Werkbank: Van idee naar concept

In dit tweede artikel over het ontstaan van Werkbank wil ik jullie verder meenemen in het concept van Werkbank. Het basisconcept leunt eigenlijk op een drietal belangrijke factoren. Deze factoren moeten ervoor zorgen dat Werkbank een succes wordt.

Specialistisch
De Werkbank is specialistisch. Dat is niet nieuw. In het eerste artikel heb ik al een aantal voorbeelden genoemd van andere specialistische vacaturesites en dit zullen er alleen maar meer worden. Toch is deze factor de belangrijkste, Werkbank ontleend hier namelijk zijn identiteit aan; alleen de allerbeste vacatures voor interactieve ontwerpers, technici en aanverwant personeel. Dit betekent natuurlijk wel dat er een hele strenge controle moet plaatsvinden op het soort vacatures dat op de Werkbank komen. Vacatures die niet voldoende interactief zijn, of die niet tot één van de drie beroepsgroepen behoren komen er simpelweg niet op.

Kwaliteit
Alleen de allerbeste vacatures komen op Werkbank. Kwaliteit is echter op meerdere punten definieerbaar. We praten hier over kwaliteit van de functie (overlap met specialistisch) maar ook over de kwaliteit van de advertentie. Dat betekent dus dat ook de inhoud, tekst en opmaak aan zekere kwaliteitseisen moeten voldoen. Werkbank controleert daarom alle ingestuurde vacatures handmatig en heeft daarbij het recht om tekstuele wijzigingen door te voeren. Zodra deze wijzigingen ook invloed krijgen op de inhoudelijke boodschap van de advertentie leggen we dit eerst even voor aan het desbetreffende bedrijf.

Prijs
De derde onderscheidende factor is het prijsmodel van Werkbank. Veel vacaturesites werken met vaste prijzen waarmee je het recht koopt om een advertentie gedurende een vastgestelde periode op de vacaturesite te zetten. Wij draaien het om. Je weet altijd pas achteraf of een advertentie nut heeft gehad, daarom betaal je bij Werkbank ook pas achteraf. De periode de we daarvoor gebruiken is 30 dagen. Bovendien mag je dan na 30 dagen zelf kiezen hoeveel je ervoor wilt betalen. De keuze voor een dergelijk prijsmodel lijkt misschien gek, maar het heeft zo zijn voordelen. Dit model neemt namelijk alle drempels weg om ‘die nieuwe vacaturesite’ niet te proberen, heeft voor nieuwswaarde gezorgt en het laat zien dat je vertrouwen stelt in de klant. De ervaring zal ons leren of bedrijven genoeg betalen om het geheel economisch verantwoord te laten zijn op lange termijn, maar daar zijn we eerlijk gezegd niet heel bang voor.

What’s in it for me?
Deze drie factoren samen vormen dus de essentie van Werkbank. Een belangrijke vraag in de marketing is altijd “Wat levert mij het op?”. Deze vraag moet beantwoord kunnen worden voor de twee doelgroepen van Werkbank. Laten we dat eens doen:

Wat levert het op voor de werkzoekenden?
Mensen op zoek naar een baan in de interactieve sector vinden de beste vacatures overzichtelijk verzameld op één plek. Geen moeilijke toestanden met profielen, inloggen, teveel zoekcriteria en moeilijke sollicitatieprocedures, gewoon kijken of jou iets aanspreekt en reageren als jij dat wilt.

Wat levert het op voor werkgevers?
Jouw vacature op een site waar alleen de mensen komen die jij in dienst wil hebben. Vind je de goede kandidaat? Gefeliciteerd! Vind je niet de goede kandidaat? Laat je advertentie nog een maandje staan, kijk eens naar onze verbeteringstips en betaal wat minder (of helemaal niets).

Nu jullie meer weten over het concept van Werkbank ben ik eigenlijk wel beniewd of jullie bepaalde dingen aan dit concept anders zouden doen. In mijn volgende artikel zal ik meer op detailniveau belanden door het te hebben over de keuzestress tussen functionaliteiten en usability.

Geef een reactie

5 Comments
  • Bas Wencker
    says:

    @ Bas: Die scepcis zien we inderdaad als een goed teken 😉

    Wat betreft de URL denk ik dat het meevalt. Als je kijkt naar de vacatures die nu op Werkbank staan zie je hier veel directe concurrenten van Onstuimig tussen staan. In onderling mailcontact met deze bedrijven hebben we alleen maar positieve reacties ontvangen, ik heb dus niet het idee dat bedrijven Werkbank als bedreiging zien.

    Misschien goed om te benadrukken dat zaken als tracking totaal niet aan de orde zijn, alleen al omdat wij niet kunnen zien wie bij welk bedrijf reageert, dit gaat buiten Werkbank om.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Het model vind ik prachtig, hoewel ik alleen nog maar scepcis heb gehoord vanuit media partijen. Meestal een teken dat je op de goede weg zit.

    Het enige dat ik zou aanpassen is de URL. Ik zou het los maken van Onstuimig omdat je nu de kans hebt dat partijen (directe concurrenten) niet zouden willen adverteren (bijvoorbeeld omdat ze bang zijn dat jullie zaken tracken en daarmee de goede mensen weghalen, etc).

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Ik zou niet aan het concept veranderen; hoewel ik graag wil zien hoe ons zuunige hollanders met jullie vertrouwenwekkende prijsmodel om zullen gaan. Maar omdat Werkbank zich in jullie eigen ‘community’ bevindt ben ik daar inderdaad ook niet zo bank voor.

    De belangrijkste factor in het succes van een vacaturesite is natuurlijk haar vindbaarheid voor werkzoekers.

    En ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe jullie dit varkentje gaan wassen!