Ken je dit? Je bent bij een site geregistreerd maar na enkele maanden er niet te zijn geweest is dat wachtwoord allang weer uit je geheugen verdwenen.
En ken je dan ook de frustratie bij het opvragen van een (nieuw) wachtwoord? Onderstaande situatie overkomt me regelmatig als ik ga inloggen (meestal e-mail adres en wachtwoord):
- Ik voer vol vertrouwen mijn e-mail adres in
- Ik voer met enig vertrouwen 1 van mijn vaste wachtwoorden in. Fout!
- Ik voer met weinig vertrouwen een ander vast wachtwoord in. Weer fout!
- Ik klik op de link: Wachtwoord vergeten?
- Nieuw scherm met de opmerking: Voer hier uw e-mail adres in en wij sturen u uw wachtwoord toe.
Godverdegodver! Wat is dit voor ballensite!! Ik heb net mijn e-mail adres ingevoerd. Hoeveel moeite is het voor jullie om dat te onthouden zodat ik zonder extra invoer mijn wachtwoord kan opvragen??
Hoe het niet moet:
- Monsterboard
- Totaljobs
- Megajobs
- JobTrack
- Intermediair
Wel goed:
Werk.nl, Stepstone en Jobnews maken geen gebruik van een e-mail adres als inlognaam. Da’s knap stom, nog een extra rubriek die je als gebruiker moet proberen te onthouden…
En Werk.nl en Stepstone maken het helemaal bont; als je daar 1 fout maakt in je loginnaam of wachtwoord kan je beide velden weer helemaal opnieuw invullen. Slavenarbeid!
Hoe moeilijk kan het zijn om een gebruiker van dienst te zijn? In de kleine dingen toont zich de daadwerkelijke interesse van de eigenaar van de site. In vacatureland lijkt die interesse amper te bestaan. Met Nationale Vacaturebank als positieve uitzondering.
Over een half jaar nog maar eens checken…
Bas van de Haterd
says:Yep, het kan erger (datumprikker, waar ik een account aanmaakte, die niets verstuurde, ik mijn wachtwoord opvraag, ze zeggen: is opgestuurt, maar… eeehm… nou ja, nog steeds niets aankomt).
E-mail adres is altijd ideale unieke sleutel. Wachtwoord mailen is eenvoudig (ik baal altijd van die sites met vragen, alsof iemand mijn e-mail adres uit kan lezen…) en dat kan ook binnen een paar seconden. Je hebt van die partijen die er 10 minuten over doen. Of… die je een nieuw wachtwoord toesturen (ook irritant). Vaak zijn dat de partijen die je ook een wachtwoord toekennen dat je niet kan aanpassen.
Marc Drees
says:@Gijs,
Ik weet zeker dat het op prijs gesteld gaat worden. Zeker omdat gebruikers van vacaturesites vaak in bepaalde periodes de site bezoeken en er soms langere periodes van inactiviteit tussen zitten. En je vervolgens probeert de bedenken welke inlogcodes je ook alweer had bedacht.
gijs
says:Interessant punt.
Ik zal kijken naar de achtergrond waarom StepStone dit heeft en of we dit (op korte termijn?) kunnen veranderen.
Met vriendelijke groet,
Gijs Bos, Country Manager http://www.stepstone.nl