Sociale media gaat over user generated content (UGC). Dat betekent zoiets als over mensen – voor mensen – door mensen. En al die mensen zijn van vlees en bloed. Die content is persoonlijk, en daarmee authentiek. Inclusief spelfouten, kromme zinnen, en flagrante onzin. Inclusief persoonlijke reacties op die authentieke flagrante onzin vol spelfouten en kromme zinnen.
Het gaat vooral om het persoonlijke karakter van de content; de authenticiteit. Dat maakt sociale media zo ongekend aantrekkelijk en populair. En daarmee vormt het een zeer prettig alternatief voor traditionele marketing die praat of schreeuwt, maar nooit luistert. Of dat in ieder geval niet zichtbaar en dus leesbaar doet.
Eén van de mogelijkheden waarop marketing zou kunnen luisteren is door te bloggen. Een fantastische manier om met klanten / werkzoekers in contact te komen. En zo met elkaar in gesprek te komen. Een gesprek met ongekende potentiele voordelen, zo lang aan de belangrijkste voorwaarde wordt voldaan: Authenticiteit!
Bedrijfsblogs doen het slecht
En dat is blijkbaar buitengewoon moeilijk; getuige een rapport van Forrester dat ingaat op de kwaliteit van bedrijfsblogs. En wat blijkt:
- Blog postings bevatten te weinig persoonlijke verhalen of ervaringen. Meer dan 70% bevatten uitsluitend zakelijke verhalen. En slechts 13% bevat veel persoonlijke ervaringen. Dat is dus saaie kost. En dat blijkt ook aan het aantal reacties. In bijna 60% van de postings is het aantal reacties tussen de 0 – 1…
- Blog postings lijken vooral opgewarmde perberichten. Dus de bekende schaamteloze zelfpromotie waar niemand op zit te wachten. In onderstaande grafiek is te zien dat in 40% van de gevallen dit de situatie is. Interessant…
- De gebruikservaring van de weblogs is ronduit slecht.
Overigens blijkt dat bijna de helft van de onderzochte bedrijven helemaal geen bedrijfsblog heeft, en in slechts 6% van de gevallen er sprake is van een levendige blog community.
Authenticiteit is blijkbaar heel erg moeilijk, en zeker voor marketeers.
Bloggen voor nieuwe mederwerkers?
Een aardig inzicht geeft onderstaande grafiek met redenen om een bedrijfsblog te starten:
Droevig om te zien dat in een tijd waarin het vinden van personeel een van de grootste uitdagingen voor bedrijven vormt dat HR en recruiting slechts in 2% van de gevallen een reden is om een bedrijfsblog te starten…
Misschien wordt het eens tijd om eens een weblog te starten op de corporate wervingssite? Met echte verhalen? Van sollicitanten, nieuwe medewerkers en natuurlijk alle anderen. Waarin zonder verstikkende regels over de eigen werkplek en de ervaringen kan worden ‘gesproken’.
Best eng hoor… Maar als je het niet doet is je wervingssite misschien ook wel ten dode opgeschreven.
Bas van de Haterd
says:Omdat, als je zou denken vanuit de lezer, de lezer dan totaal niet weet waarom je dat statement plaatst. Het is eenvoudig weg een kwestie van jezelf in een ander verplaatsen, begrijpt die wat ik bedoel. In het geval van ‘check mijn site’ is dat nooit zo. Dat principe heet marketing 🙂
piet-hein
says:Waarom zou een enkele zin met een verwijzing niet kunnen volstaan. Zeker wanneer de verwijzing recht doet aan de oorspronkelijke uitgangspunten van het onderwerp. Q.E.D.
Welke instelling ligt er aan ten grondslag om regels te stellen aan de wijze waarop openheid en discussie gevoerd zou moeten worden. “Omdat het zo hoort”? Als een blog aangemerkt kan worden als vrijplaats voor meningen dan is iedere uiting ‘hoe mager ook’ een authentieke reactie.
Bas van de Haterd
says:@Piet-Hein en dat is dus wat ik zou willen, alleen dan zonder het feit dat je blijkbaar weinig tegen kritiek kan. Je eerste post was niets meer of minder dan schaamteloze zelfpromotie. Geen enkele zin behalve ‘kijk op onze site’.
Als je nu had gezegd: kijk, wij doen dit en dan, op deze en deze manier, om dus die openheid en discussie tot stand te brengen. Dan reageer je op een blog zoals dat hoort. En heel eerlijk, daar hoef je dus niet eens een link in te zetten, die staat onder je naam.
Echter, een posting met ‘Zonder nu echt zelf marketing te willen bedrijven, maar kijk toch eens op onze website’ voegt inhoudelijk niets toe aan een discussie. Leg dan uit waarom, zoals je in je volgende post doet.
Marc Drees
says:@Piet-Hein:
Ik geloof dat we in ieder geval wijnvoorkeuren kunnen uitwisselen, er gemakshalve vanuit gaand dat er maar 1 piet-hein is bij the people’s valley…
Verder is jouw bedoeling met de vermelding van de website voor mij duidelijk. Ik kreeg een licht Etsy gevoel toen ik jullie site zag.
En als medewerkers inderdaad authentiek mogen schrijven is dat perfect. Mijns inziens werkt dit altijd in het voordeel van de organisatie, zolang de medewerkers maar met respect schrijven.
Je lijkt in je reactie op het commentaar van Bas te verwijzen naar regels op postings. Waar Bas op reageert is de regel die wij hanteren voor reacties. Reacties die linkbait zijn worden namelijk niet gewaardeerd en bij herhaling ook niet getolereerd. Dat is zeker geen dogmatisme maar het voorkomen van fictieve discussies die feitelijk uitsluitend een reeks reclameboodschappen zijn.
