Vandaag ontving ik eindelijk een antwoord van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op mijn Woo-verzoek van 1 september 2025 over de ontwikkeling van de contractwaarde van de UWV tender “PES-suite voor de Bemiddelingsservice”. Ik had om inzage in specifieke documenten gevraagd:
Documenten die bij het ministerie aanwezig kunnen zijn in het kader van de
beleidsverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de sociale zekerheid door het UWV. Meer specifiek:1. Alle documenten waarin melding wordt gemaakt van de geraamde of gewijzigde contractwaarde van de door UWV gegunde aanbesteding “PES-suite voor de Bemiddelingsservice”, inclusief documenten waarin wijzigingsvoorstellen of afwijkingen worden besproken of beoordeeld;
2. Reacties, beleidsopvattingen of suggesties van SZW aan UWV zijn
vastgelegd met betrekking tot dit project of de aanbesteding daarvan;3. De aanbesteding, uitvoering of projectbewaking van de PES-suite door
UWV is besproken in bilaterale overleggen tussen SZW en UWV, inclusief
verslagen of gespreksnotities;4. Informatie is aangeleverd of verwerkt met het oog op verantwoording via
het Rijks ICT-dashboard of richting andere controlerende instanties (o.a
Rekenkamer, Tweede Kamer, AC-ICT);
Geheel in de lijn der verwachting is mijn Woo-verzoek niet ingewilligd. De redenen hiervoor zijn de volgende:
Dat er geen documenten zijn aangetroffen past binnen de
verantwoordelijkheidsverdeling en bestuurlijke relatie tussen SZW en het UWV.
De Raad van Bestuur van het UWV is volledig bevoegd en verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het UWV, waaronder aanbestedingen, contractafspraken, projectuitvoering en financiële wijzigingen. Operationele projectdocumentatie, contractwaarden, wijzigingsvoorstellen, projectbewaking en interne besluitvorming berusten daarom in beginsel bij het UWV en niet bij SZW.
Vrij vertaald: de RvB van UWV mag geheel zelfstandig de contractwaarde van een tender vertienvoudigen (van EUR 5 miljoen maar meer dan EUR 70 miljoen) en daarbij de Aanbestedingswet overtreden, zonder dat het Ministerie van SZW hierover hoeft te worden ingelicht.
Het toezicht van SZW richt zich op de sturing en monitoring op hoofdlijnen van het stelsel en op politiek-bestuurlijk relevante ontwikkelingen. In dat kader
informeert UWV SZW over strategische of maatschappelijk relevante onderwerpen, maar dit leidt niet standaard tot het ontstaan van SZW-
documenten over aanbestedingen, contractwaarden of projectbewaking van specifieke UWV-projecten.
Vrij vertaald: een vertienvoudiging van de contractwaarde van een tender is geen politiek-bestuurlijk relevante ontwikkeling. Goed om te weten. Ste je voor dat er ooit een enquete over gehouden gaat worden, dan staan die ‘bestuurders’ van het Ministerie van SZW er gekleurd op…
Zeer vrij vertaald: UWV mag tientallen miljoenen Euro’s verjubelen zonder dat er een haan naar kraait. Een opmerkelijke ontwikkeling.
Iedereen die hierdoor een rood waas voor de ogen krijgt, kan ik enig soelaas bieden. Ondertussen ligt mijn beroep op mijn Woo-verzoek (Woo-2025041) mbt de referenties die 8vance heeft opgegeven alweer enige tijd bij de beroepsrechter. En in de komende weken dien ik ook beroep in bij de beroepsrechter over de contractwaarde (Woo-2025035) en de projectplannen/budgetten (Woo-2025042).
En natuurlijk moet ‘ik’ nog even uitpluizen of ik bij het Ministerie van SZW beroep kan indienen tegen bovenstaand besluit. Want waarom doet SWZ er meer dan drie maanden over om een antwoord te geven op een Woo-verzoek waarbij ze, naar eigen zeggen, het volgende hebben gedaan:
SZW heeft een zoekslag uitgevoerd op grond van uw verzoek. Er is gezocht in het SZW-archiefsysteem Digidoc, waarin alle dossiers worden beheerd die betrekking hebben op de sturing, samenwerking en het toezicht op het UWV. Binnen Digidoc is gezocht op de voor uw verzoek relevante termen “PES-suite voor de Bemiddelingsservice”, “aanbesteding UWV”, “contractwaarde” en aanverwante zoektermen.
Een zoekslag met een paar termen in 1 (één) systeem (Digidoc) kost meer dan 3 maanden? Serieus?!
