We weten al jaren dat mensen in de vakantie plannen maken voor het switchen van baan. Dit jaar heeft Inoverheid dat nog eens extra onderzocht onder ambtenaren en zoals altijd hetzelfde beeld: Een op de drie ambtenaren denkt er tijdens de vakantie over om van baan te veranderen.
Maar toch spelen slechts weinig partijen hierop in en lopen de advertenties doorgaan hard terug.
Grappig genoeg hoor je wel van vacaturebanken dat de traffic ook sterk terugloopt, en de advertenties ook. Maar dat is deels natuurlijk een catch 22, immers, we weten als werkzoeker dat de Intermediair dunner is, dus de vacatures op jobboards ook, dus wachten we wel met zoeken.
UMC Utrecht speelt nu in op deze trend door ‘contrair’ te adverteren. En als oud belegger weet ik: contrair beleggen werkt altijd het beste. Dit bedrijf heeft solliciterentijdensjevakantie gelanceerd, die vervolgens gewoon op werkenbijumcutrecht.nl terecht komt.
Ook bij Marketingfacts Jobs zien we op dit moment overigens geen terugloop in vacatures. Sterker, juli lijkt tot nu toe een zeer goede maand te worden.
Is het een nieuwe trend? Juist wel in de zomer adverteren? Of zijn dit slechts tijdelijke stuiptrekkingen en gaan we weer gewoon doen wat we altijd doen, lekker vakantie vieren ondanks dat nooit meer dan 20% van Nederland tegelijk op vakantie is?