Actonomy meldde gisteren dat applicant tracking software (ATS) leverancier Connexys heeft gekozen voor de matching software van Actonomy.
Daarmee volgt Connexys het voorbeeld van Flexservice, Otys, CVWarehouse, Recruitactive en Madgex. En volgens Actonomy ook nog andere ATS leveranciers, die echter niet met name kunnen worden genoemd. Omdat deze leveranciers dat niet willen.
En dat is op zich niet zo vreemd. Uiteindelijk is een match-engine een onderdeel van de ‘plumbing’ van een site. Het maakt niet uit hoe die site het doet; zolang ze maar relevante zoekresultaten toont. Dat is voor de gebruiker het enige wat telt als naar vacatures wordt gezocht.
En of die site dat nou met Actonomy xMP, WCC ELISE of product XYZ doet is uiteindelijk volstrekt irrelevant. Voor de gebruiker wel te verstaan. Voor de leverancier van die matching software ligt dat natuurlijk iets anders.
Marktstrategie
Het is aardig om te zien dat de strategie van Actonomy en WCC duidelijk verschilt. Want waar WCC zich richt op eindklanten gaat Actonomy dus vooral voor de ’tussenhandel’; de pakketleveranciers.
WCC heeft met haar match-engine een aantal ’triple A’ klanten; met Arbeitsagentur, JobCentre Plus CWI, Randstad, Adecco en USG People. En daarnaast natuurlijk Robert Half en Jobfox in de US. Maar het aantal klanten in dit segment is natuurlijk beperkt.
Actonomy richt zich duidelijk niet op de allergrootste partijen, maar juist het segment daar onder. Bedrijven die gebruik maken van standaard in plaats van maatwerk software. En hoewel het dus om kleinere klanten gaat is hun aantal oneindig veel groter.
Het wordt aardig om te zien hoe deze twee verschillende strategieën in de komende jaren al dan niet hun vruchten gaan afwerpen. Ik ben heel benieuwd.
1 Comment