Ooit innovatief en vernieuwend, maar dat is alweer 10 jaar geleden. Monsterboard viert zijn 10-jarig bestaan en laat duidelijk weten dat vacaturesites tegenwoordig onmisbaar zijn. Inmiddels zijn er zoveel jobboards dat ik door de bomen het bos niet meer zie, lang leve de ‘jobboards’…hiep hiep…hoewel ze beginnen toch wel op elkaar te lijken, volgens Marc.
Een jobbboard is niets anders is dan oude wijn in nieuwe zakken. Print is dood en jobboards hebben die plek grotendeels overgenomen. Jaren geleden, op het hoogtepunt van de internet bubble, was TMP Monster zelfs een enorme bedreiging voor de grote internationale uitzendbureaus. Door internet en de opkomst van jobboards zou er helemaal géén plek meer zijn voor zulke tussenpersonen. Inmiddels weten we dat ze goed naast en met elkaar kunnen leven, het zogenaamde bricks-and-clicks model.
De laatste jaren is de innovatie bij de jobboards ver te zoeken. Tuurlijk, er zijn nieuwe reclame campagnes en werkzoekenden weten de jobboards inmiddels wel te vinden. De jobboards hebben naast de advertentie inkomsten ook ontdekt dat ze geld kunnen vragen aan organisaties voor toegang tot de database van CV’s en kandidaten. Maar is er verder nog iets nieuws te melden? Vacatures doorplaatsen op Marktplaats om latente werkzoekenden te bereiken? Samenwerking met CWI? Wow…vernieuwend zeg!
Zo’n job search agent die wekelijks zorgt voor een nodig portie spam van vacatures, daar zit je als kandidaat toch niet op te wachten? Waarom maken organisaties niet meer gebruik van hun eigen imago en aantrekkingskracht? Een vacature plaatsen op een jobboard is zo makkelijk en resulteert waarschijnlijk in dito sollicitanten die simpel met één klik solliciteren op een vacature.
Google is de zoekmachine van Nederland en dus kan iedere werkzoekende eigenlijk zelf die jobs wel vinden. Waarvoor heb ik eigenlijk een jobboard of een uitzendburo nodig? Op iedere jobboard moet ik weer opnieuw mijn CV en gegevens invoeren, kan dat nou niet makkelijker? Waarom kan ik niet gewoon mijn LinkedIn CV importeren en actualiseren? En kan ik niet eenvoudiger een baan vinden via mijn netwerk?
De toekomst is volgens mij niet Monsterboard of Nuwerk of nog meer jobboards of vertical search engines, maar GO! GO! Google!. Organisaties zullen, inclusief grote uitzendorganisaties, (nog) meer gebruik moeten maken van SEO. Dat wil niet zeggen dat ze dat alleen maar moeten doen, maar een mix van kanalen en tools gebruiken om de verscheidenheid van kandidaten te kunnen bereiken. Voor de digibeten zal die krantenadvertentie nog wel even blijven, maar het bewijst volgens mij wel dat de hedendaagse recruitment meer marketing kan en moet gebruiken!
Marc Drees
says:@Vincent:
En nu even inhoudelijk:
Innovatie is er natuurlijk volop; maar het is geen kwestie van een vervanging van jobboards. Zo zijn sociale netwerken (Hyves, Linkedin, Xing) op dit moment hot. En vacaturesites zullen sociale elementen in hun sites gaan opnemen. Waardoor er een glijdende schaal van vertical search engines tot sociale netwerken ontstaat; met een afnemende wervingscomponent. En met sociale netwerken bedoel ik feitelijk alle sociale media, inclusief blogs en fora.
Een andere interessante ontwikkeling is natuurlijk DataPortability, waar Ronald ook al naar verwijst; zodat je jouw profiel overal naar toe kan meenemen. Dat gegeven, gecombineerd met extractie en matching kan een enorme efficientie en kwaliteitsverbetering geven in het proces van zoeken en vinden. Zowel voor kandidaten als werkgevers. Maar dat betekent tevens dat werkgevers meer aandacht moeten besteden aan goede vacatureteksten en data die dient voor matching doeleingen.
En dit alles zal in de komende tien jaar zijn beslag gaan krijgen. Langzaam, maar gestaag.
Marc Drees
says:@Vincent:
Ik vind het aardig dat je een reactie aan mij richt, maar dit artikel is toch echt door Ronald Kreugel geschreven 😉
Niek
says:Volgens mij worden ondanks alle jobboards en zoekmachines nog steeds veel vacatures niet gezien door potentiële kandidaten. Daarnaast hebben recruiters nog steeds heel veel moeite om kandidaten te vinden op basis van requirements. Door het zoeken te automatiseren moeten profielen exact matchen voor een hit. Of, als niet op een exacte match gezocht wordt krijg je zoveel meuk dat je als kandidaat of recruiter snel afhaakt. Ik zie dus goede toekomst mogelijkheden voor “semantic job search/profile search” oplossingen.
Vincent
says:Marc,
Ik zie die innovatie ook niet terugn in de markt. Het lijkt erop alsof het listing-model nog dusdanig lucratief is, dat naast de grote jongens (die middels schaalvergroting en spam via andere titels alleen maar hun bereik nog groter maken)ook telkens meer kleine spelers daar genoeg aan kunnen verdienen.
Dat is waarschijnlijk onhoudbaar vanwege het “door de bomen het bos niet meer zien”-gevolg dat zoiets veroorzaakt. Google, SEO, SEM en creatievere inzet van marketing zijn inderdaad ijzers die werkgevers steeds meer in het vuur zullen leggen.
Zie jij in het buitenland ook geen innovatieve modellen die, anders dan de voornoemde Google en marketing methode, de jobboards kunnen vervangen?