Gannett publiceerde gisteren de resultaten over het eerste kwartaal van 2008. Gannett? Wie zijn dat? Onder meer een krantenuitgever. Maar dan wel een hele grote; zowel in Amerika als in de UK.
Als Gannett niest dan kan je zeggen dat de kranteneconomie zich niet lekker voelt. En Gannett heeft geniest. Met dramatische resultaten over Q1 van 2008.
In de VS waren de inkomsten uit Classifieds (je weet wel advertenties voor autos, huizen, vacatures) 15,8% lager dan het laatste kwartaal over 2007. Vacature advertenties vielen echter nog verder terug: -20,0%. Ronduit schokkend.
Overigens waren de resultaten in de UK aanzienlijk beter voor vacatures. Daar gingen de inkomsten uit vacature advertenties zelfs met 2.3% omhoog in vergelijking met het laatste kwartaal van 2007.
Als we overigens naar de classifieds resultaten van Gannett in het laatste kwartaal van 2007 kijken en die vergelijken met hetzelfde kwartaal in 2006 dan blijkt er sprake te zijn van een daling van 11,4% in de VS en 6,5% in de UK.
Het heeft er dus alle schijn van dat de ‘recessie’ in de VS een enorme impact heeft op de inkomsten uit advertenties in kranten; en al helemaal op de vacature inkomsten.
Voor Europese kranten is het dus te hopen dat er geen recessie deze kant op komt…
Marc Drees
says:@Chris:
Bedrijven zijn net mensen. Weinigen denken anticyclisch, de meesten reageren cyclisch. Valt de economie terug dan moet de hand op de knip. Het is bijna een reflex.
Chris Stapper
says:Wat ik zo bijzonder vind is dat wanneer de economie terugloopt bedrijven zich ineens heel goed realiseren dat kranten niet of minder rendabel zijn dan internet, maar dat zolang de economie goed loopt er blijkbaar wel veel geld in kan worden gepompt.
Nu hebben we geen vergelijking waarin we kunnen zien of de internetuitgaven ook gedaald zijn (hoewel ik aanneem dat het er anders bij had gestaan), maar toch neig ik erg naar bovenstaande conclusie.
Worden bedrijven slimmer of kritischer als de economie niet meer wil?