Sociale netwerken houden er niet van gegevens van ‘hun’ gebruikers te delen. Dit ondanks hun lip service aan OpenID en DataPortability.
En daar zijn twee hele simpele redenen voor:
- Marktwaarde
- Omzet
De marktwaarde van een sociaal netwerk wordt vooral bepaald door het aantal gebruikers en de maandelijkse groei in het aantal nieuwe gebruikers. Waarbij tegenwoordig het aantal nieuwe gebruikers overigens voor een niet onaanzienlijk deel uit zombies blijkt te bestaan.
Slechte omzetprognoses maken de situatie voor sociale netwerken alleen nog maar nijpender. Tenslotte zijn deze sites vooral afhankelijk van reclame inkomsten. En minder ‘eyeballs’ betekent simpelweg minder omzet.
Er is voor sociale netwerken dus geen incentive om ‘hun’ gebruikers alle controle over hun eigen gegevens te geven. Inclusief het verplaatsen van die gegevens naar een … ander sociaal netwerk. Of het volledig verwijderen van die gegevens. Vloeken in de kerk!
In tegendeel, er zijn alleen maar incentives voor sociale netwerken om gegevens van gebruikers aan helemaal niemand ter beschikking te stellen. Met uitzondering van marketeers natuurlijk…
Voor wie het nog niet weet; sociale netwerken zijn niet opgezet om jou gemakkelijk een profiel en een lijst van vrienden op te laten bouwen. Sociale netwerken zijn er om jouw gegevens en activiteiten te vermarketen.
Wat een prachtige wereld is die Web 2.0 wereld toch. Maar OpenID en DataPortability zullen in deze wereld nimmer levensvatbaar zijn.