Deze keer is Heineken aan de beurt. Wat zou de online ervaring zijn bij onze nationale trots, ’s lands grootste bierbrouwer. Aan marketing euro’s geen gebrek bij deze club, dus wie weet hebben ze iets daarvan in de richting van online recruitment laten vloeien.
Geen homepage maar een leeftijdscontrole…
Heineken zorgt goed voor de tere kinderziel, want je mag de site pas bezoeken na je leeftijd te hebben opgegeven. Waterdichte controle…. Vooral als je eerst een leeftijd onder de 18 hebt opgegeven, met vervolgens de mededeling dat je te jong bent, om direct je leeftijd boven de 18 te tillen en naadloos toegelaten te worden.
Grafisch bombardement
Eenmaal de leeftijdscontrole gepasseerd opent zich in een nieuwe browser een scherm waar een dichte doos met Heineken opdruk staat te springen om geopend te worden. Daaraan gehoor gegeven staan er 24 pijpjes waarmee je een eigen geluidsmix kan maken. Afijn, een half uur later bedacht ik me dat ik hier toch was om naar banen te zoeken… Je kan in ieder geval stellen dat Heineken marketing serieus neemt! Ten aanzien van de vormgeving lijken kosten noch moeite gespaard.
De Homepage bevat geen link naar Vacatures, maar onder het kopje Bedrijf staat de categorie Banen. Daarop geklikt kom ik op een scherm met alweer een pijpje Heineken en een link in een hele grote fontgrootte: Kijk op onze banensite: Het werk is als het merk.
En als ik daarop klik wordt alweer een nieuwe browserwindow geopend. Het pijpje Heineken is nog steeds aanwezig, tegen de achtergrond van een tarweveld en een hele serie links. Het is nogal drukke pagina, en als ik op een link bij het pijpje klik wordt het allemaal nog veel drukker; de fles pils draait rond, waarbij de links ook gezellig meedraaien. Ik begin al licht in mijn hoofd te worden. Ik kan ook zelf de fles ronddraaien, en dan komen er ook nog een paar verborgen links naar voren.
Onderaan de pagina staan vier relevante links: Student, Professional, Het bedrijf en Vacatures. Elk van de links heeft weer een aantal keuzes; waarbij een aantal keuzes zelfs weer enkele subkeuzes kan hebben. Een zeer uitgebreide boomstructuur die wel een goede en stabiele oog-hand coördinatie vereist overigens.
Maar als je je vervolgens verdiept is er ontzettend veel informatie te vinden. Jaarverslag, interviews met medewerkers, informatie over de merken, etc. Het nadeel is dat die fles Heineken in beeld blijft, en dat bij elke menukeuze dat ding gaat draaien en de achtergrond veranderd. Ik ben zo langzamerhand toe aan een goed glas wijn…
Vacatures in meerdere smaken, of toch niet?
Op zoek naar vacatures kan je feitelijk kiezen uit stageplaatsen (0…), startersfuncties (alleen een open sollicitatie…) en functies voor professionals (ervaren kandidaten).
Binnen zo’n selectie is het vervolgens mogelijk op werkveld ( Commercie, Techniek en Research, Supply Chain, IT, Finance of P&O) en op bedrijfsonderdeel te selecteren. Dat laatste is weer een beetje vaag, tenzij ik de moeite heb genomen om elk bedrijfsonderdeel eerst aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Ik kies voor mijn grote droom, Customer Services Cordinator bij Vrumona. Leuk foutje, in de lijst met functies staat Coördinator, maar in de vacaturedetails staat dus Cordinator, probleempje met diacrietjes.
En waar de vacaturetekst in het Nederlands begint, gaat de tekst plotsklaps over in het Engels. Heel vreemd. En wil je de hele tekst lezen, dan is optimale oog-hand coördinatie zeker van belang; het slidertje wat je hiervoor dient te gebruiken is aan de (zeer) kleine kant. Of komt het door die draaiende fles dat ik er zo’n moeite mee heb?
Sollicteren, maar dan zonder Flash
Gelukkig is de knop met de tekst Solliciteer wel lekker groot, dus dat we dan maar eens doen.
Ja, en daar eindigde al dat grafische Flash gebeuren abrupt! Er opent zich alweer een nieuw window (de vierde al!). En dat window is niet eens groot genoeg om alle gegevens die ik in moet vullen in één keer te zien. Nee, ik moet scrollen. Het is duidelijk, de fun is over, het wordt nu serieus. Heineken is ineens niet zo aardig meer.
En het word erger. Want hoewel ik allerlei persoonsgegevens moet invullen wordt er met geen woord over de privacygevoeligheid van deze gegevens gerept of hoe Heineken hiermee omgaat. Foei!
Als ik al die gegevens heb ingevuld en op Verzend druk, krijg als mededeling Uw sollicitatie is succesvol afgerond. Wat een kouwe douche na al dat grafische geweld. Wat een armoe ineens. Van Flash hemel in HTML hel. Alsof Heineken nog maar eens duidelijk wil maken dat al die moeite niet voor kandidaten wordt gedaan, maar wel voor klanten en andere geïnteresseerden.
En de response e-mail is nog veel minder fraai
Ik krijg wel een e-mail, met als afzender noreply@heineken.nl . Don’t call us, we call you. Wat bezielt bedrijven toch om zo schandalig onbehoorlijk met sollicitanten om te gaan.
En het onderwerp van de e-mail is ook heel bijzonder: Reactie via www.heineken.nl/werken is goed ontvangen. Wat is dat nou weer voor een tekst? Zeg gewoon om welke functie het gaat!
Wat goed is aan de e-mail is dat wordt aangegeven op welke termijn een reactie kan woerden verwacht. Wat heel slecht is dat wordt aangegeven dat mijn sollicitatie is binnengekomen bij de Heineken medewerker die staat genoemd in de vacaturetekst. Dus je kan wel een Flash game met 24 flessen Heineken maken, maar je kan niet de moeite nemen om de naam van die medewerker in de e-mail te vermelden. Tjongejonge ik wil echt heel graag bij zo’n attente club werken!
En de e-mail vermeld ook nog iets over privacy:
Heineken maakt je erop attent dat de gegevens uit het sollicitatieformulier samen met je cv en motivatiebrief worden opgeslagen op een server welke buiten Heineken is geplaatst. Heineken is en blijft eigenaar van deze gegevens. Heineken zal de gegevens voor geen ander doel gebruiken dan voor de sollicitatieprocedure noodzakelijk is. De gegevens zullen 1 jaar worden bewaard. Na afloop van deze termijn zullen de gegevens worden gewist. Indien je bezwaar hebt tegen de verwerking en de bewaartermijn van je gegevens kun je contact opnemen met een van onze recruiters, via jobs@heineken.nl
Een server die buiten Heineken is geplaatst. Waarom? En waar staat die server dan? Wat een krankzinnige tekst!
Conclusie
Heineken is bereid kapitalen te besteden aan een website om haar produkten te promoten. Maar als het gaat om het bedienen van potentiele medewerkers die deze produkten moeten maken is het ineens schraalhans keukenmeester. Dan kan er geen cent vanaf en wordt je als kandidaat geconfronteerd met de vorige generatie website. Het is duidelijk dat Heineken zich weinig gelegen laat liggen aan mensen die denken dat Heineken wel eens een leuke werkgever zou kunnen zijn.
Deze blog is eerder verschenen op Expand in een serie over de online ervaring van kandidaten bij AEX bedrijven.