Naar aanleiding van een tip over een bijzondere knop, waarover later meer, heb ik een bezoekje aan de “werken bij” site van Philips moeten brengen. En dat was bepaald geen genoegen. Integendeel; het was een bijzonder slechte ervaring waarbij mijn gedachten onwillekeurig vele jaren terugggingen. Naar een oude versie van de “werken bij” site van ING, die toendertijd (2007) in mijn optiek de slechtste user experience bood.
Een ervaring die Philips nu nog altijd biedt. Wat voor een bedrijf dat sense and simplicity predikt natuurlijk bizar te noemen is. Maar gelukkig zit er ook een bijzondere knop verborgen in het sollicitatieproces. Een knop die mogelijk een grote toekomst moet gaan krijgen. Althans, als het aan Oracle ligt.
De homepage
Dit is de homepage van Philips’ “werken bij” site:
Wat mij intrigeert is de de keuze Voor consumenten en Voor zakelijke gebruikers. Heeft dit iets met de ‘werken bij” site te maken? En zo niet, waarom staat dat in godsnaam bovenaan de site? Is het grid het enige wat telt?
Maar eigenlijk wil ik het uitsluitend over het archaische zoek- en sollicitatieproces hebben, om zo bij de bijzondere knop te belanden. En dat proces betreed ik op het moment dat ik aan de linkerzijde op de hyperlink Vacatures klik:
Hemeltjelief, ik ben zomaar op een website van 5 jaar geleden aangekomen. Philips gebruikt Taleo en wil dat blijkbaar zo snel mogelijk tonen. Schokkend maar waar. De enige innovatie die in de afgelopen vijf jaar heeft plaatsgevonden is de social button van Facebook. Indrukwekkend…
Ik ga met bijna gesloten ogen zo snel mogelijk door naar een specifieke vacature. Helaas doet ook deze pagina stekende pijn aan mijn ogen:
Prachtige knoppen en heerlijk zo’n functieomschrijving met een nummer erachter. Zou dat mijn personeelsnummer worden als ik als Treasury controller bij Philips ga werken?
Maar onderaan de vacaturepagina kom ik de bijzonder knop tegen:
Voila! Taleo up. Waarmee ik me bij Philips kan aanmelden. Deze knop heb ik nog niet eerder gezien en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het betekent. Maar het heeft met de Taleo Talent Exchange te maken, en dat is:
a pool of over 250 million job candidate profiles where clients post over 260,000 new job openings per month
Hold your horses! 250 miljoen profielen? Dat is een kleine honder miljoen meer dan LinkedIn! Heeft Taleo een cv-database die ze aan klanten ter beschikking stelt? En zijn die 250 miljoen kandidaten afkomstig van diezelfde Taleo klanten? En weten die 250 miljoen kandidaten dat ze in die pool zitten? En weten klanten dat hun kandidaten in die pool zitten? Inderdaad, heel veel vragen! En dit ga ik eens uitgebreid uitzoeken. Waarover later meer.
Het bovenstaande scherm is overigens een bijzondere en overbodige, want later in het proces moet ik me alsnog registreren. Hoewel ik me in eerste instantie via Google+ in bovenstaand scherm had aangemeld. Volstrekt krankzinnig. Wat ook kan worden gezegd van onderstaande mededeling:
En het wordt nog fraaier; als ik op de hyperlink Ja heb geklikt, krijg ik dit te zien:
Hoeveel bezoeker weten wat een SSO-configuratie van het kandidaatprofiel is? Sense en simplicity…? Neen, ongekende nonsense natuurlijk. Overigens wordt het acroniem SSO in het volgende scherm wel ‘uitgelegd’; een klein volgordefoutje. Hoewel ik niet verwacht dat veel mensen er alsnog niets van zullen begrijpen…:
Maar het knoeiwerk van Philips stijgt tot ongekende hoogte als ik eenmaal ‘binnen’ ben:
Jawel, de Oost-Europa look van voor het vallen van de Berlijnse muur. Met een aantal stappen om je sollicitatie te completeren waar zelfs de grootste Philips afficionado nog klotsende oksels van zou krijgen.
