In het kader van Tip voor een betere Digitale Recruitment Ervaring (DRE): vandaag deel 3: de vacature zelf. Na de vorige post over hoe je de vacature weergeeft zodat men er op klikt komt nu de vraag: wat moet er dan in staan?
Laten we beginnen met het feit dat een vacature niet enkel uit tekst behoort te bestaan. Als voorbeeld van een ‘massaal overkomende vacature’ nemen we in dit geval één van de genomineerden voor de award: Sogyo. Hun vacature voor junior software ontwikkelaar komt erg massaal over. Tekst, tekst, tekst, zonder één plaatje. Omdat ook de site zelf die niet heeft wordt het effect versterkt. Dit geldt helaas voor veel bedrijven, want ook b.v. een andere genomineerde (Ordina) heeft geen enkel beeldmateriaal bij de vacatures staan. Iets beter hierin is bijvoorbeeld Reed Business, dat tenminste nog in de site zelf wat beeldmateriaal verwerkt heeft. Ook staat er bij elke functie categorie een filmpje met een medewerker. Veel sterker hierin is b.v. De Brauw, die korte en heldere teksten gebruiken, visueel prettig weergegeven, en bij één functie zelfs een video’tje hebben van één van de managers. Daar zit meer in, namelijk voor elke functie een korte video.
Een ander positief voorbeeld is het ‘kleine’ PMT. Hoewel ze geen echte vacature online hebben staan (en daar kan men nog verbeteren), zie je wel veel collega’s met foto’s en verhaal op de site. Spijtig dat ze geen vacature online hebben, want na lang zoeken weet ik nog steeds niet precies wat ik daar zou kunnen doen. Het is duidelijk een bedrijf met een beperkt aantal functies (dat is krachtig, focus), maar dat vergeet dat de buitenwereld misschien niet precies die functies weet.
Wat kan je dan doen als bedrijf? Misschien foto’s van medewerkers die nu deze functie bezetten geven. Foto’s van je collega’s, van het pand of die andere relevantie hebben. Het onderzoek van Sanne is op dit gebied heel duidelijk. Hoewel iedereen zegt de tekst te willen zien en te willen weten wat de functie inhoud (en dat willen we OOK), moet je eerst aangezet worden verder te lezen. En dat doet beeldmateriaal.
Na de visuele kant komt de vraag: wat moet er in staan? En ook hier is onderzoek naar gedaan. Een aantal zaken:
– De Standplaats (ook al zit je maar op één locatie: dat weet de sollicitant misschien niet. Als je landelijk gedetacheerd kan worden, ook vermelden)
– Overzicht van de werkzaamheden, je taken, verantwoordelijkheden
– Een indicatie van het niveau van de functie (dat is altijd lastig, kan je ook weergeven door verantwoordelijkheden heel duidelijk te noemen of het salaris)
– Het salaris en de secundaire voorwaarden (altijd een heet hangijzer in dit land, maar behalve hier en in België is dit in geen enkel land een probleem). Totaal nutteloos in dit soort zaken is wat sommige banken of gemeenten doen: “u valt in schaal 7” of “uw beloningsniveau is schaal 13, 14 of 15”. Zaken die niemand buiten je sector of bedrijf iets zal zeggen.
– Het dienstverband (vast, jaarcontract) en vooral het aantal uur (vreemd genoeg zijn 90% van alle functies full time en werken meer dan 50% van de Nederlanders part-time)
– Gewenste capaciteiten, opleidingen en karakter
– De bedrijfscultuur
– De opleidingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden (waarom zie ik nooit linkjes onder een vacature staan, na twee jaar kan je doorgroeien naar deze functie (die ook open staat) of ‘als deze functie misschien onder je niveau is, kijk hier eens naar).
– De overtuiging (waarom moet je voor ons kiezen? Wat is ons employer brand?)
– De sollicitatie termijn (of staat hij altijd open) en de procedure.
Een aantal van deze zaken kan je natuurlijk al elders op de site hebben ondergebracht. Met name arbeidsvoorwaarden, als ze genoemd worden, staan vaak onder een apart kopje. Zorg dat dit duidelijk is en eventueel nog een linkje erbij. Zo ook de bedrijfscultuur (als deze uitgebreid beschreven is hoeft die niet meer in de vacature te staan op je eigen site. Hetzelfde geldt voor de overtuiging en het employer brand.
En tot slot natuurlijk nog hoe je kan reageren. Een directe link naar een mail adres of formulier. En iemand met wie je contact kan opnemen (telefoon en mail) voor vragen.
Belangrijk hierbij is het onderscheid te maken tussen vacatures op vacaturebanken en vacatures op je eigen site. Nog te vaak wordt er één vacature opgesteld voor de eigen site en alle andere kanalen. Vergeten wordt dat een vacature op je eigen site kort en krachtig kan zijn omdat veel van de info er al omheen staat. Dit met directe links aanduiden is dan het beste. Op een jobboard heb je een hele andere vacature nodig en op een aantal niche boards (boards gekoppeld aan weblogs zoals Marketingfacts bijvoorbeeld) moet je weer een heel andere tekst inzetten omdat de doelgroep daar weer in een hele andere ‘frame of mind’ zit. Op de eigen pagina is het echter vooral belangrijk om een goede tekst / beeld verhouding te hebben, te zorgen dat de bovenstaande zaken erin staan of op de site te vinden zijn en deze dan te linken.
Dit artikel is geschreven in het kader van de serie: Digitale Recruitment Ervaringen. Dit alles in aanloop naar het uitroepen van de ‘beste Digitale Recruitment Ervaring’ op 11 maart tijdens het Digitaal-Werven event.