Wat je er ook van mag vinden, artificial intelligence (AI) is booming Starry-eyed start-ups moeten minimaal AI in hun pitch hebben, anders valt er geen dollar of Euro op te halen. En als de cool new kid on the block het heeft, kunnen bestaande partijen niet achterblijven. Anders behoor je tot de oude garde die niet vernieuwt. En dat is stilstand. En dat is op haar beurt weer achteruitgang.
Wat de werkelijke meerwaarde van AI binnen de arbeidsmarkt is, kan ik niet bepalen. Tussen enerzijds zeer zichtbare mislukkingen bij gevestigde partijen (Amazon, Microsoft) en anderzijds de overspannen beloftes van new entrants ligt (hopelijk) een wereld van min of meer zinvolle toepassingen.
En één zo’n toepassing is Unfortunately.


Ik zit nog altijd te wachten op de CBS cijfers van de werkloosheid volgens de nationale definitie.. Maar ik ben bang dat CBS hier nooit meer mee gaat komen. En daarom zit er niets anders op dan de ILO-cijfers te blijven hanteren; waardoor er geen ondergrens is aan het aantal uur dat iemand werkt. Met als gevolg dat allerlei kleine baantjes meegeteld worden waarmee (ten opzichte van de nationale definitie) een te rooskleurig beeld van de werkgelegenheid wordt geboden. Het zij zo. Ik ben de enige klager dus verder wordt het niet belangrijk gevonden.