Ook Banenmatch verlaat freemium model

Het is herfst, de blaadjes vallen en freemium vacaturesites laten hun gratis model voor wat is. Want na Jobselectie is het nu ook bij Banenmatch alleen nog mogelijk om tegen een vergoeding vacatures te plaatsen. In een e-mail naar haar klanten omschrijft Banenmatch het als volgt:

E-mail Banenmatch aan klanten, segment

Van de grote freemium vacaturesites (Jobbird, Banenmatch en Jobselectie) hebben er nu twee het gratis model vaarwel gezegd. Het wordt interessant om te zien of Jobbird blijft volharden in het freemium model.

20 gedachten over “Ook Banenmatch verlaat freemium model”

  1. Op de site staat in ditzelfde bericht dat ze meer dan 6500 werkgevers bedienen….

    A klopt dit?
    B als deze 6500 werkgevers 50 euro betalen per maand dan zitten ze op een omzet van 325.000 euro per maand, lijkt mij voldoende om de site en zichzelf te onderhouden…

  2. Goedkoop ja, zeer goedkoop.¬† Ik kreeg de ‘aanbieding’ ook, had de beste man nog ergens een oude DM-training liggen?? En dan die spelfouten!

  3. Banenmatch…. In januari 2012 heb ik zakelijke afspraken gemaakt met de account manager van bananmatch, Dennis Laats over het opnemen van een Link naar onze vacature pagina zodat kandidaten bij ons direct konden solliciteren. Oktober 2012, onze vriend Dennis moet nog steeds zijn afspraken nakomen.

    Met andere ze sturen graag rekeningen maar enige service hoef je niet te verwachten… Qua gebruiksvriendelijkheid werkt de website van werk.nl nog beter!

  4. Interessante ontwikkeling; in plaats van freemium zetten deze sites nu prijsdruk op de gevestigde pay to post sites; kijken hoe ze hier mee omgaan. Service en prestatie (conversie) gaan bepalen welk prijspremium de gevestigde pay to post zich kunnen veroorloven. Dat er wat overhead gaat sneuvelen bij Monster en Nationalevacaturebank lijkt me duidelijk….

  5. Ik heb ook zeer slechte ervaringen met Banenmatch als Flexbureau van een middelgrote woonzorgdienstverlener in Utrecht.

    Eerst bellen ze je op met het aangeven dat ze in de markt zijn en graag de vacatures gratis kan plaatsen op banenmatch.

    Een week verder, sollicitatieformulier komt binnen met een interessante kandidaat, blijkt ineens dat je credits moet kopen en betalen voor de betreffende reactie.

    Deze partij maakt zich volkomen belachelijk in B2B, maar laat vooral ook zien dat men afspraken absoluut niet nakomt. Een schande!!!

    Graag hoor ik meer reacties van andere organisaties, die ook¬† dergelijke ervaringen heeft met Banenmatch…

  6. Van: Henk Guldenmundt
    Verzonden: donderdag 19 januari 2012 20:54
    Aan: ‘dennis@banenmatch.nl’
    Onderwerp: FW: Factuurnummer: 12700012
     
    Dennis,
     
    Gaan jullie het redden om per 1-2-2012 alles technisch gereed te hebben zodat wij zelf de link kunnen plaatsen? Dit aangezien ik begreep dat jullie systeem nog niet de functionaliteit bied die we hebben afgesproken. Als jullie het niet kunnen realiseren dan lijkt het me verstandig onze overeenkomst te annuleren.
     
    Met vriendelijke groet,
    FLEXTEP, the next step!
     
    Henk Guldenmundt
    Sales Manager
    Flextep B.V.
    Jacob Leendert van Rijweg 62
    2713 JA  Zoetermeer
    Nederland
    0800-4005050
    0800-4007070
    henkguldenmundt@flextep.nl
    http://www.flextep.nl
    http://www.twitter.com/flextep
     
    Van: Henk Guldenmundt
    Verzonden: donderdag 5 januari 2012 14:08
    Aan: ‘dennis@banenmatch.nl’
    CC: Viresh bachoe
    Onderwerp: FW: Factuurnummer: 12700012
     
    Beste Dennis,
     
    Ik heb de factuur ontvangen maar begrepen van mijn collega dat het nog niet mogelijk is om onze link toe te voegen in jullie systeem. Ik verzoek dan langs deze weg ook de ingangsdatum te verschuiven op het moment dat jullie het  één en ander technisch hebben gerealiseerd.
    Met vriendelijke groet,
    FLEXTEP, the next step!
     
