Dit is het eerste artikel in de beloofde serie over innovatieve bedrijven van eigen bodem. En om te beginnen een bedrijf dat ik al jaren met zeer veel belangstelling volg: Textkernel.
Bedrijf
Textkernel is opgericht in 2001 als commerciële spin-off van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Het bedrijf heeft momenteel 15 medewerkers in dienst; waarvan 12 in research & development en 3 in sales & marketing.
Met een gemiddelde groei van meer dan 1.800% over de laatste vijf jaar haalde Textkernel eind 2007 de 9e plaats in de top 10 van snelste groeiers volgens FEM Business.
Eind september 2007 won Textkernel met haar klant Michael Page de TechnoPartner 2007 Innovation Award.
Producten
Het bedrijft levert producten op de volgende gebieden:
- Automatische invoer van o.a. CV’s (Textractor),
- Webmining van vacatures (Jobfeed)
- Automatisch matchen en opschonen van databases
Textractor
Textractor is een ‘toolkit’ waarmee bepaalde gegevens uit tekstdocumenten, zoals CV’s, kunnen worden gehaald (extractie). Deze gegevens kunnen vervolgens in een database worden opgeslagen.
Textractor maakt het zo mogelijk om in luttele seconden een CV om te zetten in een gestructureerd profiel. Zo’n profiel kan veel sneller en makkelijker worden beoordeeld dan een CV; een potentieel enorme tijdswinst. En je hoeft als recruiter de gegevens van de kandidaat niet langer zelf in te voeren. En da’s heel fijn!
Door deze toepassing via een website direct aan kandidaten aan te bieden maak je een sollicitatie een stuk aantrekkelijker. Plak je CV en binnen no-time staat je hele profiel direct voor je neus. Geen ellenlange invoer, maar een snelle controle en aanpassing. En dat is minstens zo fijn!
Jobfeed
In samenwerking met WiseGuys brengt Textkernel de vertical search engine Jobfeed op de markt. Hierbij wordt de spidering technologie van WiseGuys gecombineerd met Textractor om (volledig automatisch) alle sites in Nederland na te speuren op eventuele vacatures en deze vervolgens te structureren.
Jobfeed levert dagelijks vrijwel alle nieuwe vacatures die in Nederland op Internet zijn verschenen. Daarnaast kan de gebruiker via Jobfeed zeer eenvoudig een inzicht krijgen in omvang en ontwikkeling van de arbeidsmarkt.
Jobfeed is een betaalde service die met name voor W&S bureaus, uitzendorganisaties, reintegratiebureau’s en vacaturesites relevant is.
Klanten
Klanten van Textkernel binnen de recruitment markt zijn onder andere: Adecco, Michael Page, YER, Manpower, Randstad, Telegraaf, Wegener, OTYS, Tangram, Carerix, CTB, Connexys, Matchcare.
Afsluiting
Hoewel Textkernel zeer innovatieve producten levert is hun website niet bepaald een afspiegeling van die cutting-edge achtergrond. Het laat daarmee misschien wel zien dat we hier met een echte hardcore innovator te maken hebben. Volgens mede-oprichter Jakub Zavrel is een nieuwe versie in de maak. Goed nieuws!
Vanaf deze plek zou ik Textkernel willen voorstellen om dan meteen een proeftuintje van Textractor en Jobfeed te bieden voor potentiële klanten!
Chris Stapper
says:Bij het werken aan digitaal werven ben ik een aantal sites tegengekomen waar ze textractor (of iets vergelijkbaars) gebruikten. Heel prettig om als sollicitant bespaart te blijven van het voor de xe keer invullen van je persoonlijke gegevens. Je stuurt je CV, vult een aantal extra velden in en klaar.
Interessant bedrijf!