Seth Godin is één van mijn grote voorbeelden. De man voorziet een schifting in de economie zoals nooit te voren, maar is realistisch genoeg om te zien dat het niet in no time gaat. Wel weet hij het altijd te onderbouwen met goede voorbeelden. Zijn boeken (o.a. Purple Cow, All marketeers are liars, permission marketing, etc) hebben als centrale thema’s: be remarkable (bijzonder, genoeg om opgemerkt en over gepraat te worden), vertel een verhaal, verkoop emotie en doe dit met toestemming.
Na twee weken van zo hard werken dat ik geen tijd had mijn RSS reader helemaal te lezen heb ik vandaag eindelijk weer mijn leesachterstand ingehaald. En daarmee ook Seth’s blog. En daar staan een aantal interessante insights op die ik denk dat ook toepasbaar zijn voor werving:
We naderen mogelijk een downturn, een recessie. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in, simpelweg omdat alle grondstoffen nog te duur zijn (die prijzen dalen normaal als we echt naar beneden gaan) en ik geloof ook dat wij in Nederland veel minder last zullen hebben dan de US. Vergeet niet, 15% van onze werkende populatie gaat met pensioen. We hebben nu een werkeloosheid van 3% en het is mij niet gelukt uit te vinden wanneer we voor het laatst meer dan 18% werkeloosheid hadden. En zolang we werk hebben en geld verdienen gaat het misschien minder, maar het wordt niet dramatisch. Maar zolang angst regeert ontstaan er kansen. Want elke grote vernieuwing wordt gedaan in tijden van downturn. Dus recruiters, als het nu af gaat nemen, is het de tijd in te grijpen. Pas het proces aan, werk aan een goede nieuwe recruitmentsite, ga werven en bouw je database op. Maat Seth heeft ook een andere leuke uitspraak: volharding gaat niet over het gebruiken van dezelfde tactiek, keer op keer. Dat is gewoon vervelend. Het gaat over het vasthouden aan een visie (bijvoorbeeld ’the candidate experiance’).
Ook dit stukje over de langzame weg naar beneden is een goed stuk. Het begint vaak klein, met iets onbeduidends. Maar heel langzaam ga je naar middelmatigheid, ook als werkgever. Waar sta je nu voor? Hij die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand. Zeker bij kleine bedrijven is het oh zo belangrijk om duidelijk te weten waarom mensen voor je zouden moeten werken. Wat is je onderscheidend vermogen als werkgever? Focus daarop, vanuit alle aspecten. Ook al heb je in het begin veel weerstand. Want elke bijzondere visie krijgt veel weerstand, elk goede idee houdt verandering in en daarmee roept het weerstand op. Toch moet je vasthouden hieraan, soms mensen laten gaan, anderen misschien niet aannemen. Want visie is een reden om voor iemand te werken.
En tot slot stelt Seth zich nog de vraag: waarom zou je een CV hebben? Echt bijzondere mensen hebben geen CV. Nu nog echt bijzondere recruiters vinden die mensen aannemen zonder CV.