    Henk Guldenmundt
    Sales Manager
    Flextep B.V.
    Jacob Leendert van Rijweg 62
    2713 JA  Zoetermeer
    Nederland
    0800-4005050
    0800-4007070
    henkguldenmundt@flextep.nl
    http://www.flextep.nl
    http://www.twitter.com/flextep
     
    Van: boekhouding@banenmatch.nl [mailto:boekhouding@banenmatch.nl]
    Verzonden: donderdag 5 januari 2012 12:27
    Aan: Info
    Onderwerp: Factuurnummer: 12700012
     
    Geachte heer, mevrouw,
    Graag verwijzen wij u naar de bijlage van dit e-mail bericht, hierin treft u onze factuur met nummer 12700012 van 05-01-2012 aan. Het PDF-bestand in de bijlage kunt u openen met Adobe Reader. Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest en zien uit naar onze verdere samenwerking.
    Met vriendelijke groeten,
    Banenmatch B.V.
     
    boekhouding@banenmatch.nl
    Bijlage: 1

  7. @Rogier,
    Is dit de grote aankondiging waar hard aan gewerkt is de afgelopen weken en waar je laatst over sprak in een andere discussie? 
     
    Het is wel een grote ommekeer en ben heel benieuwd (net als voor @Vincent) hoe dit uitpakt voor de “freemiums going premiums”. Commercieel snap ik jullie keuze ergens ook nog wel, maar klinkt toch ook een beetje als “beter iets dan niets”? Met aggregators als Indeed (die zich ontwikkelen als concurrent ipv partner) in je nek en (daardoor) dalende bezoekersaantallen in het vooruitzicht, dan moet de koe gemolken gaan worden? Er uit halen wat er (nog) in zit? Want, zo voelt het ergens toch een beetje… een laatste kans?
     
    Voor de werkgevers is het nog steeds best een prima propositie: vijf tientjes voor een maand? Maar anderzijds, wat moeten zij nu betaald met “alles inclusief” als je tot op heden gratis nog maar een handje vol directe werkgevers aan boord kon krijgen?¬†
     
    ( jullie moeten trouwens echt nog eens goed naar de account/profielen kijken, want het filter “directe werkgevers” staat nog steeds vol met bureaus en uitzenders )
     
    Voor de diverse intermediairs zijn die vijf tientjes in tijden van crisis waarschijnlijk ook nog wel ¬†te behappen, maar gaan ze dit doen? Ik ben benieuwd. Waarom zouden ze? Er zijn nog vele andere gratis alternatieven, aggregators en/of manieren om bereik van Banenmatch.nl te compenseren? Daarbij, ze beseffen zich waarschijnlijk (hopelijk) dat jullie website min of meer bestaat bij de gratie van hun “vacatures”…. zouden de heren / dames Intermediairs dan nu hun positie uitspelen en NIET kiezen voor de betaalde optie?
     
    Wat gaan jullie dan / nu doen? Gaan jullie (actief) vacatures verwijderen van oude, niet-betalende opdrachtgevers? Per direct, of een reversed grow as you go? Met elke intermediair die NIET betaald / gaat betalen en zegt: “OK, jammer, verwijder mij maar”, betekent dat voor jullie minder vacatures, minder content, minder bereik, minder reden voor anderen om die vijf tientjes wel te gaan betalen… Maar ja, als je de vacatures niet gaat verwijderen dan maak je Banenmatch.nl ook ongeloofwaardig en ik denk dat de heren / dames Intermediairs hier onderling wel melding van zullen maken… Snel verdienen, niet waar?

    Dus, een spannend, boeiend duivels dilemma…. succes!

    1. @volger,

      Dit is een onderdeel van een reeks interessante veranderingen die plaatsvinden de aankomende tijd waar het Banenmatch aangaat. Stuk voor stuk zullen ze hier wel voorbij komen verwacht ik…. Zoals Vincent eerder al terecht schreef is het een moeilijke beslissing om van “gratis/freemium” naar betaald te gaan. En dan met name “hoe” je dat moet doen. Wij hebben na lang wikken en wegen en veel contact met klanten gekozen voor toch een “nieuw” model in de markt. Een fixed ALL-IN fee voor onbeperkt plaatsen met alle toeters en bellen en onbeperkt toegang tot CV database.

