Matching blijft lastig

Zojuist kreeg ik van Intermediair een ‘opt in’ mail van een bedrijf dat, blijkbaar desperaat, mensen zoekt. Waarom dan deze post met als tag SPAM terwijl het duidelijk opt in was? Dat zal ik zo uitleggen.

Interessant was de titel: Bas, Flynth heeft fiscalisten méér te beiden

Leuk, dat ze beginnen met mijn naam, maar de enige die dat normaal in de subject zetten zijn spammers van porno, viagra en al het andere dat tegenwoordig voor 99,5% in mijn spamfilter blijft hangen.

Personaliseren is leuk, maar een naam toevoegen in een subject vind ik zelf niet echt sterk. Dat mag keurig in de aanhef, maar… die was er niet. Het was net een print advertentie, in mijn e-mail.

Flynth advertentie

Maar waarom beschouw ik dit dan toch als Spam? Want je zegt duidelijk dat je er (ooit) een opt in voor hebt gegeven. SPAM is, niet volgens de wet, wel volgens mij, in the eye of the beholder. En hoe ze het voor elkaar hebben gekregen mij enige matchende criteria te geven op basis van mijn oude CV (en ik spreek dan over inmiddels een paar jaar geleden) met een FISCALIST is mij een absoluut raadsel.

Ik heb namelijk niets, maar dan meen ik ook niets, gemeen met fiscalisten. Ja, ik heb de HEAO gedaan, maar wel de commerciële economie richting. Verder heb ik ooit als marketeer iets in de financiële wereld gedaan, maar dat had ook niets met fiscale aspecten te maken.

Dus een dergelijke, totaal niet matchend, aanbod per mail staat (niet wettelijk) gelijk aan SPAM. En het ergste, ik heb ergens nog medelijden met dit bureau dat ze zoveel geld betalen voor zo’n e-mail shot waarvan met dit soort criteria net zoveel schade gedaan zal worden als dat ze er ooit aan mensen uit zullen halen.

Geef een reactie