Twee leuke stukken van Seth Godin op zijn blog vandaag. Het eerste gaat over zelfpromotie, iets dat ons bloggers niet vreemd is. Natuurlijk is een stukje personal branding reden om te bloggen, naast de lol die ik er gewoon in heb. Seth schrijft echter ook boeken (en goede boeken die ik iedereen aanraad te lezen, met name Unleashing the Ideavirus, the purple cow, permission marketing en all marketeers are liars zijn volgens mij verplicht leesvoer). Alleen als hij iemand anders zijn boek promoot, verkoopt hij er meer van dan als hij zichzelf promoot.
Natuurlijk leest iedereen die Seth Godin’s blog leest ook graag zijn boeken, maar boeken die hij aanbeveelt lezen, tja, dan heeft hij er geen belang bij en dus is er nog meer vertrouwen. En dat is natuurlijk een bijzondere gewaardwording, immers, de lezers van zijn blog houden van zijn schrijven en schrijfstijl, maar andersmans boeken verkopen is makkelijker.
En dat zegt hij dus ook in een tweede post. 10.000 vrienden hebben is leuk, maar gaat het om hoeveel mensen je kent, of hoeveel mensen jou vertrouwen? Wat dat aangaat onderschrijft Seth een beetje mijn punt over het hebben van veel ‘vrienden”. Het collecteren van vrienden en bekenden in Linkedin of Hyves is minder waardevol dan het hebben van kwaliteitsrelaties. En daarbij gaat het inderdaad denk ik om de vraag: wie vertrouwt je…
Bas van de Haterd
says:Voor wie hem nog niet kent: Dick Hardt over identity 2.0
Vooral één uitspraak in het begin is daarin weer prachtig en sluit hier goed bij aan. Identity is what I say about me and what others say about me (and what others say is more trusted)…