Maar ook met een tweetal iconen. Wederom de mysterieuze Taleo up icoon, en een LinkedIn icoon (waarom zat die niet helemaal aan het begin erbij?). Het is geen Apply with LinkedIn knop, zoals blijkt op het moment dat ik de radiobutton voor het LinkedIn icoontje aanklik:
De nauwelijks leesbare uitleg geeft onder meer aan dat niemand van Taleo iets valt te verwijten al ik me niet afmeld bij mijn {0}-account. Lekker zorgvuldig van Philips.
En het wordt nog leuker. Want ik geeft niet Philips toegang tot mijn LinkedIn account, maar Taleo_Philips:
Een nieuwe joint-venture? Of zou hiermee de Taleo Talent Exchange worden gevuld? Het zou me zomaar niets verbazen. Waar Philips overigens niets van vermeld in haar privacyverklaring.
Hoe dan ook, als ik eenmaal door een oneindige serie Bulgaarse aandoende schermen ben heengelopen krijg ik de volgende bevestiging van het bedrijf:
Waarin Philips dus impliciet aangeeft dat het geen contact met je opneemt als mijn arbeidsprofiel (?) niet voldoet aan de vereisten van Philips. Heel netjes…
En dan is er nog de e-mail:
Schokkend! De e-mail van de afzender: hr-philips@invalidemail.com? WTF?? En de aanhef: Geachte Marc Drees? Krankzinnige knoeiers! En hier is wederom de impliciete dreiging van het zwarte gat als ik niet voldoen in de ogen van Philips. Plus de nadere uitleg dat binnenkort = 2 weken. Als laatste is er de bizarre afsluiting waarin je als kandidaat wordt gevraagd vooral niet richting Philips te reageren.
Conclusie
Het online proces van vacatures zoeken en solliciteren bij Philips is een regelrechte aanfluiting. Het bedrijf maakt haar slogan sense and simplicity met deze werken bij site volledig te schande en verdient met pek overgoten door Main Street te worden gejaagd waar eenieder er veren over mag uitstorten.
Maar die Taleo up knop/icoon is intrigerend. En dat is waar ik meer over te weten ga komen. Komt er toch nog iets interessants uit deze gruwelijke ervaring.
Irene
says:Ik vind eigenlijk dat je een punt hebt met dit artikel. Als ik er zo doorheen loop nodigt het niet uit om het proces af te maken. En de sollicitatie ervaring komt niet prettig over, echt te ouderwets!
Philips zal ongetwijfelt heel veel sollicitanten aantrekken vanwege hun wereldwijde bekendheid, maar juist van zo’n merk zou ik meer verwachten. En hoe mooi als al die sollicitanten een geweldige sollicitatieervaring hebben. Zeg nou eerlijk Mark Trees, dit is toch niet een sollicitatieprocedure die Philips-waardig is?
Lettie
says:En ik maar denken dat enkel vrouwen emotioneel reageren.
Mark Trees
says:Het is duidelijk dat we hier weer te doen hebben met een omhoog gevallen consultant-muggenzifter, die denkt dat hij de wijsheid in petto heeft en iedereen en alles moet afbreken. Zolang het maar aandacht opbrengt voor zijn povere website en dubieuse diensten.
Ondertussen werft Philips wel zo’n 10.000 mensen aan op wereldwijd vlak, in meer dan 20 talen en in over de 80 locaties, uit 250.000 kandidaten per jaar.
Gelukkig kunnen ze een filter op zetten om de pseudo-nerds zoals Marc Drees er vroegtijdig uit te halen.
Marc; je kommentaar is waardeloos jongen, zoek een andere baan, of liever: ga bitterballen verkopen in Wassenaar; misschien vinden ze je daar interessant.