Jawel, we hebben de zomerdip achter ons gelaten. Want in de afgelopen week groeide het vacaturevolume aanzienlijk. Waardoor we in de afgelopen drie weken duidelijk meer plaatsingen kunnen noteren dan in de vorige drieweeks-periode.
En het is niet meer dan vanzelfsprekend dat met een stijging van het vacaturevolume het verschil met vorig jaar weer verder oploopt. Was het verschil in vacatureplaatsingen verleden week nog 10,1%, deze week is het verschil weer opgelopen tot 19,6%. En het verschil in volume aan unieke vacatures was vorige week nog 4,9% terwijl dat deze keer is opgelopen naar 15,1%.
De wekelijkse top 10
Zo ziet de top 10 er voor de afgelopen drie weken uit:
Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2010 – 2011 (week 31 – 31)
Ten opzichte van vorige week ziet het resultaat er als volgt uit:
- Werk.nl: 0,0%
- Nationale Vacaturebank: 0,0%
- Banenmatch: -0,1%
- Monsterboard: -0,7%
- DOVAjobs: -0,2%
- Jobselectie: -0,3%
- Megajobs: +0,2%
- Gus.nl: 0,0%
- JobTrack: 0,0%
- Vacaturekrant: -0,1%
Na een forse groei in de vorige week stort Monsterboard nog veel harder in. En daarmee is meteen het enige nieuwswaardige feitje van de afgelopen week gemeld. Hoewel we dit keer aanzienlijk meer dalers (5) dan stijgers (1) hebben.
Social media buzz
En dan de social media buzz en het sentiment van de afgelopen maand van de 10 grootste vacaturesites:
Coosto: Social media ‘buzz’ en sentiment van de 10 grootste vacaturesites, afgelopen 30 dagen
Zooo… Banenmatch genereert over de afgelopen maand meer ‘buzz’ dan Monsterboard. dat is uniek. En de omslag is fors in vergelijking met vorige week; Banenmatch stijgt van 34% naar 42% terwijl Monsterboard van 37% naar 31% zakt. In dit geweld vormen de andere sites geen partij; zij blijven dan ook allen min of meer onveranderd op dezelfde percentages staan, ver, ver achter de twee social media ‘reuzen’.
De grote drie
Dan ook nog het beeld van het marktaandeel van grote drie over het afgelopen jaar:
Marktaandeel drie grootste vacaturesites, laatste 52 weken
Nee, ook deze keer weet Monsterboard de aanval op Nationale Vacaturebank niet tot een goed einde te brengen. Voor Monsterboard wel te verstaan. Want na twee weken van snelle stijging dondert het marktaandeel van Monsterboard op basis van het volume aan vacatureplaatsingen weer helemaal in elkaar. Het is dus wachten op een eventueel volgende poging. Of gewoon een voortgaande hardere erosie van het marktaandeel van Nationale Vacaturebank. Want als we de lijn van deze site van links naar rechts bekijken is er maar een richting waar te nemen. Naar beneden…
Cijfers en ranglijst van nieuwe vacatures zijn gebaseerd op Jobfeed. Jobfeed is een initiatief van Textkernel.
animo
says:Heel mooi hoor, de veronderstelling dat de zomerdip voorbij is omdat het aanbod van vacatures weer stijgende is. Maar hoe rijmt u deze veronderstelling in het licht van nepvacatures, een fenomeen door u toch uitgebreid onderzocht? Ik zie althans weer vele zeer bekende vacatures voorbijkomen. Een van de W&S bureaus deinst er zelfs niet voor terug exact dezelfde teksten te hanteren als twee jaar geleden. En als je dan belt is deze heel toevallig net ingevuld. Maar dat is een bekend verhaal. Ik wilde eigenlijk alleen maar aanstippen dat het stijgende aantal vacatures na de zomerdip niet veel zegt over het werkelijke aanbod.