RecruitmentMatters voert geen reclame. En dat strekt zich dus ook uit tot de reacties op postings. Ik beschouw jouw linkverwijzing naar de eigen site in dit verband niet als reclame of schaamteloze zelfpromotie. Het is een inhoudelijke bijdrage aan de discussie. Waarvoor dank.
piet-hein
says:Interessante op de man gespeelde reactie om een voorbeeld als schaamteloze zelfpromotie weg te zetten. Overigens lijkt me dat het regels hanteren voor posten dogmatisme verraad en uiting geeft aan een conservatieve opvatting over ‘nieuwe media marketing’ te dateren tot ongeveer 1995. Er zijn misschien wel regels, maar die zijn impliciet.
De verwijzing naar onze nieuwe website https://www.thepeoplesvalley.nl diende als voorbeeld op de constatering dat postings te weinig persoonlijke verhalen en ervaringen bevatten. Marc Drees 11/06/08.
De opzet van onze website is nu juist gericht op alles wat wij doen vanuit de organisatie zo persoonlijk mogelijk te laten zijn door iedereen een ‘eigen’ stem te geven.
Ons beleid is erop gericht om de kwaliteit van de blogpostings blijvend te verbeteren, ook al is dat in alle eerlijkheid en openheid soms niet in het ePR-belang van de organisatie.
Doelstelling is ook door deze uitwisseling van visies en meningen; prospects, klant en iedereen binnen onze organisatie nieuwe inzichten aan te reiken.
Wij streven naar dialoog. Op deze wijze verkrijg je inzicht in je eigen en andermans veronderstellingen, denkwijzen en vooroordelen.
Door het faciliteren van openheid in de opzet van onze blogwebsite geven wij onze collega’s de ruimte hun persoonlijke en vakinhoudelijke opvattingen te delen die altijd aan hun levensstijl ten grondslag ligt en waarmee zij intrinsiek waarde toevoegen aan de doelstellingen van onze klanten en onze marcom strategie.
En die is veel bloggen en schaamteloos reclame maken !
Bas van de Haterd
says:Ik ben ook marketeer, maar een echte zeg ik altijd maar, en dan is goed bloggen niet zo moeilijk. Dan heb je namelijk geleerd om juist authentiek en open te communiceren. Ik heb het dan wel over marketing en niet ‘reclamebureau marketingcommunicatie’, dat is heel iets anders. Zoals Seth Godin zegt: als je de vraag krijgt: vermakt iets, dan ben je al te laat.
Overigens is je naam veranderen met je blog URL erin bijzonder irritant in mijn optiek (als je gewoon een goede reactie post klikt men wel op je naam) en de schaamteloze zelfpromotie van piet-hein geeft aan dat thepeoplesvalley in dit geval echt niets begrijpt van nieuwe media (en dat had ik van Vincent’s bedrijf niet verwacht als ik eerlijk ben).
Maar Hervé, je dood irriteren is goed, daar oplossingen voor geven nog beter. Dat is authentiek bloggen, dat is ook wat wij op deze site veel doen. Hoewel velen die kritiek lastig vinden, blijf ik erbij dat wij bijna altijd een oplossing bieden en derhalve nog steeds ons uiterste best doen om, belangeloos en onbetaald, bij te dragen aan een betere recruitment wereld 🙂
piet-hein
says:https://www.thepeoplesvalley.nl
piet-hein
says:Zonder nu echt zelf marketing te willen bedrijven, maar kijk toch eens op onze website
Hervé >> PromotieMarketing.nl
says:Nah, ik zal ben mijn markt aan het bouwen in authentieke marketing 😛 dus komt wel goed. Ik heb voornamelijk de neiging om te bloggen over zaken die me dood irriteren en mits mogelijk draag ik er ook graag een oplossing voor aan 😀 dat is het marketing verhaal er van 😛
Best grappig, ik irriteer me dood aan veel reclame, dus wat doe ik, ik begin met reclame, onlogisch maar wel leuk 😀
Marc Drees
says:@Herve:
Tja, dan wordt het vrijwel onmogelijk 😉
Het lijkt me goed om eerst eens een complete brainwash te ondergaan. En dan zal de ex-marketeer vanzelf ontdekken dat ook hij een echte stem heeft! Dus heb vertrouwen.
Hervé >> PromotieMarketing.nl
says:Hey, ik ben een Marketer 😀 dat maakt t een stuk moeilijker.
Marc Drees
says:@Herve:
Goed bloggen is volgens mij helemaal niet zo moeilijk. Het gaat er volgens mij om je eigen stem te vinden en te laten horen. Dat kan misschien meer of minder welbespraakt; meer of minder leesbaar, maar in de essentie maakt dat niet veel uit.
Authenticiteit zegt tenslotte niets over welbespraaktheid of leesbaarheid. Een authenticiteit is waar het om gaat. Zie bv. Youtube. Bepaald niet vol met door Hollywood geregisseerde filmpjes. Maar wel immens populair
Hervé >> PromotieMarketing.nl
says:Goed bloggen is behoorlijk moeilijk, ik bak er om eerlijk te zijn ook niet zo veel van. Het is voor mij persoonlijk een manier om frustraties van me af te schrijven. Ik heb de link in mijn naam ook even veranderd naar de PromotieMarketing Blog om het, natuurlijk, even te tonen. Mocht je er een mening over hebben hoor ik die natuurlijk graag!