De Gouden Bergen van Web 2.0: Notch Up vs. Experteer

Recentelijk schreef Marc trots over zijn Notch Up Triple A status, van harte nog trouwens. Uiteraard was ik ook nieuwsgierig en ben ik zelf ook even gaan kijken wat mijn ‘interview-waarde’ is. Het viel me niet eens tegen, hoewel ik stiekem toch meer had verwacht. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en vroeger kreeg je hooguit de onbelaste reiskostenvergoeding terug na het interview.

Een andere vacaturesite die gouden bergen beloofd, althans indirect door het aanbieden van topfuncties met dito salarissen, is Experteer.com. Anders dan bij Notch Up wordt je als kandidaat niet betaald, maar moet je juist betalen. Na het gratis aanmaken van je profiel zie je diverse aantrekkelijke functies, maar om die ene interessante en erg aantrekkelijke functie te kunnen zien moet je eerst Premium Member worden voor een vast bedrag per maand of per jaar.

Blijkbaar wil Experteer met deze drempel andere (lees: betere) kandidaten, die met dollartekens in de ogen denken toegang te krijgen tot exclusieve jobs met dito salarissen. Hiervoor zijn deze kandidaten zelfs bereid te betalen voor zo’n Premium Memberhsip. 

Eerst was ik enthousiast over Experteer, maar inmiddels denk ik er genuanceerder over. Waarom betalen om vacatures te kunnen zien? Er zijn al (teveel) gratis vacaturesites voor kandidaten. En hoewel bedrijven gratis vacatures op Experteer kunnen plaatsen, zullen ze hun vacatures niet exclusief op Experteer aanbieden. Tuurlijk is salaris erg belangrijk voor kandidaten, tenslotte werken we allemaal voor geld en zorgt dit ervoor dat er veel kandidaten op Experteer af komen. 

Maar nu zie ik regelmatig dezelfde vacatures op Experteer.com en ik krijg het vermoeden dat het een truc is om kandidaten te lokken. Nu heb ik als zuinige Hollander en passieve kandidaat slechts een gratis profiel. Niet dat ik een Premium Membership niet kan betalen, nee hiervoor wens ik niet te betalen. Werkt het business model van Experteer in de praktijk? Voor Experteer GmbH uit München wel, want zij laten zowel kandidaten als recruiters betalen voor een Premium Membership. Dat zijn dus die gouden bergen van Web 2.0. Geef mij dan maar Notch Up die mij beloofd dat ik voor interviews betaald wordt.

Volgens mij moeten succesvolle vacaturesites drempels zo laag mogelijk te houden voor kandidaten, recruiters en bedrijven. Wat is er überhaupt mis met het ‘traditionele model’ van Monster of uitzendburo’s? Zolang ze maar zorgen voor een goede match, persoonlijke communicatie en ervoor zorgen dat die jobspam eindelijk eens ophoudt. En die GO!GO!GO! reclame liever niet ’s ochtends vroeg uitzenden als mijn wekkerradio afgaat…Maar goed, nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen en stilstand is achteruitgang. Maar geld vragen om überhaupt vacatures te kunnen zien zonder enige garantie op succes lijkt me niet zo zinvol in het ‘prosumer‘ tijdperk. De tijd zal moeten uitwijzen of de business models van Notch Up en Experteer sustainable zijn, het model van Monster werkt al jaren.

Geef een reactie

5 Comments
  • Peter Bakker
    says:

    My 2 cents: Ik denk dat het wel werkt. Als je als candidaat in de top brackets naar een baan zoekt of aan het orienteren bent dan zijn er eigenlijk maar 2 wegen, de top recruiters en sites als deze. Monster et al werkt simpelweg niet omdat de top banen hier niet geadverteerd worden en het kost erg veel tijd om door alle rotzooi heen te surfen. Tijd is hetgeen ik niet heb dus ik hou van Theladders en Experteer omdat de algemene kwaliteit hoog is en ik op criteria kan selecteren die niet aanwezig zijn op Monster.. De enige site die ik ken waar er een consistente hoge kwaliteit is, is http://www.mba-direct.co.uk een site die door de FT is overgenomen.

  • Ronald Kreugel
    says:

    Volgens enkele ingewijden was Recuiter4You niet alleen kansloos vanwege het betalen. Blijkbaar hadden recruiters nogal hoge verwachtingen van het niveau van de CV’s en hadden kandidaten behoorlijk hoge verwachtingen van de recruiters. Maar betalen voor iets wat altijd al gratis is geweest is nagenoeg kansloos en (bijna) nooit meer te veranderen. Dan zul je toch wel meer ’toegevoegde waarde’ moeten creëeren.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Kansloos. Heel simpel, kansloos.

    Ik weet dat recruiterforyou het ook ooit gepoogd heeft, om je met de juiste recruiter in contact te brengen vanuit wat jij wil. Maar die wilde ook dat kandidaten betaalde. Kansloos. Waarom zou ik ooit betalen voor een functie? Dat gaat er bij mij niet in.

  • Marc Drees
    says:

    Experteer kende ik nog niet, en lijkt slechts sinds kort actief.

    Overigens vind ik het model wel heel erg lijken op TheLadders van Marc Cerendella. Ook hier wordt aan beidee kanten betaald en ook hier gaat het om de hoger betaalde functies. Volgens mij is Experteer niets anders dan een copycat.

    Overigens is voor zover mij bekend TheLadders winstgevend. Maar dat is in het weinig sociale klimaat van de US. De vraag is of een dergelijk model in Duitsland/Europa werkt.