Ik heb me weer eens zitten opwinden over mijn ochtendkrantje. Onderwerp was dit keer Plasterk’s idee om de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Plasterk en de zijnen maken de gruwelijke fout ervoor te kiezen niet het tot nu toe gevoerde beleid van leven en laten leven door te zetten. Nee, in plaats van te vegeteren willen ze met jongensachtig enthousiasme dit soort ridicule veranderingen doorvoeren.
Eerder idee, om in plaats van veel kunstenaars met weinig (financiele middelen) te ondersteunen, weinig kunstenaars met meer te ondersteunen, werd door mij ook al met weinig enthousiasme ontvangen. Want hoe bepaal je welke kunstenaars kwalitatief goed genoeg zijn? Zal er niet gebeuren wat je juist probeert te verkomen; namelijk dat er een incrowd komt waar spontaniteit terrein heeft verloren? En hoe boksen de minder ondersteunde kunstenaars op tegen de welbedeelde uitverkorenen bij een volgende ronde? Creativiteit mag zogenaamd geboren worden uit armoede, echt memorabele werken niet.
Les één op de academie leert toekomstige kunstemakers dat je geen oordeel kan vellen over of iets mooi is of lelijk. Je kan hooguit iets mooi vínden, mits steekhoudend beargumenteerd.
Nou ben ik natuurlijk een afvallige in de familie omdat ik niet meer op de PVDA van mijn voorvader stem, maar wat wil je met zo’n vlerk van een Plasterk?!
Sympathisanten van Plasterk’s laatste idee, de salarissen van leraren te verhogen (nobel streven) met gelden van studenten, hebben waarschijnlijk nooit op kamers gewoond. Maar naar mijn kritiek wordt niet geluisterd. Binnen no-time word ik om de oren geslagen met ‘lallende corpsballen’ die hun basislening verkwanselen aan bier en aanverwante genotsmiddelen. Dat terwijl het gezamelijk nuttigen van die zaken door vooraanstaanden in de bankwereld juist wordt opgehemeld (nrc.next) onder het (letterlijke!) motto: je weet pas echt wat je aan elkaar hebt als je samen in de goot hebt gelegen.
Bas van de Haterd
says:Hehe, dat is waar, in het huidige systeem. Maar denk je niet dat als je de beurs afhankelijk maakt van de cijfers dat die mentaliteit zal veranderen. En dan dus niet afhankelijk maakt in de vorm van: je moet een voldoende halen (want dan houd je het systeem wat je nu hebt), maar bijvoorbeeld dat je de beste 20% een beurs geeft? Ik weet het niet, ik ga al te lang te weinig om men jongeren van jouw leeftijd (en de meeste met wie ik in die leeftijd om gaan zijn Belgen of halve Belgen). Dus ik weet de mentaliteit niet meer. Maar doorgaans worden juist studenten nog wel geprikkeld door geld.
Floor
says:Dat vind ik schattig van je. Maar in praktijk zijn ze meer tijd kwijt aan het uitrekenen wat ze moeten halen om een voldoende te staan dan aan hun huiswerk.
Bas van de Haterd
says:Ik wel, als je ze motiveert veranderen mensen. In Nederland is er nauwelijks motivatie, je kop boven het maaiveld uitsteken wordt op scholen niet gewaardeerd. Het zesje is genoeg. Als je tegen mensen op de middelbare school zegt: zorg voot allemaal achten en je krijgt een flinke beurs… gaat men gemiddeld een stuk harder werken.
floor
says:Lui die voor de zes gaan blijven voor de zes gaan. Ik heb niet de illusie dat mensen veranderen.
Bas van de Haterd
says:Dat je niet meer op de PvdA stemt kan ik natuurlijk alleen maar steunen, met een partij die deze eeuw niet in schijnt te willen. Maar het afschaffen van de basisbeurs is het slimste plan wat deze periode gelanceerd is. Je moet het namelijk wel in perspectief zien Floor.
Er is in Nederland namelijk géén enkel persoon die niet méér betaald aan belasting voor de basisbeurs dan dat er terugkomt aan beurs. Als jouw vader die belastig niet had hoeven te betalen had hij je twee keer zoveel geld kunnen geven dan je nu aan beurs vangt. Hoe dat komt? Nou, er zitten nogal wat ambtenaren in Groningen, tegenwoordig ook in de regio’s, en op OC&W die zoveel geld kosten.
Natuurlijk moet je er iets tegenover zetten (forse belastingverlaging i.c.m. belastingvrij sparen voor de studie van je kind bijvoorbeeld). En wat je ook kan doen is de goede studenten (en in tegenstelling tot kunstenaars kan je bij studenten eenvoudig meten op kwaliteit) een beurs geven. Zo stimuleer je talent en haal je de zesjes cultuur uit het systeem.