De door Intelligence Group (IG) georganiseerde verkiezing van beste recruitmentsite 2007 leverde maart dit jaar een wel zeer merkwaardige winnaar op: ING. Deze keuze zorgde in de blogosphere tot de nodige artikelen en commentaren:
Personeelslog: ING beste recruitmentsite, Heineken populairste
Marketingfacts: Recruitment sites: ING de beste?
Een volledig surrealistisch commentaar op het laatste artikel komt op naam van Geert-Jan Waasdorp (IG). Hij stelt, ter verdediging van de keuze voor ING als beste recruitmentsite, het volgende:
Een haringtest maakt geen onderdeel uit van het onderzoek. Dat zou natuurlijk wel heel leuk en zinvol zijn. Aan de andere kant ook zeer arbeidsintensief. Je zou bij enkele honderden werkgevers ‘ fake’ sollicitaties moeten plaatsen en vervolgens de reactiesnelheid moeten meten. Interessant, maar ‘ a hell of a job’
(Nadruk door schrijver van dit blog)
Oftewel, het beoordelen van de meest essentiële functionaliteit van een wervingssite is ‘interessant maar teveel werk’. Ongelogen!
Negen maanden (een bevalling?) later lijkt Intelligence Group (en daarmee Waasdorp) toch bij zinnen te zijn gekomen. In een advertorial op Personeelslog doen twee medewerkers van IG de verkiezingsopzet van beste recruitmentsite voor 2008 uit de doeken. Belangrijkste wijziging is de toevoeging van een zevental cruciale aspecten die zouden zijn gebaseeerd op (inter)nationale onderzoeken en het Arbeidsmarkt GedragOnderzoek (AGO). Hoewel niet alle aspecten worden genoemd, wordt wel een tipje van de sluier opgelicht:
- de mogelijkheid om online te solliciteren
- informatie over arbeidsvoorwaarden
- duidelijk vindbaar vanaf de homepage van het bedrijf
- een sfeerimpressie…
Nou biedt ING een mogelijkheid om online te solliciteren. Vraag alleen niet hoe..
Conclusie: ING is wat betreft IG weer volop in de race!
Disclaimer: Auteur is samen met Bas van de Haterd partner in Digitaal Werven.
Cor Rietman
says:Personeelslog werkt niet met advertorials (advertentie in de vorm van een artikel). Met andere woorden: bij Personeelslog is geen redactionele ruimte te koop. Dergelijke verzoeken van adverteerders heeft de redactie altijd afgewezen.
Soms werkt Personeelslog – net als in dit geval – met gastauteurs. Dit gebeurt als de artikelen – naar oordeel van de redactie – inhoudelijk interessant zijn voor de doelgroep van de site.
Bas van de Haterd
says:Het zal afwachten worden. Wat mij vooral ook interesseert is hoe open de competitie is. Bij Digitaal-werven wordt op voorhand geen organisatie uitgesloten, of je nu 2 medewerkers hebt of 20.000. Dat maakt het onderzoek lastig, maar wel des te interessanter en betrouwbaarder. Zeker nu je hoort dat steeds meer talent voor het kleinbedrijf kiest.