Online marketing via billboards?

Krankzinnige titel, ik geef het als eerste toe. Maar geen onzinne titel. Want wat gebeurt er als je een billboard uitrust met een aantal hele kleine camera’s. En je laat die camera’s de passanten registreren?

The ad is equipped with a camera that gathers details on passers-by

Het bestaat, echt waar! En dit experiment wordt beschreven door Stephanie Clifford; een journaliste bij de New York Times

De camera’s registreren niet alleen wie er naar het billboard kijken, en hoe lang. Maar ze proberen ook te bepalen of het een man of een vrouw is. En als laatste proberen ze ook de leeftijd te schatten. Een schat aan informatie dus; allemaal volgens het adagium “Meten is weten”.

Met als ultieme uitkomst een billboard reclame op maat. Dankzij electronische billboards natuurlijk die op basis van de feedback van de camera’s de boodschap kunnen aanpassen. Moeten er alleen niet teveel verschillende mensen langslopen; want dan wordt het nog een drukke bedoening op zo’n billboard.

Quividi en TruMedia zijn bedrijven die dit soort toepassingen verzorgen; en niet alleen voor billboards natuurlijk. Er zijn tenslotte talloze toepassingen te verzinnen; voor banken, retailers, etc.

En waarom niet passende vacatures laten zien aan mensen die in de receptie van een bedrijf staan/zitten te wachten op hun afspraak?

Er zitten wel de nodige morele en privacy stekels aan dit soort toepassingen. Ten eerste weet je niet dat je gefilmd wordt en dat de resultaten van dat filmen de boodschap die wordt getoond beinvloedt. En ten tweede zeggen bedrijven dat de camera’s uitsluitend gebruikt worden om de analyses uit te voeren, maar hoe is dat te controleren?

Geef een reactie

2 Comments