Sogeti werft studenten: KLASSE!

Sogeti heeft een nieuwe actie om studenten te werven, meldt computable. En ik moet zeggen: Sogeti geeft wéér aan dat ze het snappen. Uit doorgaans betrouwbare bron hoorde ik niet lang geleden dat van de grote jongens, Sogeti relatief de minste wervingsproblemen heeft. En dat komt niet door hun super gelikte recruitmentsite, mega campagnes of zoiets. Maar door down to earth te doen wat IT’ers willen.
Ze zijn genomineerd voor Digitaal-Werven vanwege met name hun proces. Je kan er per mail solliciteren, krijgt in een dag een keurig inhoudelijk antwoord (afwijzing in mijn geval) en ze hebben zelfs (als één van de enige) op hun site een link naar hun Hyve.

Maar terug naar hun studenten actie. Wat willen studenten, naast feesten? Precies, leren. Dus wat biedt Sogeti ze? Een 0 uren contract. Ze zijn gewoon net als normale medewerkers in dienst en kunnen dus gebruik maken van alle Sogeti faciliteiten zoals interne opleidingen, seminars, etc. Als ze willen werken kan dat, dan krijgen ze meteen werk in hun vakgebied. Ook iets dat veel IT studenten op prijs zullen stellen.

Ze krijgen een coach en kunnen stage lopen of afstuderen bij Sogeti, maar dat hoeft niet. Net zo min als ze in dienst hoeven te treden na hun studie. Risicovol? Misschien wel. Maar als je gelooft in je bedrijf, wat Sogeti dus doet, is dat risico erg beperkt.

Nu al hebben 55 studenten zich ingeschreven. Dat zijn 3e en 4e jaars. Bedenk dat er ongeveer 4.000 IT studenten per jaar in Nederland afstuderen, dan zijn er dus iets meer dan 8.000 (uitval meegerekend) in de laatste 2 jaar. Dan heeft men dus NU AL 0,7% van alle IT studenten aan zich verbonden. Er is plek voor 80 man, dus dat lijkt goed te gaan.

Ik kan maar één ding zeggen: KLASSE!

Geef een reactie

10 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Wouter: maar ze werven juist onder IT studenten. Ik denk dat je nu jezelf en een beperkte groep, je klasgenoten, projecteert op heel de markt. Ik weet niet welke richting je doet, ik weet wel dat voor bepaalde richtingen testen erg met de nek wordt aangekeken, voor anderen veel minder.

    En hoewel ik weet dat testen niet het meest geambieerde functie is, verre van, is het wel een integraal onderdeel van IT en zijn er echt goede IT’ers die hier hun vak van maken. En nogmaals, het bericht zegt duidelijk: het bedrijf biedt derde- en vierdejaars studenten bedrijfskunde en informatica. Dus ze werven geen niet IT’ers. Overigens (en daarvoor moet ik een mea culpa maken) heb je gelijk, want er zijn 4.000 IT studenten, bedrijfskunde heb ik daarbij niet meegerekend, dus je hebt gelijk, het percentage ligt lager.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Het principe van deze actie vind ik werkelijk uitstekend. Of er in de uitvoering al dan niet steken vallen is een risico van het vak.

    Maar Sogeti is moedig en ik hoop oprecht dat ze daarvoor beloond worden.

  • Wouter
    says:

    @Bas: tuurlijk willen ze IT-ers werven, maar een baan als tester is toch echt niet de baan die ik ambieer.
    Voorzover ik kan overzien al mijn oud klasgenoten die informatica hebben gestudeerd ook zeker niet. Bijbaan is ook richting testen. Leuk hoor voor als je als niet IT-er IT ervaring op wil doen, maar als IT-er kan je wel leukere bijbanen vinden. Sogeti doet het vooral goed bij niet IT-ers, dat is niet erg, ze doen dat slim, maar mijn punt was dat je berekening dan niet echt opgaat, hun doelgroep is niet die 4000 man die jij beschrijft maar op zijn minst veel breder.

    Voor wat betreft hyves, klinkt interessant maar het staat echt helemaal dicht, het enige wat je kunt doen is de leden bekijken (er is geen functie om te kijken of er mensen lid zijn die jij ook kent) en dan pagina na pagina kijken of er mensen tussenstaan die jij eventueel nog kent, ik ben naar drie keer doorklikken gestopt.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Wouter: waarom richt je je met testers op niet-IT’ers die wel in de IT willen werken? Volgens mij staat er in het bericht echt IT studenten hoor.

    En de waarde vane en hyves pagina op je homepage is vooral ook dat je de leden kan zien. Het afschermen vind ik op zich niet verkeerd, wat handig is is dat je nu dus als sollicitant collega’s, maar ook oud Sogeti medewerkers kan zien en eventueel navraag kan doen. Zeker meerwaarde, voor een kleine groep die dat nu doet, maar meerwaarde.

  • Wouter
    says:

    Slimme marketing inderdaad.

    Berekening klopt trouwens niet helemaal Sogeti is op deze manier waarschijnlijk vooral opzoek naar testers. In ieder geval is de bijbaan testwerk. Dan richt je je juist op alle niet IT-ers die je wel in de IT wil laten werken.

  • Chris Stapper
    says:

    Slimme manier om mensen kennis te laten maken met je bedrijf. Het kost ze zeker niet teveel, in ieder geval vergeleken met wervingskosten van een IT’er. En 55 mensen per jaar (als we daar van uitgaan) die bij het bedrijf ‘werken’, werk kunnen doen als ze dat willen, scheelt weer wat FTE die geworven moeten worden. En klap op de vuurpijl, mensen die blijven, hopelijk.

    Het vereist wel een hoop vertrouwen in het bedrijf inderdaad. Ik hoop voor sogeti dat het de studenten bevalt.

  • paul
    says:

    Ik hoop dat ze inmiddels beter betalen. Ik ben daar toen op afgehaakt want het was echt ontzettend slecht.

    Ook moest je als je binnen een bepaalde tijd wegging terugbetalen.