Uiteindelijk stapt ook de allergrootste gorilla in het online recruitment vak; Facebook gaat via het not-for-profit initiatief Facebook Social Jobs Partnership zich bezighouden met de onmogelijke opgave om Amerika weer aan het werk te krijgen. Maar wat gaat dit partnership dan allemaal doen? Nou, dit:
- Conduct in-depth survey research about the ways in which job seekers, college career centers, and workforce recruiters are using the social web.
- Develop and launch a central Facebook Page that will host specialized resources and content designed to help job seekers and employers.
- Explore and develop systems for delivering job postings virally through Facebook at no charge.
- Promote existing employment programs and resources offered by government agencies for job hunters.
- Distribute educational materials about leveraging the power of the social web to recruiters, government agencies, and job seekers.
Bestaande online recruitment partijen zullen een lichte hartcollaps hebben gekregen na lezing van punt 3. Gratis vacatureplaatsingen? WTF? Careerbuilder, Monster (lees ook: BeKnown) en LinkedIn zullen hier geen omhoog krullende mondhoeken van hebben gekregen. Om het maar heel vriendelijk te zeggen…
De vraag is natuurlijk wat die omineuze zin: Explore and develop systems for delivering job postings virally through Facebook at no charge nou eigenlijk betekent. Mashable heeft het aan Facebook gevraagd en kreeg het volgende antwoord:
We’re not going to limit ourselves to what’s possible today. Instead, we’re going to devote resources to develop the innovations that are going to help the job seekers of tomorrow. We’re going to invest in research in new technologies that will deliver jobs virally at no charge and expand opportunities for people to create social job searching experiences online.
Zegt Facebook hier dat zij zelf technologie gaat ontwikkelen? En dus geen gebruik gaat maken van bestaande initiatieven zoals Monster, BeKnown, BranchOut of LinkedIn? En wat zijn in hemelsnaam social job searching experiences?
Het is overduidelijk dat althans op dit moment geen samenwerking is gezocht met bestaande marktpartijen binnen online recruitment:
Alle op deze Facebook pagina genoeme partners zijn overheidsorganisaties of not-for-profit organisaties. Hoewel DirectEmployers ook tussen de partners staat en dat is toch een heel fishy clubje. Maar er staat dus geen enkele for-profit marktpartij bij die zich om niet zou kunnen aansluiten. Is dit een bewuste move van Facebook om hiermee de avances die zowel LinkedIn als Monster hebben gedaan richting de regering in Washington volledig te neutraliseren?
Wat er ook gaat gebeuren, Facebook lijkt een duidelijke intentie te hebben afgegeven. Er is een salvo voor de boeg van de bestaande online recruitment partijen afgevuurd. De komende tijd kan nog wel eens heel interessant gaan worden. Ik zit er in ieder geval klaar voor…
Lieven Van Nieuwenhuyze
says:Boeiende evolutie, maar de nadruk ligt wel degelijk op dat sociale. Voorlopig lijken ze weinig intenties te hebben om de commerciële jobmarkt te benaderen. Ik ben wel heel benieuwd naar de uitwerking van de jobshare apps. Als iemand iets knaps kan maken op Facebook is het Facebook zelf wel. We kunnen er uit leren denk ik.