KLM en automatische e-mails: Ouderwetse onpersoonlijkheid

KLM onder het vergrootglas

Vandaag de koninklijke zwaan, en onze nationale trots: KLM. Hopelijk raak ik met hun automatische e-mail response op mijn online sollicitatie in hoger sferen.

Ik heb bij KLM gesolliciteerd naar de functie van Development Program Finance & Control.

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

Intermezzo
Ik moet deze keer even een intermezzo inlassen. KLM heeft namelijk een zeer merkwaardige automatische e-mail response.

De e-mail is als een brief vormgegeven! En dat ziet er zo uit:

image
Dus na de datum en het onderwerp in de e-mail header wordt de datum en het onderwerp ook nog eens in de e-mail body herhaald!

En alsof dat nog niet genoeg is heeft KLM een wel heel uniek en volstrekt overbodig extraatje. De e-mail heeft als attachment … dezelfde tekst als in de e-mail, maar nu als PDF. Dus als echte brief…

Heel merkwaardig…

Duidelijk?
Het onderwerp van de e-mail is volstrekt onduidelijk:
Uw sollicitatie

Functienaam en bedrijfsnaam worden niet genoemd. Twee dikke minpunten.

En deze zin is heel bijzonder:
Binnen 3 weken na de sluitingsdatum van de vacature beoordelen wij alle reacties op basis van de gestelde functie-eisen

In eerste aanleg lijkt dat heel duidelijk. Maar niets is minder waar. Want ten eerst wordt de sluitingsdatum van de vacature niet vermeld. En ten tweede wordt hiermee niets gezegd over het moment waarop daadwerkelijk contact met mij wordt opgenomen.

Wat ook nog eens blijkt uit de daarop volgende zin:
Wij danken u voor uw belangstelling en nemen contact met u op zodra wij uitsluitsel hebben over de status van uw sollicitatie.

KLM gebruikt twee zinnen waar de meeste bedrijven het met één zin kunnen zeggen.

En verder is de informatie over de vacature waar ik op heb gesolliciteerd ook nogal apart:
Onlangs heeft u gesolliciteerd naar de functie van Development Program Finance & Control met Job ID: DPF-07-03a bij KLM.

Onlangs? Ja, vijf minuten geleden. Onlangs??

En helaas, de vacature moet weer van een code worden voorzien. Waarom denken werkgevers toch dat kandidaten hierin geinteresseerd kunnen zijn? Wat moet ik met zo’n nummer?

Persoonlijk?
Jaja, er is één persoonlijke touch:
Geachte heer <Achternaam>

Het e-mail adres is weer van het afgrijselijke opersoonlijke noreply niveau:
klm.recruitment.NOREPLY@klm.com

Getverdemme!

De afsluiting is evenmin persoonlijk; ik krijg een vriendelijke groet van KLM Recruitment Services

Informatief?
Nee, tenzij de gigantische disclaimer (143 woorden…) als informatief kan worden beschouwd.

Met links?
Jawel, eentje. Naar de wervingssite van KLM. Dus dat is goed. 

Conclusie
Voor een bedrijf dat cutting-edge technologie gebruikt om haar klanten te vervoeren is de automatische e-mail response er eentje die nog uit het stenen tijdperk stamt. Bij de overgang van brieven naar e-mail is de hele structuur van de brief gewoon bewaard gebleven. Met als cadeau nog een brief als attachment.

Ik zou bijna niet meer durven vliegen.

Geef een reactie

2 Comments