Recruiters en de iPad: Doe het niet!

Winnaar aaiPet Aan al die recruiters die denken dat de iPad de heilige graal is voor het recruiten in de toekomst zou ik willen zeggen: Begin er niet aan.

iPad geeft meerwaarde aan content
Natuurlijk is de iPad een geniaal apparaat, uitermate geschikt voor het consumeren van informatie. Als één van de eersten had ik een exemplaar op mijn bureau liggen. Doel: uitvinden wat de iPad te bieden heeft aan de branche die nog meer worstelt met het iPad-vraagstuk dan de recruiters: de uitgeefbranche. Initiatieven als Wired, Veronica Magazine en een hele rits Amerikaanse titels zijn veelbelovend maar geven nog geen antwoord op die prangende vraag: willen consumenten gaan betalen voor content? Zeker is dat we eindelijk hét device hebben waarop we content met echte meerwaarde kunnen bekijken.

De iPad voor recruiters
Maar hoe staat het dan met de iPad als tool voor recruitment Nederland? Een app voor de iPad waarmee ik gemakkelijk mijn droombaan kan vinden heb ik nog niet gevonden. Natuurlijk zijn er voldoende iPhone applicaties, maar op de iPad kun je heel mooi nét dat stapje verder gaan. Toch?

A fool with a tool is still a fool
Denken vanuit de tool is een fout die vaker wordt gemaakt. “We willen graag een iPhone app, want dat klinkt wel lekker hip”. Maar zit je doelgroep wel op de iPhone? En hebben jouw werkzoekenden wel behoefte aan nóg een kanaal om vacatures te vinden? Naast deze overwegingen moet je je afvragen of je de audit door Apple gaat doorstaan: willen ze je app wel of niet in de Appstore opnemen? Met het volwassen worden van apps evolueert ook het auditing proces. Dat ene kleine foutje in je app kan je je reputatie kosten: voor je het weet word je afgefakkeld op Recuitment Matters.. Applicaties bouwen is vaak een duur, inflexibel en overbodig proces. En dat is het al helemaal voor de iPad. Voor elk systeem (iOS, Symbian OS, RIM etc.) moet je een specifieke applicatie bouwen. Kostbaar dus.

Mooier, maar minder
Want wat heeft de iPad recruiters nou meer te bieden dan de iPhone? In veel opzichten bereikt de iPad veel minder. Bellen met de iPad – hoewel het er geinig uit zou zien – is onmogelijk. De iPad bereikt vooralsnog een veel minder groot publiek. Tenzij je werkzoekenden doelgroep louter bestaat uit hogeropgeleide mannen met een groot budget, is de iPad nog lang geen wijdverspreide technologie.

Doe niets, helemaal niets
De iPad is vooral erg goed in het lekker leesbaar tonen van content. Alle content, zolang het maar geen Flash is. Mijn tip aan recruitment Nederland? Haal de Flash technologie van je website en laat het iPad-geweld gewoon over je heen komen. Investeer niet in een iPad (of iPhone) applicatie, maar zorg dat de content op je website maximaal ontsloten wordt en goed leesbaar is op elke mobiele browser. Adverteer desnoods dat je vacatures heerlijk leesbaar zijn op de iPad. Een mooie screenshot op je homepage doet wonderen.

Al die yuppen met hun iPads die eigenlijk helemaal geen baan zoeken zullen niets missen. Happy hunting!

Dit gastblog is geschreven door Marco Buitenkamp; directeur/eigenaar van internetbureau Modern Media, dat onder andere recruitmentorganisaties helpt met hun online aanwezigheid en het vervullen van vacatures

Geef een reactie

10 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Kijk aan, een Jacco fanboy. Zou dat veel voorkomen? En blijf vooral LEZEN, maar doe het dan goed. Zoals gezegd, Marco haalt de iPhone niet in negatieve zin aan, maar in de zin dat bedrijven moeten denken vanuit het kanaal/device. Verder gaat het uitsluitend over de iPad. Zie verder mijn reactie hierboven.
     