      Wij zijn uiteraard ook erg benieuwd hoe dit uitpakt. We zijn momenteel druk met het bellen van al onze klanten over de veranderingen. Een grote klus maar noodzakelijk denken wij.

      Wederom dank voor je oplettendheid met de profielen, we gaan ook het laatste staartje hiervan op-en aanpakken.

      We nemen de aankomende maand om de overgang soepel te laten verlopen.
      Ook doelend op “oud zeer” zoals van Henk en Pieter Jan.
      Wij zijn niet in deze business gestapt om mensen/bedrijven een oor aan te naaien. Dus hierin zullen we ons open en flexibel opstellen.
      Een spannende tijd, daar heb je meer dan gelijk in!

      Als je interesse hebt hou ik je graag op de hoogte van de ontwikkelingen! 

  8. MMM, het verhaal wordt nog mooier.¬†Rogier Visser van Banenmatch aan de boos aan de lijn met de vraag of ik het bericht wat ik zojuist heb gepost wil verwijderen en anders gaat hij mijn baas bellen…

    Ik heb hem direct het aanbod gedaan dat als hij “mijn” probleem oplost dat ik bereid ben om daar een positieve reactie op de geven via social media. Maar dit aanbod neemt hij niet aan (de oplossing is Simpel, factuur crediteren of afspraken nakomen die zijn gemaakt is). Omdat ik niet hoog genoeg in Rang ben binnen Flextep wil hij liever een hogergeplaatste spreken…

    Dus Rogier gaat maandag de Algemeen Directeur van Flextep bellen met de mededeling dat Banenmatch heeft gefactureerd voor diensten die ze10 maanden na dato nog niet geleverd hebben. Aanvullend gaat hij aangeven dat Henk Guldenmundt van Flextep een passende oplossing heeft aangeboden maar dat hij dit liever niet met hem wil oplossen….. (verbaasd mij niks want Dennis wilde immers ook het probleem niet oplossen).

    6 Buttons met Socailmedia op de website van banenmatch maar als je vervolgens op de vingers wordt getikt via dit medium nadat je ruim 6 maanden niks van je hebt laten horen (met uitzondering van hun incasso afdeling) ga je volledig uit je bol!

    Kom op zeg, de website van werk.nl wordt ongeveer dagelijks onder vuur genomen door meneer Marc Drees. Denk je nu echt dat Meneer Werk.nl de baas van Marc gaat bellen met de vraag of hij een post over werk.nl gaat verwijderen….

    Ik weet nu al wat onze directeur gaat zeggen: “dit is socialmedia” aangevuld met “ga je crediteren of leveren wat je hebt afgesproken?”

    Gr. Henk Guldenmundt
    Flextep

    1. Beste Henk,

      Volgens mij was ik niet boos. Maar dat terzijde.
      Ik vind dat iedere reactie gegeven mag worden op dit blog. Ik begrijp alleen de noodzaak niet helemaal om een interne ( klant /leverancier) mailwisseling volledig online te zetten.

      Overigens heb ik nog een mail van jullie liggen van 29 juni jl. waarin je verhaal in 1 klap onjuist is geworden. Ik plaats deze vooralsnog niet. Ik blijf bij het eerdere verzoek om de volledige mail weg te halen. Dit hoort niet thuis op dit blog.

      Daarnaast doe je aannames na ons gesprek die ik niet heb gezegd. Ik heb aangegeven serieus je probleem te willen oppakken. Dit had ik overigens vanmorgen ook al gedaan nav je eerste reactie. Jij kiest er na mijn verzoek tot contact voor om dit gebaar niet aan te pakken, maar nog een schepje erbovenop te doen.
      Ik doe hier openbaar weer hetzelfde gebaar als telefonisch. Ik wil graag met je in gesprek om het probleem op te lossen.  
       

  9. @Henk
    Grappig dit verhaal,zeker gezien ik een veel erger verhaal met jullie club heb meegemaakt.
    Dit gaat over een paar tientjes zoals ik begrijp,dat van mij loopt in de duizende euro’s

    Dispuut loopt nog steeds,was niet met jou maar met dhr Hagen….
    En oplossen ho maar,en ik zit met de ellende!

    Wat een boevenbende dat Flextep!!

  10. Net gebeld door banenmatch, factuur wordt gecrediteerd. Probleem opgelost.
    Rogier alsnog bedankt voor de snelle reactie.

    Mijn discussie is gesloten.
    Gr. Henk 

Reacties zijn gesloten.