Ik krijg zoveel aanbevelingen via Amazon, Bol.com, Asos.com dat ik het gevoel heb geen identiteit of persoonlijke stijl meer te hebben. ‘Lose weight Fast’ stuurt mij steeds mailtjes. Vinden ze me te dik? Je zou er haast onzeker van worden, ware het niet dat ik ook steeds ‘Penis Enlargment’ mails krijg. Godzijdank, ze weten niet wie ik ben, noch hebben ze enige notie van de omvang van mijn achterste.
Ik vind het leuk om online mijn spullen te kopen. Voor mijn zusje is het iets meer dan leuk. Voor haar is het een lifestyle. Ik vind het leuk omdat ik zo iets draag dat niemand anders, in Nederland althans, draagt. Maar ik koop geen broeken en nauwelijks schoenen, zonder te passen, online. Daarvoor ga ik altijd nog naar de winkel. Of ik die kekke jazzschoentjes vervolgens daar koop of op internet ligt aan het vergelijkend warenonderzoek dat mijn zusje vliegensvlug op eBay uitvoert. Van online shopping sites werd aangenomen dat ze het offline koopgedrag zouden stimuleren. Dat werkt ook zo, máár het omgekeerde komt ook vaak genoeg voor. De generatie kieskeurig.nl shopt zo op haar voordeligst. Maar niet omdat ze het geld niet hebben, sterker nog, het verbaast me elke zaterdag weer hoeveel die jonge meiden te besteden hebben. Toen ik zo jong was bleef het vooral bij window-shopping.
Je zou dus denken dat het goed gaat met Ebay. Dat gaat het ook; in de VS vormt eBay voor 700.000 handelaren de belangrijkste inkomstenbron.* In Nederland, waar eBay’s aangenomen dochter marktplaats.nl domineert, is dat het voor ruim 1.500 mensen. Maar eBay groeit niet meer vanzelfsprekend. Sterker nog; het aantal bezoekers van de Amerikaanse website daalt zelfs (10 procent minder bezoekers in december 2007 vergeleken met een jaar ervoor).
*bron: nrc.next