Deze keer is het de beurt aan Buhrman om te laten zien of zij online recruitment een beetje serieus nemen. Ik kan slechts hopen dat na de in het algemeen negatieve ervaringen met ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel en ASML, de letter B een keerpunt blijkt te zijn in deze serie over onze AEX bedrijven.
Een slecht begin…
Maar helaas, het begin is de ergste in deze reeks. Want Buhrmann biedt mij op haar homepage niet eens informatie over vacatures. Geen links, geen tekst, helemaal niets. Ze hebben blijkbaar geen personeel nodig?
Zoektermen als jobs, work, vacancies geven ook geen resultaat, maar met careers is het wel raak. En dan blijkt dat er op corporate niveau helemaal geen geconsolideerd vacature-overzicht wordt geboden.
En een slecht einde…
En wil je solliciteren dan krijg je de volgende mededeling:
Als je bij ons wilt komen werken, e-mail dan je CV naar de afdeling Human Resources (hr@buhrmann.com) van ons hoofdkantoor in Amsterdam. Ook hebben vele van onze werkmaatschappijen eigen websites, waarop je nadere informatie kunt vinden.
Ze willen echt niet dat je solliciteert naar een vacature! Er is niet eens een lijst met werkmaatschappijen waar je zou kunnen kijken naar interessante banen.
En hoe is het dan bij een werkmaatschappij gesteld?
Corporate Express, verreweg het grootste onderdeel van Buhrmann, is het enige bedrijfsonderdeel met een link op de Buhrmann homepage. Daar moeten we dan maar eens gaan kijken.
Helaas, niet veel beter…
De linke opent de homepage van Corporate Express, en hier is wel iets over werk aanwezig. In het menu aan de linkerzijde staat de bevrijdende tekst: Werken bij Corporate Express
Dit opent een pagina met een uitleg over Corporate Express, de arbeidsvoorwaarden en hoe te reageren. In het linkermenu staan een vijftiental openstaande vacatures.
Online solliciteren is niet mogelijk, je kan een e-mail of een sollicitatiebrief sturen.
Grappig genoeg is er ook een vacature Advisor E-business aanwezig. Dat lijkt me een zeer uitdagende baan in deze omgeving…
Conclusie
De letter B staat helaas niet voor een nieuw begin, maar voor een behoorlijk slechte ervaring.
Buhrmann heeft nog niet door dat in deze economisch krappe tijden een goede online ervaring wel eens geschikte kandidaten zou kunnen opleveren.
Volgende keer: DSM
Deze blog is eerder verschenen op Expand in een serie over de online ervaring van kandidaten bij AEX bedrijven.