Monsterboard talentenjacht campagne

Monsterboard, het digitale sufferdje?

Ik kreeg enige tijd geleden een mailing van Monsterboard in mijn bus. Het gaat over de nieuwe Monsterboard campagne “Talentenjacht” waarbij kandidaten als groot wild worden afgebeeld

Smakeloos
Hoewel over smaak niet valt te twisten kan deze campagne naadloos in mijn categorie “misselijkmakend”. Waar Monsterboard enerzijds kandidaten verleidt CV’s achter te laten, verkoopt ze dezelfde kandidaten aan bedrijven dus als ‘groot wild’. Smakeloos.

Maar ik wil eigenlijk iets anders bespreken, en dat gaat om de openingszinnen van deze Monsterboard campagne:

U hebt zelfs nieuwe mensen nodig! maar hoe bereikt u ze? Via een vacature in het lokale sufferdje, dat morgen alweer oud papier is? Bespaar uzelf de tijd, de moeite en het geld.”

Ik heb deze zinnen even op me in laten werken. Monsterboard zegt dus dat een advertentie in een krant duur is, veel tijd en moeite kost en feitelijk geen resultaat oplevert.

Maar, wat levert mij een advertentie bij Monsterboard eigenlijk op?
Eens even kijken: voor ‘slechts’ € 399 kan ik een advertentie op Monsterboard plaatsen. Met de suggestie dat ik direct kan ‘jagen’ op nieuw talent.

Jagen op nieuw talent?
Maar dat jagen betekent niet dat ik met een dubbelloops over de uitgestrekte jachtvelden van Monsterboard op zoek kan gaan naar een geschikte prooi om die vervolgens met een goedgemikt schot uit te schakelen. Het betekent dat ik een jachthut in een boom aangewezen krijg, tussen enkele duizenden andere jachthutten, van waaruit ik moet gaan zitten wachten tot een prooi aan mijn boom krabt met het verzoek om afgeschoten te worden.

Ook een beetje draaierig geworden van deze nogal kleurrijke vergelijking? Laat ik dan even in gewoon Nederlands beschrijven hoe Monsterboard mij meer geld uit de zak wil kloppen dan welk lokaal sufferdje dan ook.

Digitaal papier: ‘oud papier’ voordat je weet
Als ik een vacature plaats (voor de genoemde € 399) komt mijn advertentie op het moment van invoer bovenaan het zoekresultaat van kandidaten die de juiste trefwoorden hebben ingetikt. Binnen enkele uren is mijn advertentie alweer van de eerste pagina van het zoekresultaat verdrongen door nieuwere advertenties.  Ik heb dus € 399 betaald voor een advertentie die hooguit enkele uren echt bekeken kan worden? Dat lokale sufferdje klinkt zo slecht nog niet, dat is morgen pas ‘oud papier’ en niet al na een paar uur!
Bespaar tijd en moeite?
Van de reacties die ik krijg kan ik, naast echte reacties, ook reacties van freelancers en recruiters verwachten die zich aan mij opdringen. Omdat ik die reacties via e-mail binnen krijg moet ik al die e-mails aflopen om echte reacties van kandidaten er tussenuit te vissen. Bespaar ik mezelf hiermee tijd en moeite zoals Monsterboard me wil doen geloven?  Of ben ik eigenlijk veel meer tijd en moeite kwijt?

Een digitaal sufferdje
Volgens de beschrijving van Monsterboard hebben ze zichzelf feitelijk opnieuw uitgevonden als het digitale sufferdje. Een digitaal sufferdje waar je advertentie al binnen enkele uren zo is vervaagd dat jouw vacature volstrekt onleesbaar is geworden. Als ik op Monsterboard een vacature zou plaatsen; bespaar ik dan tijd, moeite of kosten? Ik dacht het niet.

Deze blog is eerder verschenen op Expand.

Geef een reactie