Op 10 maart van dit jaar vroeg ik me af wanneer Indeed haar nieuwe speeltjes richting Europa gaat brengen. Ondertussen blijkt dat de vertical search engine dit heel sneaky, onder de rader, heeft gedaan. Indeed biedt tegenwoordig ook in Nederland aan bezoekers de mogelijkheid een cv achter te laten.
In de rechter bovenhoek staat het in Hollands oranje te glimmen: Plaats uw CV. Overigens is deze link ook op de andere Europese sites van Indeed te vinden. Er is dus blijkbaar sprake van een wereldwijde uitrol zonder dat het bedrijf hier enige ruchtbaarheid aan heeft gegeven. Begrijpelijk, want hiermee zet Indeed dus net als in de VS haar relatie met vacaturesites op het spel.
Indeed is door de arrogantie, luiheid en onoplettendheid van vacaturesites een dominante factor geworden die zelfs een bedreiging vormt voor diezelfde vacaturesites. En ondertussen heeft Indeed met het doorverkopen van cv’s in de VS een nieuwe omzetbron aangeboord. Een omzetbron die ze dus graag wereldwijd wil gaan inzetten.
Een korte recap van de ontwikkelingen op dit gebied in de VS:
- Maart 2011: start van CV upload service in Noord-Amerika
- September 2011: lancering van gratis resume search service (ondertussen hernoemd naar Indeed Resume)
- Maart 2012: start van Indeed Resume als een betaalde service
- April/mei 2012: wereldwijde uitrol CV upload service
De enige vraag is dus nog wanneer Indeed ook in de rest van de wereld Indeed Resume als een betaalde service gaat aanbieden. Als het verleden enige indicatie voor de toekomst is, zal dat uiterlijk april/mei 2013 gebeuren. Maar het zou me niets verbazen als dat heel wat eerder gaat plaatsvinden…
Overigens is het in bovenstaande schermprint interessant om te zien dat een vacature voor uitzender Start People door Jobbird als een gesponsorde vacature aan Indeed is aangeboden. Waarmee op een zeer bijzondere manier de dominantie van Indeed wordt aangetoond.
Dit krijgt een bezoeker te zien als de link Plaats uw CV wordt aangeklikt:
Ik ben zeer benieuwd hoe pay-to-post en freemium vacaturesites in Nederland op deze ontwikkeling gaan reageren. Want hiermee is Indeed van een dominante traffic leverancier (met immer stijgende kosten per click) ineens tot concrete bedreiging van cv-database omzet gepromoveerd. Zou Christian Van Thillo zich al achter de oren krabben? Of zeggen de omzetten uit de cv-databases van Nationale Vacaturebank en Intermediair deze krantenman niet zoveel?
1 Comment