Gisteren verscheen een interessante counterpoint van Joel Cheesman, tussen al de broehaha over sociale netwerken en recruitment.
Het verhaal? Dat de advertentiecampagne die Careerbuilder in maart 2008 met veel kabaal op Facebook startte, bepaald geen succes lijkt te zijn.
Cheesman komt tot deze, voorlopige, conclusie op basis van de volgende constateringen:
- Het aantal Careerbuilder advertenties is in de maand april zeer fors geweest; sindsdien zijn ze weliswaar in frequentie afgenomen maar nog steeds regelmatig te zien
- Een click op een advertentie stuurde de gebruiker naar de Careerbuilder fan site op Facebook.
- Het aantal Careerbuilder ‘fans’ op Facebook is op dit moment minder dan 3.000.
En dan komt het punt dat Cheesman wil maken; de kosten per fan:
If they spent $100K for the initial push, that comes out to about $35-per-fan. At $500K, about $167-per-fan. […] costs north of the above wouldn’t be a shock.
En dat staat gelijk aan een flop volgens Cheesman. En ik kan het alleen maar met hem eens zijn. Als de cijfers namelijk correct zijn, smijt Careerbuilder met geld om brand awareness en traffic te kopen. Omdat ze denken dat sociale netwerken hot zijn.
En die laatste constatering klopt: sociale netwerken zijn hot. En niet in de laatste plaats in de ‘buzz’; die zelfversterkende echokamer waar iedereen zijn oren naar laat hangen.
Maar zoals al vaker is aangegeven; gebruikers op een sociaal netwerk komen naar dat netwerk met een doel. En gek genoeg is dat doel niet een baan te vinden of, in dit geval, ‘fan’ te worden van een vacaturesite. Hoe verzin je het…
In aanvulling daarop; en misschien ten overvloede: display advertising is op sterven na dood.