Hoe is het de LinkedIn kloontjes op Facebook de afgelopen maand vergaan? Spoiler alert: bijzonder slecht. Dat is in ieder geval de conclusie voor de vijf grootste kloontjes; BranchOut, Identified, Silp, BeKnown en Jobandtalent. Gezamenlijk zijn deze vijf kloontjes in een maand tijd meer dan 5 miljoen Monthy Active Users (MAU) kwijtgeraakt; meer dan de helft van hun volume aan actieve gebruikers. En het ziet er naar uit dat het alleen nog maar minder zal worden.
En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 16 oktober:
Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 16 oktober 2012. Bron: Facebook
BranchOut is nog altijd het grootste kloontje; hoewel het ruim een maand geleden er nog op leek dat Identified deze positie ging overnemen. Maar kort daarna stortte Identified volledig in, met als gevolg dat zij nu moet vrezen voor haar tweede plaats. Tenslote staat Silp niet veel lager.
De ontwikkeling van BranchOut en Identified is op zijn minst “dynamisch” te noemen, getuige onderstaande grafiek die over de afgelopen maanden van 2012 de MAU voor BranchOut en Identified toont:
MAU voor BranchOut en Identified, januari 2012 – oktober 2012. Bron: Facebook
We zien een dead cat bounce bij beide kloontjesin de maand september, waarbij het lijk in oktober weer terugvalt naar aarde. Overigens lijkt de val van Identified min of meer te zijn afgelopen, BranchOut is daarentegen nog lang niet klaar met ineenstorten. Dit wordt duidelijker op basis van onderstaande grafiek, waarin de MAU van BranchOut op dagelijkse basis is weergegeven:
MAU voor BranchOut , januari 2012 – oktober 2012. Bron: Facebook, AppData
De dead cat bounce is duidelijk zichtbaar, evenals de daaropvolgende daling die zich nog altijd doorzet. En gezien het aantal daily active users (DAU) op dit moment (30.000) is het aannemelijk dat de daling nog een stuk verder kan gaan; tot onder de 1 miljoen MAU.
De belangrijkste (en misschien wel enige) reden voor deze extreme daling is het feit dat BranchOut is gestopt met haar Nigeriaanse spamtactieken. BranchOut heeft zich namelijk opnieuw uitgevonden. Het gaat nu allemaal om engagement. Maar aangezien er geen ruk te engagen valt en er geen spammy influx is van nieuwe gebruikers stort BranchOut dus als een Icarus terug naar de aarde. Gravity is a bitch…
Dit zijn overigens de veranderingen in MAU per kloontje sinds vorige maand:
- BranchOut: -2.000.000
- Identified: -2.800.000
- BeKnown: -30.000
- Talent.me: -/-
- Jobandtalent: -20.000
- Silp: -170.000
- OHmyJOB: -/-
- Talent Exchange: -1.000
- Pooldip: +10
- Emplido: -1.000
We hebben een stijger… Pooldip, de kleinste van alle kloontjes stijgt met een whopping 10 MAU. En verder dus slechts (soms zeer forse) dalingen en stagnatie. Het tijdperk van de LinkedIn kloontjes lijkt op basis van deze cijfers alweer tot een einde te zijn gekomen. Evolutionaire abberaties in social media. Er is enige troost; ze bevinden zich in een groot en groeiend gezelschap…
Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):
Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto
Voor de goede orde; het ‘marktaandeel’ van BeKnown van 43% betreft in totaal 37 social media berichtjes. Waarvan een fors deel afkomstig is van RecruitmentMatters. Voor de andere kloontjes is het volledige marktaandeel te danken aan RecruitmentMatters. Met andere woorden; LinkedIn kloontjes zijn in Nederland al overleden. RIP.