Op woensdag 16 mei annonceerde Google een nieuwe ontwikkeling: Universal Search. Google besteed in haar persbericht veel aandacht aan het feit dat Universal Search een integratie is van de voorheen aparte zoekmachines voor webpagina’s, video’s, blogs, etc. Hiermee zie je alle zoekresultaten uit de verschillende bronnen voortaan in 1 pagina. Da’s heel mooi, maar mijn aandacht werd vooral getriggered door de volgende alinea:
For example, a user searching for information on the Star Wars character Darth Vader is likely interested in all the information related to the character and the actor – not just web pages that mention the movie. Google will now deliver a single set of blended search results that include a humorous parody of the movie, images of the Darth Vader character, news reports on the latest Lucas film, as well as websites focused on the actor James Earl Jones – all ranked in order of relevance to the query. Users no longer have to visit several different Google search properties to find such a wide array of information on the topic.
Dat betekent dus dat Google zich begeeft op het terrein dat nu (nog) wordt ingenomen door vertical search engines; zij die claimen kennis te hebben van een specifiek domein, zoals bijvoorbeeld vacatures. En in dat licht bezien is een eventuele overname van SimplyHired mogelijk wel te verklaren. De naam, de traffic en de technologie van SimplyHired zijn allemaal minder interessant; maar de mensen van SimplyHired kunnen een bijdrage leveren aan een beter zoekresultaat.
Hiermee zou een oude wens van mij in vervulling gaan. Maak 1 vertical search engine per domein. En wie zou dat beter kunnen dan de moeder van alle search engines; Google?
Overigens helpt dit de banenzoeker weinig en de werkgever niets zolang de organische zoekresultaten worden ‘vervuild’ met vacatures van vacaturesites en intermediairs.
Maar het lijkt er wel op dat met de annoncering van Google het woensdag gehaktdag is geworden voor de vertical search engines.
Deze blog is eerder verschenen op Expand