Via een posting van John Zappe struikelde ik over een merkwaardig nieuw fenomeen voor vacaturesites: Jobg8. Natuurlijk uit te spreken als jobgate.
En Jobg8 stelt zich voor als redder in nood voor vacaturesites. Waarbij de nood volgens Jobg8 wordt veroorzaakt door de overvloed aan vacaturesites en het gebrek aan (passende) sollicitaties op geplaatste vacatures.
Oftewel, Jobg8 heeft een oplossing verzonnen om de levensduur van vacaturesites te verlengen. En dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. Vooral omdat de oprichter van Jobg8 tevens oprichter is van Jobserve, een bekende Engelse vacaturesite.
Hoe werkt het?
Jobg8 wil een netwerk (marktplaats) van vacaturesites, aggregator- en affiliate sites creëren, met de volgende onderverdeling:
- Een vacaturesite is een bron van vacatures en/of kandidaten
- Een aggregator of affiliate is een bron van kandidaten
Dat is duidelijk, maar wat gebeurt er dan in dat netwerk? Nou, dat is vrij simpel:
Een vacaturesite bepaald of een vacature van een klant al dan niet in het netwerk gedistribueerd wordt. Aggregators en affiliates tonen vervolgens deze vacatures op hun site:
Maar er is meer. Want de vacaturesite kan tevens de volgende zaken aangeven:
- Op welk type sites de vacature mag verschijnen
- Het bedrag wat voor een sollicitatie op een vacature wordt betaald
- Het maximum aantal sollicitaties dat ze wil ontvangen
Nou, dat klinkt allemaal als een simpel syndicatie model. Waarbij het grotere aantal touchpoints moet garanderen dat er meer sollicitaties op een vacature komen. Lang leve de long tail!
Maar er zit nog een aspect bij; een aggregator of affiliate site wordt alleen betaald voor gekwalificeerde kandidaten. Da’s weer niet zo lekker voor de aggregators en affiliates; want je krijgt niet per klik betaald.
Gekwalificeerde kandidaten?
Wie bepaald er of een kandidaat gekwalificeerd is? Nou dat is nogal simpel:
Prequalification can be based on Jobg8s stock, industry, and occupation-specific questions, or the employer can specify how to pre-qualify, or the job board can use its own criteria.
Dat zal in de meeste gevallen dus niet veel voorstellen. Valt weer een beetje mee voor die aggregators en affiliates.
Hoe gaat het verder?
Nadat een kandidaat gekwalificeerd is, wordt het een beetje fuzzy wat de volgende stap is. Want Jobg8 stelt dat de sollicitatie via Jobg8 naar de klant wordt gestuurd; dus het bedrijf dat de vacature oorspronkelijk bij de vacaturesite heeft geplaatst.
En dat klinkt niet bepaald lekker vanuit het perspectief van de vacaturesite. Toch? Hoewel Jobg8 de garantie geeft dat het hele proces volledig transparant is voor de klant:
[…] we do not have any direct relationships with client companies
Fuzzy dus…
Zit er waarde in dit model?
Jobg8 denkt de relevantie van de vacaturesite te verhogen door het walled garden principe te doorbreken. En die gedachte is op zich niet verkeerd.
Voor vacaturesites betekent het een extra kostenpost; en die moeten ze dus doorberekenen in de prijs per vacature. Het onbewezen voordeel voor de klant is dat ze meer, en relevante, sollicitaties krijgen.
Over waarde gesproken; voor haar diensten rekent Jobg8 30% van het bedrag dat voor een gekwalificeerde kandidaat door de vacaturesite wordt betaald.
Wat gebeurt er met de sollicitaties?
Ik blijf echter met een prangende vraag zitten: waar blijft de informatie van de sollicitant? Want ongemerkt gaat de sollicitant via Jobg8 naar het bedrijf die de vacature oorspronkelijk op de vacaturesite heeft geplaatst.
En het is volstrekt onduidelijk wat Jobg8 met de informatie van de sollicitant doet. Zowel in de Terms & Conditions als in haar privacy policy zwijgt Jobg8 in alle talen over dit onderdeel. En dat doet niet veel goeds vermoeden.
Conclusie
Jobg8 is een poging om de levensduur van vacaturesites te verlengen. En het biedt social media sites een extra verdienmodel. Iedereen blij? Nee!
Vacatures van klanten worden onvermoed, en mogelijk ongewenst, op allerlei andere plaatsen gepubliceerd. Hoewel vertical search engines hier natuurlijk al het nodige aan hebben bijgedragen is het de vraag of klanten hier altijd blij mee zullen zijn.
Verder is de positie van sollicitanten in dit model een potentieel riskante. Want Jobg8 kan wel eens een zeer interessante database met CV’s op de achtergrond aan het aanleggen zijn. En daar zou ik overigens als vacaturesite ook niet heel erg blij mee zijn…
Marc Drees
says:@Marco:
Wat ik vooral aardig vind is de parallel die zo fraai kan worden getrokken met sites van dagbladen. Syndicatie en aggregatie zijn de modellen die zij zich eigen moeten maken om te overleven; en Jobg8 lijkt zich daarvan bewust te zijn en op in te spelen.
In hoeverre dat ook gaat werken moet de toekomst natuurlijk uitwijzen. Maar het is een interessante optie die in ieder geval niet zo plat is als wat bijvoorbeeld Nationale Vacaturebank via M4N doet.
Vanuit het perspectief van de klanten is employer branding natuurlijk een enorm issue dat in het geheel niet geaddresseerd wordt. En vanuit het perspectief van sollicitanten kunnen er onvermoede zaken met jouw CV gebeuren.
Marco Hendrikse
says:Even los van (eventuele) bezwaren vind ik het een interessant businessmodel. Het werken met affiliates biedt nieuwe kansen. Het model doet ook een beetje denken aan adverteren in het inhoudsnetwerk van Google.
Interessante posting Marc!