Goed, ik zit nu te wachten tot Lot Keijzer (Director Marketing Solutions LinkedIn Benelux) begint die naar mijn hoop (en verwachting) de vieze smaak van de vorig jaar gehouden commerciele presentaties van Eugenie van Wiechen en David Hahn gaat proberen weg te spoelen. En haar praatje wordt als volgt omschreven:
The buzz is everywhere. We all should do social. But why should business professionals use social media and what could/should you do as a company and why. The social media circle of owned, paid and earned media and the follower eco system will be used to share business successes in social media.
Nou, ik hoop dat het de moeite waard is. Want ik laat hiervoor wel de praatjes van Viktor van der Wijk, Marco de Mooij en Kenneth Refsgaard schieten. Ook al heb ik geen idee waar die het over gaan hebben.
We beginnen met een tweetal interactiefjes. Handjes in de lucht? IAB? Vrijwel niemand…LinkedIn? (Vrijwel) iedereen. En vervolgens maakt Keijzer er zich voor vijf minuten zeer makkelijk vanaf door je met je buren te laten kletsen. Gelukkig komt net Bas Westland naast me zitten, dus ik kom die vijf minuten wel door. Overigens is het spontaan een enorme teringherrie. Waar, na afloop, het volgens Keijzer om gaat. Want dat is social media… Nou daar ben ik het volledig mee eens…
Goed, we gaan het hebben over hoe business professionals en bedrijven social media succesvol kunnen inzetten.
Ik weet niet of de presentatie van Keijzer wat wordt, maar ze is geen Van Wiechen. En dat is een enorme opluchting. Want ze heeft praktijkkennis, kan presenteren en heeft geen akelige maniertjes. Verder kabbelt het wel lekker door met praktische voorbeelden van hoe zij social media inzet en welke voordelen haar dat biedt. Maar dit is natuurlijk geen groep van newbies.
Paid media (adverenties), owned media (nieuwsbrief, etc.), earned media (mond op mond reclame). Even als basis voor dat er eigenlijk niets is veranderd. Slechts het kanaal en de reikwijdte is anders geworden via social media. Waarbij blijkbaar de gedachte bij LinkedIn bestaat dat alledrie deze vormen binnen LinkedIn kunnen worden geboden. Verder de claims dat alle media digitaal worden en dat alles social wordt. Goed, geen nieuws en zeker niet voor deze groep mensen, ook al hoop ik dat niet iedereen het met all digital en all social eens is. Hier zit het crème de la crème op social media gebied in Nederland. Hoop ik tenminste.
Paar successtories van Keijzer: Startbucks, een crowdsourcing actie van geopperde verbeteringen, KLM met meet and seat (overigens nog geen resultaten van deze Facebook/LinkedIn integratie om bij elkaar te zitten), Domino’s Pizza (30% meer business door mayor competitie op Foursquare), Volkswagen via LinkedIn API, Philips via LinkedIn Group over healthcare. Toch nogal wat LinkedIn promo’s. Jammer, want dat was niet nodig geweest.
Zeker omdat ze vervolgens iets meer over LinkedIn gaat vertellen. Met allemaal cijfertjes. Onder het motto: hoe groot is de jouwe. Pardon, de mijne. En dan bedoel ik natuurlijk LinkedIn. Vanity search wordt het meest gebruikt in LinkedIn (who viewed my profile). Het grootste probleem blijft natuurlijk het volledige gebrek aan interactie op LinkedIn vergeleken met Facebook.
Het was veel beter dan Eugenie van Wiechen en David Hahn. Maar daar is het wel een beetje mee gezegd. Ik heb geen nieuws gehoord.
1 Comment