendeels te maken met het feit dat het bedrijf veel in witteboordenberoepen zit – een markt die pas laat zal aantrekken. Maar er is nog een reden.
Merken schrappen = lijden
USG People heeft namelijk twee grote integratieklussen uit te voeren: Content gaat op in Unique en Starjob gaat samen met Secretary Plus. En dat kost omzet, zo verduidelijkt het persbericht:
Deze integraties gaan in aanvang gepaard met extra interne gerichtheid welke de komende kwartalen wijzigt in een versterkte commerciële slagkracht en nieuw elan.
Muziek zit er al wel in de Franse, Italiaans een Spaanse markten. Het bedrijf zag de omzetten in die landen voor het eerst toenemen.
Aandeelhoudersvergadering
Het valt te verwachten dat de nieuwe topman Herman van Campenhout vanmiddag de nadruk zal leggen op de aantrekkende buitenlandse uitzendmarkt. Om 14 uur begint namelijk de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Op de agenda staan de gebruikelijke zaken: decharges, mandaten en accorderingen.
esther
says:Intern gericht zijn ze al langere tijd bij USG, ze missen de slagkracht maar ook de mensen om dit gaan oppakken. Misschien toch zonde dat ze afgelopen tijd massaal afscheid hebben genomen van zeer ervaren en ingewerkte medewerkers. Er ziet niets anders op dan trainen, trainen of weer talent in te kopen.
Marc Drees
says:Tja, de sterkere interne gerichtheid is een zekerheid; die versterkte commerciële slagkracht en nieuw elan moet nog gaan blijken. En USG blijft op een cruciaal moment achter in externe focus bij haar concurrenten. Met zo’n uitspraak zou ik het als collega uitzender wel weten: Bellen die klanten van Content en Unique!
En zou USG People nu al met de kwartaalcijfers komen in de hoop dat de beurs deze tegenvaller is vergeten op het moment dat de grote internationale broers (Adecco, Randstad en Manpower) met betere cijfers op de proppen komen? En dat op deze manier de beurskoers van USG stiekem meelift met de resultaten van die grote broers? Het zou me niets verbazen…