New Work, de baas van XING (voormalig professioneel sociaal netwerk en nu vacaturesite) en kununu (werkgeversvergelijker), heeft eind vorige week een persbericht uitgebracht met daarin het volgende statement:
As part of the investment program, the repositioning of the XING platform as a jobs network, which began in 2023, is to be accelerated through additional marketing expenses from the current year 2024. The company also intends to invest further in the employer review platform kununu to expand its strong market position.
Er gaat dus extra geld naar XING om de herpositionering richting me-too vacaturesite tot een succes te maken. Maar hoe groot is de kans dat We Work een succesvolle tactiek heeft ingezet? Google Trends geeft daar het nodige inzicht in:
Google Trends voor XING (blauw), Stepstone (rood), Indeed (geel) en LinkedIn (groen), januari 2010 – heden
Het jarenlange verval van XING is het meest in het oog springend, en ook de opkomst van Indeed is duidelijk zichtbaar. Maar allesoverheersend is toch LinkedIn, die al enkele jaren geleden XING irrelevant maakte als Duits professioneel social netwerk. En wat de pivot van XING tot gevolg had. Maar oo in vacatureland is XING niet onderscheidend meer, Indeed is aanzienlijk groter en Stepstone hijgt ondertussen XING in de nek. Waarbij Stepstone overigens een nogal onzekere toekomst tegemoet lijkt te gaan.
De belangrijkste vraag is dan ook of New Work met een extra marketing impuls de neergang van XING kan keren, en nog belangrijker, op zijn minst tot de positie van Indeed kan laten stijgen. Want op bais van deze grafiek kan XING in 2026 ten grave worden gedragen.
En dan is er ook nog kununu, en dat is op dit moment een totaal ander verhaal. Ook daar kan Google Trends ons weer bijlichten:
Google Trends voor kununu (blauw) en Glassdoor(rood), januari 2010 – heden
kununu is de absolute bovenbaas van de werkgeversvergelijkers in Duitsland, Glassdoor (zusje van Indeed) is nergens te bekennen. Zelfs zonder investering kan kununu met twee vingers in de neus de komende jaren doorstaan en nog steeds op Glassdoor neerkijken. Niet verstandig om dat te doen natuurlijk, maar het zou kunnen. En hoeveel verder kan kununu haar dominantie nog verder laten groeien? Of zou New Work op buitenlandse expansie doelen? Dat is voor XING niet een erg gelukkige strategie gebleken…
En dit staat er ook nog te gebeuren:
The focus on the XING and kununu brands will be accompanied by a substantial reorganization of the organizational structure and a significant three-digit headcount reduction.
Volgens AIM gaat het om 400 medewerkers.
Voor 2023 wordt een omzet van EUR 310 miljoen (gelijk aan 2022) verwacht met een EBITDA van EUR 92 – 100 miljoen, voor 2024 wordt uitgegaan van een omzet van EUR 280 – 290 miljoen met een EBITDA van EUR 55 – 65 miljoen, en dat verklaart New Work als volgt:
The expected decline in earnings in 2024 is primarily due to the anticipated decline in B2C segment revenues, a continued difficult macro environment and additional investments.
Nou, dat klinkt als een miezerig jaar voor XING en kununu. En wat gaan de concurrenten met deze wetenschap doen? Het kan best wel eens een heel interessant jaar worden, daar in Duitsland!