Deze week hebben zowel Monsterboard (maandelijks) als Nationale Vacaturebank (kwartaal) de cijfers over de laatste periode van 2010 bekendgemaakt. En dus kan ik vervolgens weer aan de slag om uit te rekenen hoe het met deze twee giganten onder de Nederlandse commerciele vacaturesites is gegaan.
Omdat hiermee ook het jaar 2010 is afgesloten, vind ik het ook wel tijd om eens te kijken hoe de beide sites zich gedurende heel 2010 hebben gedragen. En waarom stoppen bij 2010 als ook nog eens een vergelijking met 2009 kan worden gemaakt? Niet dus; met verrassende resultaten tot gevolg…
Het 4e kwartaal van 2010
De cijfers over het vierde kwartaal van 2010 zien er als volgt uit:
De kolom 2009 toont het verschil tussen beide vacaturesites in het 4e kwartaal van 2009.
De cijfers
Dan nu de cijfers van de twee giganten; waarbij een vergelijking wordt gemaakt met het 3e kwartaal en met hetzelfde kwartaal van vorig jaar:
- Het verschil in het aantal bezoeken is gedaald van 18% tot 13% in het voordeel van Nationale Vacaturebank; vorig jaar was dit verschil exact hetzelfde.
- Het verschil in het aantal bezochte pagina’s is nog verdder gegroeid; van 50% naar 59% in het voordeel van Nationale Vacaturebank. Dit is toch wel een gigantisch verschil geworden. Nationale Vacaturebank heeft nu ruim meer dan 2 keer zoveel pageviews dan Monsterboard.
- Tegelijkertijd is op basis van het aantal bekeken vacatures Monsterboard de onbetwiste leider; hoewel het verschil met vorig kwartaal wel van 51% naar 37% is teruggelopen. Maar nog altijd is de voorsprong zeer comfortabel.
- Het meest opvallende verschil; zowel ten opzichte van het derde kwartaal als in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2009, is het aantal nieuwe accounts. Net als in het eerste kwartaal van 2010 neemt Nationale Vacaturekrant wederom een voorsprong ten opzichte van Monsterboard.
- Daar staat dan weer tegenover dat bij het aantal nieuwe CV’s de voorsprong van Monsterboard bijna verdubbeld tot 103%. Oftewel meer dan twee keer zoveel nieuwe CV’s dan Traditioneel is Monsterboard veel sterker dan Nationale Vacaturebank in het volume aan nieuwe CV’s.
Een mixed bag dus. Waarbij zowel Monsterboard als Nationale Vacaturebank hun sterke punten hebben en grotendeels ook houden.
Het jaar 2010 (en 2009)
Laat ik eerst eens beginnen met een bron van onbesproken gedrag; Google:
Google Trends: Unieke bezoekers Monsterboard (blauw) en Nationale Vacaturebank (rood), 2010
De twee sites geven elkaar volgens Google dus geen duimbreed toe als het om unieke bezoekers gaat. Hoewel Monsterboard gedurende het grootste deel van 2010 de bovenliggende partij is, kan er nauwelijks gesproken worden van enig serieus verschil.
Op zich is dat opvallend als we kijken naar het marktaandeel (in online vacatures) van beide sites. Want daar is gedurende heel 2010 toch een duidelijk groter verschil waar te nemen:
Marktaandeel (obv. aantal online vacatures), 2010 (obv. JobFeed)
De sites lijken elkaar in balans te houden. Dat lijkt zo, maar is dat ook inderdaad het geval? Want als ik een paar ratio’s bekijk krijg ik toch een iets andere indruk:
Aantal bekeken vacatrues per bezoek, 2009 – 2010
Hmm… zie ik hier een trend? Nationale Vacaturebank heeft een zeer stabiele ratio gedurende de afgelopen 2 jaar; maar Monsterboard laat hier een nadrukkelijke stijging zien. Hoe deze stijging is te vertalen naar de ervaring van de bezoeker is voor mij volstrekt onduidelijk; maar een hoger aantal bekeken vacatures per bezoek lijkt met voor de gemiddelde werkzoeker een prettig gegeven.
Dat beeld wordt nog veel sterker als je kijkt naar de ratio van het aantal bekeken vacatures per pageview
Aantal bekeken vacatrues per pageview, 2009 – 2010
Hier heeft Monsterboard haar ratio in de afgelopen 2 jaar verdubbeld; terwijl Nationale Vacaturebank licht lijkt te eroderen. Is het proces bij Nationale Vacaturebank minder efficient dan bij Monsterboard? Volgens mij niet. Heeft Nationale Vacaturebank veel meer content (anders dan vacatures) dan Monsterboard? Integendeel. Dus wat is nou de reden van dit grote verschil? Raken werkzoekers de weg kwijt?
De twee ratio’s lijken te wijzen op een doelgerichter bezoeker bij Monsterboard in vergelijking met Nationale Vacaturebank. Danwel dat Monsterboard de site in de afgelopen twee jaar ongemerkt doelgerichter heeft gemaakt. Of zoiets… Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar vreemd is het wel.
Een blik in de toekomst?
Een beetje tendentieus kopje, maar voor beide vacaturesites staat er wel heel wat op het spel in 2011. Nationale Vacaturebank gaat live met San Diego; allereerst met Intermediair (Q! 2011) en vervolgens met Nationale Vacaturebank (Q2?). Monsterboard countert met 6Sense, waarvan de Nederlandse versie eindelijk wordt gelanceerd.
Dat levert natuurlijk de nodige spanning en sensatie op in het nieuwe jaar. Maar feitelijk gaat het vooral om een (mogelijke) verbetering van hetgeen al de nodige jaren beschikbaar is. Van echte vernieuwing is nog altijd geen sprake, nog even los van het inspelen om trends zoals de onstuitbare opkomst van social, mobiel en tablets. Want willen de sites ook in de komende jaren relevant blijven voor hun bezoekers dan is er nog heel wat meer werk aan de winkel.