We hebben elkaar massaal gelukkig nieuwjaar gewenst via social media. Waar verleden jaar op 1 januari de teller bleef steken op ruim 42.000 berichtjes waren dat gisteren bijna 69.000 berichtjes; een kleine 27.000 berichtjes meer!
Aantal berichtjes met tekst “gelukkig nieuwjaar” of “happy new year”. Bron: Coosto
Maar dat is niet het enige, want nog veel interessanter is de mix van social media die is gebruikt om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen. En daar is niets minder dan een aardverschuiving opgetreden.
Tijdens de vorige jaarwisseling was Facebook het meest populaire kanaal met Twitter als goede tweede. Maar dit jaar heeft Twitter een landgrab van ongekende omvang gedaan:
Aandeel per kanaal in het aantal berichtjes met tekst “gelukkig nieuwjaar” of “happy new year”. Bron: Coosto
Twitter is in omvang verdubbeld (van 35% – naar 70%) terwijl de andere kanalen zijn gekrompen. Met Facebook als grootste verliezer (van 36% naar 13%). Op zich natuurlijk geen verwonderlijke ontwikkeling, maar de omvang ervan is wel bijzonder indrukwekkend.
Herbert Prins
says:Via blog in 2012 op 1. Gelukkig nieuwjaar