Zo’n dikke anderhalf jaar geleden bespraken medewerkers bij Sdu Uitgevers in het geheim een nieuw project. In de wandelgangen werd dit project benoemd met een codewoord want VNU en Kluwer mochten hier geen wind van krijgen.
Een enthousiast team marketeers was bezig met marktonderzoek, de redactie was druk in de weer, vormgevers brainstormden er op los, een conculega-hoofdredacteur werd aangetrokken als consultant. Als klap op de vuurpijl nam Sdu in het eerste kwartaal van 2008 solution provider JobsRepublic over en daarmee diverse belangrijke vacaturesites zoals gemeentebanen.nl.
Het nieuwe medium dat Sdu wilde lanceren moest het veel hippere, jongere zusje zijn van het eigen good old VNG magazine en zeker heel anders dan het statige Binnenlands Bestuur.
De doelgroep: de jonge, hippe, hoger opgeleide en ambitieuze ambtenaar 2.0.
In mei 2008 werd het merk Re.Public gelanceerd: een hip conceptmagazine, een website, met eigen “linkedIN” achtig netwerk, info en overheidsnieuws en natuurlijk een vacature search engine, powered by JobsRepublic.
In 2008 lanceerde VNU het veel kleinere InOverheid, in oktober van dat jaar gelinkt aan het netwerk Overheidscircuit.nl.
Uiteraard zijn beiden commercieel handige pogingen van de uitgeverijen om aan te sluiten bij de nieuwe ambtenaar.
De 2 merken zijn allebei fris en jong.
Re.Public heeft meer reikwijdte, met een magazine en de carrierewebsites van JobsRepublic. Het netwerk is momenteel groter met 8500 geregistreerde leden. Een sterk en duidelijk merk, een jong en mooi vormgegeven magazine met meer dan alleen maar grijze “overheids-talk”. Aantal vacatures: 834.
Wat mij betreft dus 1 punt voor reikwijdte, 1 punt voor sterk merk en 1 bonuspunt voor het gratis magazine.
InOverheid is kleiner, geen print en ook samen met netwerksite Overheidscircuit heeft het veel minder reikwijdte.
De namen zijn niet hetzelfde dus het merk daardoor minder sterk en tot nu toe heeft het netwerk slechts 2500 geregistreerde leden. Vacatures: slechts 104, onder de VNU paraplu vandaan en dus ontbreekt hier een groot deel van het grote aantal openstaande vacatures bij de overheid.
De gebruikersvriendelijkheid en de opzet van het Overheidscircuit netwerk echter, vind ik persoonlijk veel beter.
Ik kon makkelijk inloggen met mijn Ning profiel, de layout is overzichtelijker en er is meer interactie: een forum, blogs en artikelen. 1 welverdiend punt daarvoor, nu de rest nog….
De stand tot nu toe:
Re.Public – InOverheid: 3 – 1
Manon Out
says:Slordig, heb het aangepast. Dank voor de tip, Bas!
Bas van de Haterd
says:@Manon: https://www.republic.nl/networkExplanation.htm
2. Kom in contact met ambtenaren door het hele land die ook op jouw vakgebied werken. Al meer dan zesduizend ambtenaren actief binnen het netwerk.
Manon Out
says:@Bas, waar heb je die 6.000 gevonden? Het zijn er nl. echt 8.500, zie: https://www.republic.nl/networkHomePage.htm (rechtsboven)
Bas van de Haterd
says:Interessant, waarom zegt de republic site dan nu in maart weer 6.000 leden? Waar zijn die 2.500 gebleven?
Tessa Faber
says:Bedankt voor de info Manon :ok
Manon Out
says:Heb de site aangepast met de stats van de maand februari, die van januari ook even laten staan zodat jullie het verschil kunnen zien: https://www.republic.nl/tarieven.htm
Manon Out
says:Ik zie dat ik een tikje laat ben met reageren (had scherm niet ververst…) Laat jullie dadelijk de meest actuele stats van de maand februari zien.
Manon Out
says:@Frans: ik werk bij Sdu Uitgevers, voor o.a. re.Public. Momenteel hebben we zo’n 15.000 re.Public abonnees (op het magazine; plus nog extra verspreiding naar div. doelgroepen), ca. 8.500 deelnemers in het online netwerk en het aantal vacatures op de site wisselt uiteraard, vandaag zijn het er bijna 800. Geeft dat je een indicatie van onze omvang? De laatste 2 cijfers vind je ook terug op onze site: homepage en http://www.rePublic.nl/netwerk
Tessa Faber
says:***grinnik***, dat krijg je als je je intuïtie voor laat gaan op de facts, typical.
Uiteraard heeft InOverheid met de grote link Intermediair een streepje voor (veel meer streepjes).
Toch zie ik bij RePublic door de link met de diverse niche overheidsvacaturessites van JobsRepublic meer vacatures en een eigen magazine en dat vond ik het vermelden op zijn minst wel waard.
Ik duik later nog even in de statistieken…
Frans Greven
says:@Tessa; ik heb even check op beide sites gedaan (daar staan de bezoekcijfers overigens gewoon, dat is dus een check die je m.i. zelf even zou moeten doen als je een dergelijk stukje schrijft).
http://www.republic.nl/tarieven.html
http://www.inoverheid.nl/artikel/adverteren/1120462/statistieken-inoverheidnl.html
Dan is InOverheid toch wel 3x zo groot als Re.public. Uiteraard betreft dit de marketing-cijfers maar laten we er maar vanuit gaan dat de verhoudingen niet echt veranderen.
Tessa Faber
says:@Frans, ik heb bij beiden puur gekeken naar het aantal leden op het netwerk en het aantal vacatures, eigenlijk dus een hele oppervlakkige en persoonlijke “analyse” zeg maar… 🙂
Frans Greven
says:Logisch dat deze uitgevers zich richten op deze doelgroep. Hier zit ook in recessie-tijd nog veel budget.
@Tessa; waar kan ik de omvang van beide sites terugvinden? Je refereert hieraan, ik ben benieuwd welke bron je gebruikt. Alexa geeft in ieder geval aan dat InOverheid toch wel een stuk groter is dan Re.public
Davied
says:Behalve dat Ambtenaar 2.0 natuurlijk geen commercieel initiatief is, hoop ik vooral dat leden actief worden in het delen van kennis en ervaringen over web 2.0 in hun werk. Kortom, bij Ambtenaar 2.0 kun je daadwerkelijk iets doen en leren. En dan mag men best lid zijn bij al die anderen 😉
Tessa Faber
says:Ja ik ken hem…
Ik zou zeggen, daar zit de echte ambtenaar 2.0 natuurlijk OOK 🙂
Davied
says:Tessa, de echte ambtenaar 2.0 zit natuurlijk op https://netwerk.ambtenaar20.nl … 😉