    En zoals bekend ben ik geen Jacco fanboy omdat hij zich bij elke gelegenheid, zoals ook nu, op onbeschaamde wijze op de voorgrond probeert te plaatsen. Als een wethouder Hekking. Vandaar…

    • Peter
      says:

      Ik heb nog nooit van Jacco gehoord. En fan ben ik van niks of niemand. Vond de reactie alleen nogal agressief, maar goed, schijnbaar is er een historie. Kun je dan niet gewoon de reactie verwijderen?

      • Marc Drees
        says:

        Schaamteloze zelfpromotie kan worden verwijderd en wordt ook meestal verwijderd. Maar dat is een afweging die ik in ieder individueel geval maak; en in dit geval heb ik ervoor gekozen de reactie te laten staan.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    @Marco jammer dat je de meerwaarde van een iPhone app niet ziet. Ik kan zo 10 redenen bedenken waarom dit interessant is als verlengstuk van een carrieresite en sociale media. Bovendien, het ontwikkelen van een iPhone App kan tegenwoordig zeer goedkoop, flexibel en met weinig risico. Als iemand geinteresseerd is in meer informatie hierover stuur me dan een bericht.
    Ik verwacht voor iPad applicaties een zelfde ontwikkeling die, zoals je terecht aangeeft, meerwaarde kunnen geven aan content (reden nummer 11 😉

    • Marc Drees
      says:

      Je weet je als een echte wethouder Hekking weer op de voorgrond te plaatsen met onbeschaamde zelfpromotie over de iPhone. Het is wederom volstrekt schaamteloos…
       
      Verder, als je het stuk LEEST dan zal je zien dat Marco het niet over de iPhone maar over de iPad heeft. En als je de moeite neemt om naar de site van Marco te gaan zie je daar prominent een iPhone met een app voor Creyf’s.
       
      Dus ga je prullaria ergens anders aanprijzen!

      • Peter
        says:

        Volgens mij postte iemand laatst schaamteloos een vacature voor een recruitment consultant (wanneer wordt die eigenlijk “aan de schandpaal” genageld wegens leeftijdsdiscriminatie?) dus een beetje commercie moet kunnen toch?
        Daarbij, Marc, als je LEEST, gaat het in het artikel OOK over de Iphone:
        A fool with a tool is still a fool
        Denken vanuit de tool is een fout die vaker wordt gemaakt. “We willen graag een iPhone app, want dat klinkt wel lekker hip”. Maar zit je doelgroep wel op de iPhone? etc.”
        Zit meer achter je agressieve post denk ik?

    • Marco Buitenkamp
      says:

      @jacco: ik denk niet dat werkzoekend nederland alleen de iPhone (of iPad) gebruikt. Het mobiele kanaal is (nog) redelijk gesegmenteerd en werkzoekenden gebruiken dus allerlei mobiele smartphones met allerlei verschillende mobiele besturingssystemen. Wil je serieus met het mobiele kanaal aan de gang, dan moet je voor zo’n beetje elk mobiel besturingssysteem software ontwikkelen.

      Voeg daar aan toe dat veel recruitmentpartijen op dit moment nog weinig tot geen ervaring met het mobiele kanaal hebben en zodoende ook geen goed beeld hebben van de potentie. En met potentie bedoel ik dan vooral: business potentie!

      Op basis van bovenstaande adviseer ik om eerst een website neer te zetten die geoptimaliseerd is voor de mobiele browser, daar mee te experimenteren, van te leren en op basis van die ervaringen eens na te denken over applicatie ontwikkeling.

      @marc: je formulier doet het niet op de ipad 🙂

      • Marc Drees
        says:

        Sterker nog, mijn formulier doet het zowel op de iPhone als de iPad niet. Maar ‘binnenkort’ is dat verholpen. Enerzijds met een mobile friendly versie van de site, anderzijds met dedicated apps voor zowel iPhone als iPad.